Hoe een ouwe taart een team kan versterken

Ouderen voelen zich steeds vaker alleen. Middels het initiatief ‘Joehoe Ouwe Taart’ wordt aandacht gevraagd voor eenzame ouderen middels de verkoop van appeltaartjes. Wij hebben hier als organisatie eind vorig jaar met onze kennis en kunde aan mogen bijdragen. Een voorrecht. Het resultaat was namelijk niet alleen online zichtbaar voor het initiatief, maar ook offline merkbaar in ons team: de intensieve samenkomst straalt af op de hele organisatie.

Je merk (be)leven

De organisatie van zo’n intensieve samenkomst werkt positief voor internal branding. Internal what? Met internal branding wordt de externe profilering van de organisatie verbonden met het gedrag van de medewerkers. De medewerkers leven het merk intern en extern zoals het ook beloofd wordt aan klanten. In het geval van FRMWRK ontwikkelen we iets moois vanuit maatschappelijk oogpunt, waardoor we dit initiatief verder helpen ontwikkelen, terwijl we onszelf op dat moment óók ontwikkelen. Een doordenkertje, maar uiteindelijk valt en staat de kracht van onze organisatie natuurlijk met ontwikkeling. En die moet je niet alleen uitstralen, maar vooral beleven. Groei ontstaat immers van binnenuit en vraagt om sterke interne verbindingen.

Hackathon voor een online platform

‘Wat is een hackathon ook alweer?’, denk je misschien. Simpel gezegd is een hackathon een event waarbij mensen samenkomen om een probleem op te lossen. Binnen een vastgesteld aantal uur, in ons geval 18, worden bruikbare ideeën vertaalt naar praktische oplossingen. Team bijeen, ramen dicht en deuren op slot. Volle focus.

Offline Commitment

Een succesvolle hackathon vraagt om samenwerken 2.0. Waar projectteams normaliter uit ‘vaste collega’s’ bestaan was het team ditmaal veel diverser samengesteld; de Magento én Drupal teams werkten vol enthousiasme samen aan dit project. Dat resulteerde in een kruisbestuiving tussen kennis, visie en toepassing. Projecten van opdrachtgevers zijn doorgaans commercieel van aard. Tijdens de hackathon stond daarentegen een maatschappelijk doel centraal. Een doel waar iedereen zich in kon vinden en waar je samen een goed gevoel van krijgt. Naarmate het aantal uren verstrijkt, groeien resultaat en slaaptekort evenredig. Maar wanneer je een gezamenlijke missie steunt ontstaat er nieuwe vorm van samenwerking die het (haast) onmogelijke mogelijk maakt. Waarvoor je die extra kilometers met liefde aflegt. Bijzonder om mee te maken, daar waren we het allen over eens.

En dat niet alleen. De samenwerking viel iedereen op. De combinatie van een diverse teamsamenstelling en een breedgedragen missie maakte dat er binnen no-time een prachtig resultaat werd behaald. Met de nodige energiekicks, grappen en teamspirit ontstond niet alleen online resultaat, maar ook offline verbinding in een groeiend team.

Meer weten over de hackathon?

Neem dan eens contact op met:
Thomas
Managing Partner
010 8200 328
In vier stappen werken aan jouw ambitie?

Vraag gratis onze whitepaper aan!

Download nu