Wat is het bouncepercentage?

De Bounce Rate, in het Nederlands het bouncepercentage, is een belangrijke meetwaarde voor online marketeers als er gekeken wordt naar de online performance van de website. Maar wat is nou precies het bouncepercentage en hoe kun je dit verbeteren en optimaliseren.

Definitie van het bouncepercentage?

Allereerst is het goed om te weten wat het bouncepercentage in Google Analytics nou precies is. Veel van onze klanten stellen dezelfde vraag en ook intern komt deze vraag nog wel eens om de hoek kijken. Er zijn inmiddels heel veel fabels de wereld in geholpen terwijl het eigenlijk heel eenvoudig is. Google vertelt over het bouncepercentage het volgende:

 

“Het bouncepercentage is het percentage sessies waarbij één pagina wordt geladen (dat wil zeggen, sessies waarbij de bezoeker uw site verlaat op de instappagina en verder nergens op klikt).”

 

Het komt er dus op neer dat de bezoeker één pagina bezoekt en dan de website weer verlaat. Een van de grootste fabels is dat de bezoektijd ook onder een bepaalde tijd moest zijn, bijvoorbeeld 30 seconden, maar dat is niet het geval. Of een bezoeker nou 10 seconden of 12 minuten blijft op die ene pagina, dat maakt niet uit.

Wat wel een feit is, is dat een bezoeker die bounced, tegen problemen aan loopt op de landingspagina. Dit kan zijn omdat het niet de pagina is waar de bezoeker naar op zoek was, maar het kan ook aan de user experience liggen. Linksom of rechtsom, er is echt iets aan de hand met de pagina. Het is dan ook van belang om in Google Analytics te identificeren welke pagina’s een hoge bouncepercentage hebben en deze aan te pakken.

Bouncepercentage rapport

Je kunt het bouncepercentage achterhalen door een special rapport te bekijken in Google Analytics. Dit kun je vinden door de volgende stappen te doorlopen:

1. Bestemmingspagina’s rapport

Ga naar het rapport: Gedrag > Site-inhoud > “Bestemmingspagina’s”. Hier zie je landingspagina’s van je website en de bijbehorende statistieken, waaronder het bouncepercentage.

 

 

 

 

 

 

2. Bestemmingspagina’s vergelijken op bouncepercentage

Nu je het juiste rapport voor je hebt, is het handig om de verschillende pagina’s te vergelijken met het gemiddelde bouncepercentage op jouw website. Op die manier kun je de bestemmingspagina’s met een hoge bounce aan gaan pakken.

Dit doe je door een vergelijkingsgrafiek te maken, klik hiervoor aan de rechterkant van de tabel op het vergelijking knopje:

3. Bouncepercentage selecteren

Nu moet je nog de grafiek op bouncepercentage zetten, dit doe je door via de dropdown bouncepercentage te selecteren.

4. Analyse van bouncepercentage

Nu heb je een grafiek zoals hieronder waar jouw top bestemmingspagina’s staan, met daarbij het bouncepercentage in vergelijking met het sitegemiddelde:

Analyse van bouncepercentage

Aan de hand van dit rapport zie je bijvoorbeeld dat de pagina’s op plek 3, 5, en 8 een hoger bouncepercentage hebben dan het gemiddelde. Deze pagina’s verdienen dus jouw aandacht. Het is dan belangrijk om op de bestemmingspagina te achterhalen wat de reden is waarom de bezoeker bounced. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een bronnenanalyse, waar komen de bezoekers vandaan, is dat de juiste plek om bezoekers vandaan te halen, denkende aan doelgroep. Maar kijk ook naar de pagina zelf, is het duidelijk wat de bezoeker moet doen om bijvoorbeeld te converteren, zijn de call to actions duidelijk, is de routing op de website eenvoudig etc.

Hoe nu verder met het bouncepercentage

Je weet nu precies wat het bouncepercentage is en hoe je dit op bestemmingspagina niveau kan achterhalen. Het is nu aan jou om aan de slag te gaan met het optimaliseren wat je gaat doen om het bouncepercentage te verlagen.

Bouncen naar Mollo?