Hoe ga jij om met investeringen in Magento 1?

Met het naderende einde van Magento 1 in zicht wagen ondernemers geleidelijk de overstap naar Magento 2. Best spannend, want er gaat niet alleen een verandering mee gemoeid, maar ook tijd, planning en een investering. Sommigen plannen dit doelbewust als lid van ons collectief, waar anderen nog liever nog verder optimaliseren op hun vertrouwde Magento 1 platform. Hoe dan ook: zo lang als je in Magento 1 werkt, is optimalisatie part of the game. Op dit moment werkt circa 75% van onze opdrachtgevers nog in Magento 1. Tijd dus om die optimalisatie vandaag centraal te stellen. Ja, juist nú. Want in hoeverre is investeren in Magento 1 het geld nog waard?

Waarom zo belangrijk?

Zo lang als Magento 1 je basis is, zullen mogelijke optimalisaties aan de orde van de dag zijn. Die gaan uiteraard gemoeid met investeringen. De volgende afwegingen kunnen je helpen in het maken van een gefundeerde keuze over een eventuele investering.

1. Kosten - baten

Eigenlijk heel simpel, en vaak een gevoelskwestie. In hoeverre gaat de investering in Magento 1 zich terugverdienen in resterende, tikkende tijd voordat je overstapt naar Magento 2? Samen met onze online marketeers dagen we onze opdrachtgevers uit om hier een scherpe afweging in te maken. Op basis van data en ervaring helpen wij bij het maken van een prognose en berekening.

2. Wat voegt het toe?

De hamvraag blijft natuurlijk: welke toegevoegde waarde heeft deze functionaliteit voor mijn online business? Gaat dit mijn online business op korte termijn een boost geven? Ook hier is de terugverdientijd een bepalende factor. Ik adviseer je om je enkel nog te focussen op functionaliteit die écht bijdraagt aan je business in termen van rendement.

3. Meenemen of achterlaten?  

Tot slot: kan de functionaliteit mee naar Magento 2? Of is het écht gebonden aan de mogelijkheden van Magento 1? Indien een verhuizing tot de mogelijkheden behoort, ligt er minder druk op een snelle terugverdientijd. Neem nu bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO): investeringen die je vandaag maakt, verdien je morgen al geleidelijk terug. En bij een verhuizing naar een nieuw platform is je SEO up-to-date; je verhuist niet met een achterstand in de ranking van Google. Niet alleen een goed gevoel, maar ook een verantwoorde investering.

Hoe weet ik nu wat de terugverdientijd is?

Dat weet je niet altijd. Soms is de schatting van de terugverdientijd een gevoelskwestie. Doorgaans kun je het met cijfers echter redelijk hard maken. Bij een overweging waarbij een tamelijk forse investering benodigd is kan ik me voorstellen dat het bijzonder lastig is om een ‘GO’ te geven. Vooral in de wetenschap dat Magento 1 een aflopende zaak is, natuurlijk. Hoe wij dat oplossen? Door klein te beginnen. We ontwikkelen en testen een klein deel van de functionaliteit op zijn effect en rendement. Blijkt het rendement van de test niet aan de verwachtingen te voldoen, dan is de investering minimaal gebleven.

Ondernemer, wees scherp op toegevoegde waarde

Een investering in Magento 2 heeft over het algemeen meer perspectief omdat er geen tijdsdruk ligt op de terugverdientijd. Wanneer je tóch investeert in functionaliteit op Magento 1: wees bijzonder kritisch. Als ondernemer ben je haast van nature al gefocust op toevoegde waarde. Ik raad je aan om hier bij investeringen in Magento 1 extra alert te zijn. Zo blijf je scherp op de investeringen die je doet om jouw online business - al dan niet in Magento 1 - maximaal te ontwikkelen.

Advies over de optimalisatie van jouw platform?

Neem dan eens contact op met:
Jan Willem
Manager Online Marketing & Service Management
010 8200 320