Blog overzicht

Denken in problemen: de weg naar een (nóg beter!) online platform.

Doe jij het ook wel eens, te snel denken in termen van oplossingen? Niet alleen in de online wereld, maar ook offline zorgt ons oplossingsgericht denken regelmatig voor aannames- en dus mismatches. Bij mij ook. Laatst nog bijvoorbeeld, toen ik een activiteit bedacht voor een groep jonge meiden aan wie ik leiding geef bij de scouting.

Bijgewerkt:

January 31, 2018

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Doe jij het ook wel eens, te snel denken in termen van oplossingen? Niet alleen in de online wereld, maar ook offline zorgt ons oplossingsgericht denken regelmatig voor aannames- en dus mismatches. Bij mij ook. Laatst nog bijvoorbeeld, toen ik een activiteit bedacht voor een groep jonge meiden aan wie ik leiding geef bij de scouting. Aan mij de taak om voor hen een leuke buitenactiviteit te bedenken. ‘Met welke uitdaging kan ik ze bezighouden?’, dacht ik. Ik kwam al snel uit bij de spelmaterialen van het clubhuis. Toen die niet voorhanden bleken moest ik een beroep doen op mijn creativiteit. Ik ging mezelf bovenal twee belangrijke vragen stellen waaraan ik tot dusver voorbij gegaan was. ‘Wat hebben ze nodig? en ’Op welke beleving zitten ze te wachten?’. De meiden hadden uiteindelijk een fantastische middag en ik was een waardevol inzicht rijker. Mogelijk komt zo’n omdenksituatie jou ook bekend voor. Daarom is mijn statement vandaag crystal clear: we moeten eens wat vaker terug naar de basis.

In de online wereld is het net zo: het gaat erom dat we het gedrag van online consumenten, de gewenste beleving en de ambities van opdrachtgevers centraal stellen. Daaruit vloeit de keuze voor een platform voort. Bij webshop denken opdrachtgevers in de regel al gauw aan Magento 2. Maar dat is niet helemaal terecht, want er zijn fantastische alternatieven die misschien veel beter passen bij hun situatie.

Drupal Commerce

Recent vroeg een opdrachtgever ons een Magento platform te ontwikkelen. Na goed doorvragen naar problemen, uitdagingen, gewenste functionaliteiten en toekomstperspectief bleek dat echter niet de beste oplossing; de gewenste koppelingen en de functionaliteiten sloten niet aan bij de mogelijkheden van Magento. Daar was de opdrachtgever zich in eerste instantie niet van bewust. Deze ging er, net zoals veel anderen, ‘logischerwijs’ vanuit dat Magento de beste oplossing zou zijn. Zijn wensen (en die van zijn doelgroep!) zijn uiteindelijk perfect verenigd in een Drupal Commerce platform. Op dat soort momenten ben ik blij dat we binnen FRMWRK zowel een Drupal als Magento team hebben: we kennen elkaars mins en plussen. Dat leidt altijd tot waardevolle inzichten voor de opdrachtgever en voor onszelf.

Je platform (door)ontwikkelen? Begin met het probleem!

  1. Start altijd met een duidelijke beschrijving van het probleem dat je op dit moment ervaart. Heb je al een platform? Beschrijf dan tegen welke problemen je aanloopt of met welke uitdagingen je geconfronteerd wordt. Heb je nog geen platform? Benoem dan duidelijk welke onvervulde behoeften je hebt, maar schrijf ze nog niet toe aan een oplossing.
  2. Maak een opsomming van de functionaliteiten en koppelingen die je absoluut nodig hebt. Beargumenteer ook waaróm je ze nodig denkt te hebben. Wederom dénken we namelijk dat sommige zaken een must zijn, maar niet alles is een oplossing voor het probleem.
  3. En natuurlijk…het doel. Wat wil je bereiken? Hierin ligt doorgaans een uitdaging. “Ik wil een webshop die er als volgt uitziet en deze functionaliteiten bevat” is geen doel. En het is bovenal vaak ook niet wat je écht wilt. Wat je wél wilt is je klanten de mogelijkheid geven om in een verbeterde online marketing journey een bestelling bij jou te kunnen plaatsen, bijvoorbeeld. Voor Pluimen hebben we bijvoorbeeld gekeken naar de laadsnelheid.
  4. Tot slot: probeer te bedenken wat je in de toekomst graag zou willen. Wat je nú wilt is morgen eigenlijk alweer achterhaald. Door een beeld te krijgen van jouw stip op de horizon kan een e-commerce bureau een oplossing voorstellen die future-proof is.

Kortom: stel je ambitie centraal en probeer - hoe moeilijk ook - deze niet te verwoorden in termen van een oplossing. Vertrouw in plaats daarvan de oplossing toe aan een e-commerce bureau dat gespecialiseerd is in online oplossingen; een partner-in-problems die nauwlettend luistert naar jouw toekomstvisie.

Blog Categorieën

FRMWRK
Team

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie