Wat ben je waard? Vraag het je opdrachtgevers! 

Daar zat ik dan. Met gespreksleider Remco Hopmans van Peekaboo zat ik aan tafel, tegenover drie van onze opdrachtgevers waarvoor we grote projecten hebben mogen vervullen. Het zijn stuk voor stuk opdrachtgevers waar wij ongelooflijk trots op zijn. Maar wat vinden ze nou écht van onze prestaties? Wat gaat er in hun hoofden om? Hoe goed doen we het in hun ogen? We hadden vier primaire vragen:

  • Hoe kijken ze aan tegen een online bureau?
  • Wat verwachten ze van een online bureau?
  • Hoe willen ze het liefst geholpen worden?
  • Wat zijn hun persoonlijke doelen?

Noem het groeipijn of een geschenk: zo’n value proposition sessie kan best confronterend zijn. Je bespreekt wat goed gaat, wat je fenomenaal doet, maar ook waar je punten op laat liggen. Maar stel je nu eens voor dat je die waardevolle inzichten kunt vertalen naar een verbeterde dienstverlening. Wat zou dat betekenen voor de toekomst van jouw organisatie?

De magie van het klantgesprek

‘Kan ik mijn opdrachtgevers dan niet gewoon individueel spreken?’, denk je misschien. Met ze spreken, ze bellen of mailen; het kan allemaal. Maar het levert niet dezelfde inzichten op als een gezamenlijke klantsessie. De interactie in de groep creëert een andere dimensie: er ontstaat diepgang. Opdrachtgevers stellen elkaar vragen, worden verrast door elkaars ervaring en beleving en komen samen to the point. Tot de kern, de sleutel, die voor jou allesbepalend en richtinggevend is.

Ik ervaarde een geluksgevoel van de gains die opdrachtgevers noemden - de dingen die hen écht gelukkig maken. Het mooiste moment van de sessie voor mij? Eén opdrachtgever vertelde openlijk over de bumpy ride die we samen tijdens een project gehad hebben. Wat denk je? Het  was misschien een rocky road, maar het einddoel bleek het gelukkig meer dan waard.

De magie achter het canvas

De eerste stap in een value proposition sessie is het onderzoeken van de pains en de gains van de opdrachtgevers. Laten we beginnen bij de pains: de struggle die de opdrachtgever ervaart in zijn alledaagse werk en samenwerking met FRMWRK. Om de voor onze opdrachtgevers relevante pains te onderzoeken is het van belang om te begrijpen hoe ze FRMWRK ervaren. Welke processen en activiteiten lopen niet soepel? Waar hebben ze last van? Natuurlijk wil je ook weten wat de gains zijn; de dingen waar de opdrachtgever écht mee geholpen is en waar hij bovendien gelukkig van wordt. De kunst is om jouw dienstverlening hier volledig op in te richten. De pijn van de opdrachtgever wil je natuurlijk verzachten en het liefst helemaal wegnemen. In dat geval spreken we van een pain reliever. Je kunt ook een service ontwikkelen die jouw opdrachtgever helpt om de gains te bereiken. In dat geval spreken we van een gain creator. Wanneer de pain relievers en gain creators je opdrachtgever écht helpen - en je opdrachtgever dat bovenal beaamt! - spreken we van een Product Markt Combinatie, een PMC. Het gaat dus om de fit, daarin zit ‘m de magie. Behoefte aan een visuele uitleg van het canvas? Bekijk dan zeker deze video.

Meer weten over het value proposition canvas?

Neem dan eens contact op met:
Ronald
Managing Partner
010 8200 320