Ons fundament voor een winnende webshop

Om een winnende webshop te ontwikkelen is het van belang om op een goed fundament te bouwen. Het zal je dan ook niet verbazen dat wij – als Magento Community specialisten – zeggen dat Magento dit fundament is. Wij zijn echter van mening dat dit fundament van Magento CE nog niet voldoende is. In onze ogen kan het beter! Dit is de reden dat wij het fundament hebben doorontwikkeld en verrijkt met musthaves voor iedere webshop, de winnende webshop!

Zoekmachine die resultaat geeft

Zo hebben we de zoekmachine binnen Magento. Vanuit ervaring en analyses weten wij dat bezoekers van de shop veelal gebruik maken van deze zoekmachine. Ondanks dat er veel zorg en aandacht is besteed aan het uitdenken van een menu structuur, wordt het gewenste product toch vaak gezocht via de zoek optie. Daarmee is de zoekmachine van de webshop van essentieel belang. De standaard zoekmachine binnen Magento is zeer beperkt en geeft geen, te veel of zelfs onjuiste resultaten. Om deze reden implementeren wij in het basis fundament een andere zoekmachine. Voor de slimmeriken onder ons: de zoekmachine is gebaseerd op de Sphinx-zoektechnologie, die zelflerend is, waarbij wegingsfactoren en synoniemen kunnen worden ingevoerd. De kans wordt op deze manier geminimaliseerd dat de bezoeker niet vindt wat hij zoekt. De enige reden dat de bezoeker niet vindt wat hij zoekt, is omdat u het niet meer verkoopt.

Zoekmachine vriendelijke productfilters

De filters binnen de productcategorie pagina’s, de gelaagde navigatie ofwel de layered navigation, is een uiterst krachtig onderdeel binnen Magento. Op basis van diverse filters en productattributen kan de bezoeker selecties maken in de productcategorieën. Deze filters zijn eigenlijk aanvullende zoekcriteria en kunnen dan ook direct bijdragen aan de zogenaamde longtail in de zoekmachines. De gelaagde navigatie moet dus zoekmachine vriendelijk worden ingericht zodat deze goed doorzoekbaar is. Onze online marketeers worden hier warm van, want hiermee wordt het mogelijk gemaakt dat de bezoeker de zoekopdracht al buiten de webshop begint én daarbij dat de webshop de juiste productcategorieën toont in de zoekresultaten.

Snel, sneller, snelst

Voor het bereiken van conversie zijn de laadtijden van de pagina’s (performance) zeer belangrijk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de gemiddelde webshop bezoeker een laadtijd van 2 seconde verwacht. Is de laadtijd langer dan 3 seconde? 40% van de bezoekers verlaat dan de webshop! Met één seconde vertraging kan de conversie met ruim 7% verminderen. Deze cijfers liegen er niet om. Een veel gehoorde opmerking over Magento is dat het groot en traag is. In de basis klopt dit ook als het niet wordt geoptimaliseerd. Om de performance te vergroten hebben wij diverse optimalisaties doorgevoerd in het basis fundament van Magento. Hier bovenop maken wij gebruik van frontpage caching. Deze methode zorgt ervoor dat de statische pagina’s of elementen op de pagina’s niet continue opnieuw geladen hoeven te worden, maar deze direct vanuit de cache worden geladen. Resultaat? 40 tot 50% snellere laadtijden! Indrukwekkend toch?

Is dit alles, blijft het hierbij? Nee zeker niet! De ontwikkelingen in e-commerce land gaan snel en hier spelen wij continue op in. Wij zijn constant bezig om ons fundament voor de winnende webshops verder door te ontwikkelen. Periodiek voegen wij nieuwe optimalisaties toe aan ons fundament, hét fundament voor jouw e-commerce ambities!