Eenvoudig starten met content marketing? Zo pak je het aan!

Je herkent wellicht het probleem, content marketing is een tijdrovende klus. Dit kregen wij ook vaak van onze klanten te horen. Daar moesten wij iets mee! Want goede en relevante content is in onze ogen essentieel. Met content marketing, en de inzet van slimme zoekwoorden, kun je jouw website of blog hoog laten scoren in Google’s organische zoekresultaten. Maar ook op social media kun je met jouw content opvallen. Natuurlijk gaat het niet alleen om opvallen; met content creëer je ook merkwaarde. In dit artikel geef ik drie praktische tips die je helpen om een goede start te maken met content marketing zodat jij meerwaarde kunt creëren door interessante en relevante content bij nieuwe en bestaande klanten!

Onze start met content marketing

Om onze klanten te ontzorgen en ze te helpen ontwikkelen, zijn wij begonnen met content marketing. Dit doen wij door samen met de klant de content strategie te bepalen en het daadwerkelijk creëren en plaatsen van content. Maar hoe pak je zoiets aan?

See, think, do, care

De eerste stap bij een goede content strategie is om de klantreis, ook wel customer journey genoemd, in kaart te brengen. Dit doen wij aan de hand van het STDC model. Dit model bestaat uit vier fases: See, Think, Do en Care. In de see fase is je (potentiele) klant nog niet bekend met je product of dienst. In het algemeen heeft hij nog geen aankoopintentie en is hij passief. Je zorgt ervoor dat je bekendheid creëert en top of mind wordt bij je klant. In de tweede fase, de think fase, is de klant al een stukje verder in zijn reis naar de aankoop van een product of dienst. Hij zit in de fase waarin hij overwegingen maakt en is gerichter op zoek naar jouw (of concurrent zijn) product of dienst. In de do fase gaat de klant over tot de aankoop van het product of de dienst. We hopen dat dit bij jouw winkel of webshop is natuurlijk. Ten slotte komt de klant in de care fase. In deze laatste fase zorg je ervoor dat de klant verbonden blijft met het merk. 

Wat zijn de behoeften van jouw klant?

Breng per fase de behoefte van de klant in kaart, zodat hierbij passende content gemaakt kan worden. Het gaat dan niet alleen om teksten schrijven, maar ook om SEA campagnes, e-mailmarketingcampagnes, social media, de website en offline kanalen. Al deze kanalen moeten goed op elkaar afgestemd worden. Wanneer er synergie is tussen alle online- en offline kanalen, behaal je het beste resultaat met jouw content marketing! 

Drie praktische tips voor als je begint met content marketing

Tip 1. Begin met een content kalender

Goede content komt niet uit de lucht vallen. Veel organisaties worstelen met het vinden van de juiste onderwerpen. Maar als je goed naar de doelgroep luistert, kom je vanzelf bij deze onderwerpen uit. Wij komen tot een content kalender door middel van brainstormsessies. Als team bespreken we de actualiteiten, de vragen van klanten en de kansen waar onze klanten op in kunnen spelen. Deze topics en bijbehorende acties worden vervolgens ingepland. 

Tip 2. Merk en consistentie

De content die je schrijft moet goed passen bij jouw ambitie. Verschillende mensen hebben ook verschillende schrijfstijlen en het is belangrijk om daar consistent in te zijn. 

Tip 3. Stijl 

Luister goed naar je doelgroep. Spreek ze aan zoals je ze normaal ook aanspreekt. Je ziet vaak dat mensen in content heel anders communiceren. Laat zien dat je je inleeft. Wees persoonlijk, en spreek de mensen ook persoonlijk aan. 

Direct starten met content marketing

Je kunt op ieder moment beginnen met content marketing. Wees je ervan bewust dat content marketing veel tijd kost. Het zoeken van onderwerpen, het creëren, opmaken, versturen en monitoren is een tijdsintensief proces. Wijs deze activiteiten bij voorkeur toe aan één coördinator die de ontwikkeling van jouw content strategie en succes goed in de gaten houdt. Mijn laatste tip: heb aandacht voor de vragen en problemen van je doelgroep. Door aandacht te geven aan hun uitdagingen groeit hun succes, én dat van jou.

Meer weten over content marketing?