Blog overzicht

Terugblik op 2021: 5 e-commerce trends.

Wat is er allemaal gebeurd in 2021 en wat staat ons te wachten in 2022? Dat bespraken we met e-commerce journalist Arjan van Oosterhout in onze podcast. 

Bijgewerkt:

December 23, 2021

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

E-commerce heeft alles behalve stil gezeten het afgelopen jaar. De versnelde e-commerce adoptie onder consumenten had natuurlijk alles te maken met de corona pandemie. Winkels moesten sluiten en online shoppen en boodschappen doen werd zelfs even de norm. Wat is er allemaal gebeurd in 2021 en wat staat ons te wachten in 2022? Dat bespraken we met e-commerce journalist Arjan van Oosterhout in onze podcast. 

1. Flitsbezorgers komen in het straatbeeld

Online bestellen en vervolgens binnen 10 minuten de levering aan deur krijgen. Dat is de belofte van flitsbezorgers, zoals Gorillas, Getir of Flink. Hoewel deze spelers primair boodschappen bezorgen, zijn er ook al non-food retailers die experimenteren met het concept. 


Halverwege het jaar kwam Blokker al met een samenwerking met Packaly voor snelle leveringen. In eerste instantie ging het hier om zelfde dag leveringen, met vooruitzicht op nóg snellere leveringen tot in het uur.


In een eerder onderzoek van Sendcloud, gehouden onder meer dan 8500 webwinkeliers, kwam naar voren dat Europeanen voor de bezorging van een bestelling van 15 euro gemiddeld €4,20 bereid zijn te betalen. Na de leveringskosten (81%) is de levertijd (66%) het belangrijkste voor de consument. 

2. Marketplace Aggregators kopen retailers op

Marketplace Aggregators zijn grote bedrijven die kleinere merken opkopen en deze onder hun eigen merknaam aanbieden. Daar waar het gesprek voorheen ging over de overname van webshops, is dat nu verschoven naar overnames van marktplaats verkopers. Deze overnames zijn relatief makkelijker en goedkopen dan de overnames van webshops. Vooral omdat je hierin geen techniek (i.e. webshop platform) overneemt.


In Nederland is Dwarfs een bekende speler in dit domein. Zij gaven begin 2021 aan de komende jaren tientallen webshops over te willen nemen met een jaaromzet tussen de 500.000 en 20 miljoen euro. In een interview met De Ondernemer zei Dwarfs CEO Demian Beenakker: “In Europa staat de overnamemarkt van kleine succesvolle e-commercebedrijven nog in de kinderschoenen omdat durfinvesteerders vaak koudwatervrees hebben.”.

3. Beursgang van Nederlandse e-commerce iconen

Volgens de Twinkle100 is bol.com verreweg de grootste webshop met meer dan 3 miljard omzet. Op nummer 2 staat Coolblue met 1,4 miljard en op nummer 5 komt Wehkamp met 766 miljoen euro omzet. Wat hebben deze e-commerce iconen gemeen? Alle 3 de web reuzen gaven aan de beurs op te willen!

Top 5 grootste webshops in Nederland

Name
Jaaromzet
Start E-commerce
Name
Email
Phone
Country
Last Update
Status
Action
1
Bol.com
€ 3.300.000.000
1999
2
Coolblue
€ 1.416.000.000
1999
3
Albert Heijn
€ 1.225.000.000
1999
4
Zalando
€ 835.000.000
2010
5
Wehkamp
€ 766.000.000
1995


4. Meer webshops dan fysieke winkels

Op prognose van ING zal voor het eerst het aantal webwinkels meer zijn dan het aantal fysieke winkels, non-food retail dan welteverstaan. Dit een historisch moment, wat natuurlijk alles te maken had met de corona pandemie en het effect daarvan op het online consumentengedrag. 


Wat dit betekent voor 2022 is maar de vraag. Het is zeker dat de groei, zoals tijdens de aanvang  van de corona pandemie, niet op dezelfde manier zal voortzetten. Gaat de groei afzwakken? Of wordt het zelfs een krimp. Hoe dan ook, het is iets waar e-commerce spelers zich goed op moeten voorbereiden. 

5. Duurzaamheid is geen trend, maar een standaard

Duurzaamheid was een trend, is nu een standaard. Webshops hebben er aan alle kanten mee te maken, van duurzame productie tot aan duurzame leveringen. Vooral jongere cohorten hechten hier steeds meer waarde aan.

Ruim 44% van de Nederlandse webwinkeliers geeft aan zich zorgen te maken over de invloed van de groeiende e-commerce markt op het milieu.

Arjan van Oosterhout: Trends in 2021 en 2022

Arjan van Oosterhout is e-commerce journalist en schrijft al sinds 2008 voor te grootste bladen en magazines in Nederland. In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen blikken we terug op de 5 trends uit 2021 en kijken we vooruit op 2022 en wat er te komen staat.

Kijk hier naar de volledige podcast:

Blog Categorieën

Muhammed Aydogan
Marketing Specialist

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie