Uitgelicht: drie linkbuilding cases

Laat jij linkwaarde verloren gaan?

Wil je beter gevonden worden in Google, dan is linkbuilding één van je hoogste prioriteiten. Wij zijn net als veel andere SEO-experts van mening dat linkbuilding de belangrijkste rankingfactor is. Denk je daarbij meteen aan het werven van relevante externe links?

Logisch. Maar wist je dat succesvolle linkbuilding begint op je eigen webshop? Je haalt de meeste winst uit je externe links als je de waarde ervan optimaal verdeelt over de pagina’s die je meer potentiële kopers opleveren. Ik vertel je graag hoe dat werkt aan de hand van voorbeelden bij 3 van onze opdrachtgevers.

Wat is linkbuilding?

Hoe populair is jouw webshop? Google bepaalt de positie in de zoekresultaten onder meer aan de hand van het aantal en de kwaliteit van relevante links naar je webshop. Deze externe backlinks zijn dus belangrijk, maar ook de interne links op je webshop. Want die moeten de linkwaarde die Google aan je backlinks hecht, optimaal verdelen over je webshop.

Intern en extern: de winkelroute en de routes naar je winkel

Laten we een winkel nemen als voorbeeld. De wegen die naar je winkel leiden, raken pas druk bezet met klanten als je ook de wegen in je winkel goed hebt aangelegd. Wijs je jouw klant duidelijk de weg bij de ingang, naar het juiste gangpad met je assortiment? Dan vindt je klant snel wat hij zoekt en gaat eerder tot aankoop over. Hoe zorg je ervoor dat klanten de juiste gangpaden vinden?

Verdeel de linkwaarde over de juiste pagina’s

De linkwaarde die je vergaart van externe links naar jouw webshop, stroomt door je pagina’s. Een link landt bijvoorbeeld op je homepage en komt via een categoriepagina op je productpagina terecht. Google verdeelt de linkwaarde van boven naar beneden op je webshop. Stel dat Google 100 punten zou verdelen, dan zou dat bijvoorbeeld 50 op je homepage, 30 op je categoriepagina en 20 op je productpagina zijn. De pagina’s die linkwaarde krijgen, stijgen in autoriteit en daarmee verbetert de positie van die pagina’s in de zoekresultaten.

Onze resultaten met interne linkbuilding

Start je met zoekmachine-optimalisatie, dan richt je vaak eerst de content op landingspagina’s en blogs goed in. Veel partijen laten linkbuilding dan nog links liggen, omdat het vaak een intensief (lees: kostbaar) traject is. Toch kun je prima intern linkbuilden met een beperkt budget. De linkwaarde optimaal verdelen kan snel en slim. Dat bewijzen we onder meer voor onze opdrachtgevers Oomssport, CROP en Matson.

Oomssport

Oomssport is de schaats- en skeelerspecialist van Nederland. Bij het verdelen van de linkwaarde keken we naar relevantie. Skeelers zijn hot in de zomer, schaatsen cool in de winter. Daarom zorgden we in het juiste seizoen voor relevante links naar de juiste categorie, de juiste producten en content. In de winter leidden banners naar de schaatscategorie, naar schaatsen en aanverwante producten.

De SEO resultaten voor Oomssport

(1 juli 2018 - 31 jan 2019 versus dezelfde periode een jaar eerder)

  • Ca. 200 belangrijke zoekwoorden van gemiddelde positie 41 naar 24
  • 20% meer organisch verkeer
  • 40% meer opbrengst uit organisch verkeer

Matson

Matson is een online naaimachine-speciaalzaak. We verbeterden onder meer de on-page content voor belangrijke shorttail en longtail zoektermen en zorgden voor een betere verdeling van de linkwaarde door een goede interne linkstructuur.

De SEO resultaten voor Matson

(1 juli 2018 - 31 jan 2019 versus dezelfde periode een jaar eerder)

  • Met alle belangrijke keywords gemiddeld op positie 7 (top 10)
  • 34% meer organisch verkeer
  • Meer dan 10% toename in omzet uit organisch verkeer

CROP

CROP (Car Repair Online Products) is het bedrijf achter de webshop Nonpaints.com, met meer dan 6.000 paint- en non-paint-producten. Voor CROP zijn we enkele maanden bezig met de interne linkstructuur, toch staan we voor belangrijke categorieën als polijsten en spuitbussen met veel keywords al op 1e pagina.

De SEO resultaten voor CROP

(2018 versus 2017)

  • 16% meer organisch verkeer
  • 17% meer omzet uit organisch verkeer

Leuk, maar moet mijn hele webshop op de schop?

Nee. Er zijn geen heftige ingrepen nodig om slim je linkstructuur te verbeteren.

Veel opdrachtgevers willen veel informatie tonen, wat begrijpelijk is. Maar niet alles past bij elkaar op de meest prominente plekken. Dat communiceert niet alleen minder effectief, ook de linkwaarde wordt dan verdeeld over te veel links. Waaronder de minder belangrijke links. Zonde! Want je wil alleen dat je belangrijkste pagina’s beter worden gevonden, meer verkeer aantrekken en meer conversie opleveren.

Mijn advies is daarom: beperk het aantal links. Daar hoef je de niet je hele structuur voor om te gooien, de vraag is meer: wat toon je prominent en wat niet?

Een goed en bekend voorbeeld van een goede linkstructuur vind ik die van Coolblue. Op de homepage is de hele shopstructuur zichtbaar in het menu. Klik je vervolgens op een categorie, bijvoorbeeld ‘Laptops’, dan verdwijnt het menu en hebben alle links de focus op laptops.

What’s next voor SEO bij FRMWRK?

Performance! Naast het optimaliseren van de on-page content en de linkwaarde voor onze opdrachtgevers, voeren we ook technische SEO-verbeteringen door. Zo kijken we onder meer naar je site speed en page speed: hoe snel laden jouw website of webshop en je pagina’s? Google beschouwt dit namelijk ook als een rankingfactor.

Heb je vragen over linkbuilding?