Blog overzicht

Waarom je wél moet inzetten op Black Friday.

Kun je Black Friday of Cyber Monday negeren? Natuurlijk, alles kan. Maar wij verwachten dat er –uitgerekend dit jaar– aandacht en tijd aan besteed wordt.

Bijgewerkt:

November 1, 2022

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Waarom je wél moet inzetten op Black Friday

Mega-korting, bundelvoordeel, uitverkoop. Als je het hebt over Black Friday is juist deze dag een walhalla voor shoppend Nederland, zowel in de winkelstraat als online. Daar waar steden zich druk maken over het grote aantallen bewegingen en het opstropende verkeer in de binnenstad, maakt e-commerce land zich op voor het extra digitale verkeer. De stijgende advertentiekosten en logistieke puzzel zijn behoorlijke uitdagingen. In tegenstelling tot de fysieke winkels begint Black Friday voor de e-tailer al op donderdagavond. En, deze gaat door tot Cyber Monday.

Wat is Black Friday?

Black Friday is de dag ná de Amerikaanse feestdag Thanksgiving en is sinds de jaren ‘60 het startschot geweest voor het shoppingseizoen voor de kerst. In Nederland speelt het eigenlijk pas sinds een jaar of 5. 

De toename in populariteit is vooral te danken aan grote webshops zoals Bol.com en CoolBlue. Daarnaast zijn er ook al winkels die er een Black Friday Week van hebben gemaakt. De rage sloeg uiteindelijk zo ver door dat er zelfs een Cyber Monday ontstond.

Wat is Cyber Monday?

Cyber Monday is de eerste maandag na Black Friday en is van origine ontstaan vanwege de verkeersdrukte rond Black Friday. Cyber Monday is dan ook de dag waarop voornamelijk webshops aanzienlijke kortingen aanbieden. Inmiddels is de scheidslijn tussen Black Friday (veelal in fysieke winkels) en Cyber Monday (veelal in online winkels) verdwenen. 

Black Friday en de Nederlandse consument

Voor de Nederlander is Black Friday vooral een moment waarin ze inkopen doen met uitzonderlijk hoge kortingen in aanloop naar de feestdagen (Sinterklaas en Kerst). 

  • Thuiswinkel.org geeft aan dat voor 44% van de Nederlanders, de kortingen in deze periode een reden zijn om te gaan winkelen.
  • iDeal realiseerde een dagrecord van 5,39 miljoen transacties op Black Friday 2021.
  • Betaalplatform Klarna registreerde een toename van 438% van het aantal online bestedingen in vergelijking met een reguliere koopdag. 

Wat we zien is dat de piek in de online verkoop al op de donderdag voor Black Friday begint. En dan vooral mobiel, want maar liefst 70% van al het online verkeer was via mobiel. Dit resulteerde in 57% van de online aankopen. De dag zelf zag er niet heel veel anders uit. Pieken om 21 uur, waarbij het wel opvallend was dat ruim 76% van de winkelwagentjes werd verlaten. De online verkoop bereikte zijn hoogtepunt om 21 uur. En ook nu was de mobiele verkoop vele malen hoger dan de desktop verkoop (+24%).

Hoge inflatie en Black Friday 2022

Wat kunnen we verwachten van deze twee bijzondere dagen in koopjesland? Het vermoeden is dat deze er dit jaar nog net iets meer bijzonder uit gaat zien dan voorgaande jaren. Met het zicht op een steeds duurder wordende winter, een stijgende inflatie en een niet aflatende koopdrang rondom de feestdagen, kan dit wel eens de grootste stormloop worden nadat begin 2020 het kabinet een lockdown aankondigde. Nog nooit waren de schappen bij onze grootgrutters zo snel leeg. 

Controversie en kritiek

Vooral dit jaar horen we steeds vaker een kleine groep bedrijven ‘Green Friday’ roepen. Een term die zich afzet tegen de massaconsumptie. Black Friday zou er namelijk toe leiden dat consumenten allerlei spullen kopen die ze niet nodig hebben. Wat op zijn beurt weer een negatief effect kan hebben op het milieu. 

Dille & Kamille riep al in 2018 Green Friday in het leven. Dit jaar gaan ze zelfs een stapje verder en sluiten ze de winkels én webshop op Black Friday. Het familiebedrijf wil op deze manier meer aandacht vragen voor het milieu en onze impact daarop. Ook doen bedrijven als ANWB en Decathlon mee.

Tips voor webshops

Belangrijkste vraag is dus: kun je Black Friday of Cyber Monday negeren? Natuurlijk, alles kan. Maar wij verwachten dat er –uitgerekend dit jaar– aandacht en tijd aan besteed wordt. Met de torenhoge energie-, supermarkt- en brandstofprijzen lijken we af te steven op een ware stormloop. Een dag waarop zelfs de voorvechters van het verminderen van consumptiegedrag hun laptop openslaan om er met Kerst en Sinterklaas warmpjes bij te zitten. Dit is wat je kunt doen ter voorbereiding:

  • Begin tijdig met het communiceren van je acties richting je klantsegmenten. Richt je Google Ads, Facebook, Instagram campagnes in. Zet je e-mail marketing flows klaar. Denk na over wanneer je wat wilt communiceren (en communiceer sommige acties al vóór Black Friday). Bij FRMWRK hebben wij een prachtig overzicht hiervan genaamd de Toolbox.
  • Zorg voor de juiste voorraad, zorg voor voldoende karton, schakel extra personeel in voor het magazijn. 
  • Schaal je webshop hosting bij zodat je het verkeer aan kunt.
  • Probeer binnen elke productcategorie kortingen aan te bieden. 

Met de huidige verwachtingen lijkt het niet zozeer een keuze maar eerder een must om in te zetten op Black Friday en Cyber Monday.  We wensen je veel succes en helpen je graag als je wilt sparren over je Black Friday acties.

Jelle van Genderen
Klantontwikkelaar

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie