Stel je voor: studenten die jou bij de hand nemen!

Wij werken actief samen met Hogeschool Rotterdam. Toen ik afstudeerde aan de opleiding HBO Communicatie mocht ik na afronding van mijn stage bij FRMWRK blijven werken. Mij werd gevraagd een marketingafdeling op te zetten, een aardige klus. Daarom heb ik het lijntje met de Hogeschool altijd warm gehouden. En met resultaat. Ik leg vraagstukken uit onze praktijk voor aan studenten, al waarna zij daar in een aantal weken aan gaan werken. Na een vooraf vastgestelde periode presenteren zij mij hun adviezen. We laten ze anderzijds kennismaken met onze praktijk middels bedrijfssafari’s bij ons op de werkvloer: zo kunnen studenten beleven hoe het échte werkleven eruit ziet en spotten ze misschien wel hun toekomstig werkgever. 

Studenten voor FRMWRK 

Er heersen nog aardig wat vooroordelen over studenten. Dat hun aanwezigheid een tijdsintensieve hobby is bijvoorbeeld, of dat het allemaal (te) weinig oplevert. Ik dacht daar al vanaf mijn eigen studententijd anders over. Uiteindelijk zijn studenten ook het talent van morgen. Het zijn de mensen die wellicht over een paar jaar, als ze hun talenten verder vercommercialiseerd hebben, met succes bij je werken. De ambassadeurs van de toekomst. En die kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg ontmoeten. Zo ging ik enige tijd terug met minorstudenten van de Hogeschool aan de slag met een vraagstuk over internal branding. Ik kon rekenen op geïnteresseerde studenten die willen weten hoe het er in de praktijk écht aan toegaat. Ze zien iemand die nog niet zo lang geleden op hun plek zat, en die nu met de voeten in de klei staat, - middenin het werkveld. Met een prangende vraag. 

Ik ontving creatieve concepten en ideeën van de studenten. Onderbouwd vanuit hun eigen visie, maar bovenal met kersverse kennis die ze tijdens hun studie opdoen. Waren al hun ideeën nieuw voor me? Nee, niet altijd. Maar ook dat is fijn. Van de dingen die ik zelf al op gevoel had uitgedacht, gaven zij mij een theoretische bevestiging. 

Wat hebben studenten ons de afgelopen jaren opgeleverd? 

  • De minorstudenten die ik hiervoor benoemde bedachten verschillende manieren om de communicatie binnen de teams te optimaliseren om o.a. de onderlinge kennisdeling vloeiender te laten verlopen; 
  • Onze eerdere afstudeerder concludeerde vorig jaar naar aanleiding van haar onderzoek dat er binnen ons klantenbestand behoefte was aan een community: een plek waarbij ook onze klanten een bijdrage willen leveren aan ons credo ‘FRMWRK ontwikkelt’ door onderlinge kennisdeling. Inmiddels zijn wij hier actief mee bezig; 
  • En tot slot ben ik natuurlijk zelf een voorbeeld van een stagiaire die een kans met beide handen aangreep en de marketing op poten zette. 

Aan de slag met talent

Geïnspireerd geraakt door dit blog? Een succesvolle samenwerking start met enthousiasme van beide kanten en een concreet vraagstuk. Hoe breder jouw vraag, hoe minder specifiek de aanbevelingen. Baken je vraagstuk dus goed af en wees je bewust van de prioriteiten. Welke ambitie heb je? Bedenk ook voor jezelf: waar moet een conclusie of aanbeveling aan voldoen om jou verder te kunnen helpen? Wat voor type handvatten heb je nodig? Net als bij het ontwikkelen van je website of webshop start ontwikkeling met een heldere inventarisatie van dat wat jij wilt bereiken! 

Wil je meer weten over de samenwerking met de Hogeschool?