Magento zoekmachine optimalisatie

Als jouw zoekfunctie op jouw webshop goed functioneert, is het eigenlijk een ‘vindfunctie’. Dat laatste klinkt jou als ondernemer waarschijnlijk als muziek in de oren. Net als ons.

Het leuke is: het word je met Sooqr best makkelijk gemaakt. Met de inzet van deze functionaliteit hebben we in de afgelopen maanden te gekke conversie- en omzetverbeteringen gerealiseerd. Of dit voor jouw webshop ook een waardevolle toevoeging is? De resultaten liegen er bij onze opdrachtgevers in ieder geval niet om.

Van onsite search naar keiharde omzet 

Je denkt er misschien niet direct aan, maar de zoekmachine op je webshop zou zomaar eens een onbenut conversie en omzetpotentieel kunnen hebben. Veel bezoekers gebruiken namelijk deze functionaliteit om hun producten te vinden. Hierbij verwachten ze een zo goed mogelijk resultaat te vinden. Een website met een goede zoekfunctionaliteit heeft een betere gebruikerservaring wat zorgt voor een hogere conversie. Meer dan een handig extraatje dus.

Een interne zoekmachine die tempo maakt 

Het Magento platform staat bekend om de talrijke mogelijkheden wat betreft e-commerce. Echter heeft het pakket ook een aantal beperkingen. Magento biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van de standaard zoekmachine functionaliteit en op categorieniveau door middel van filtering naar de juiste productkeuze te leiden. 

Maar wat als je je bezoeker direct bij het juiste product wilt krijgen, zónder door de categorie structuur te moeten gebruiken? Misschien heb je een aanbieding die je direct onder de aandacht wilt brengen, een product waar je veel marge op hebt of een merk dat populair is. In dat geval wil je de bezoeker een razendsnelle en slimme interne zoekmachine bieden. Dit is waar de module van onze partner Sooqr te hulp schiet. 

Voorbeeld: stel dat een bezoeker zoekt op een specifieke type fiets van het merk Gazelle bij onze opdrachtgever Aanbiedingsfiets. Dan biedt Sooqr de mogelijkheid om een ander type fiets voorrang te geven op dit zoekresultaat. Het kan zijn dat Aanbiedingsfiets hier liever een model toont dat duurder is of wellicht een geheel ander merk waar meer marge op zit. Zo kun je heel gericht met je ‘zoekers’ om gaan

Verlies geen kostbare seconden

Op basis van datafeeds (koppeling met onze partner Channable) geeft Sooqr direct resultaat, zonder kostbare seconden te hoeven wachten. De veeleisende consument is immers zo vertrokken, al helemaal op mobiel. Binnen een split second toont de Sooqr zoekmachine de resultaten. Zoekt de bezoeker op een merknaam, maar is deze fout gespeld? Dan helpt Sooqr de bezoeker direct met een suggestie voor autocorrectie. Sooqr begrijpt wat de bezoeker bedoelt en geeft daarop direct antwoord.

De hoofdvraag: wat levert het op? 

We hebben Sooqr inmiddels bij meerdere opdrachtgevers geïmplementeerd. Ten opzichte van de nulmeting zien we een groot verschil in omzet. Een paar interessante voorbeelden:

CROP

Bij CROP, een van onze opdrachtgevers, steeg de omzet uit interne zoekopdrachten in slechts een paar maanden tijd met 25%! Daarnaast zien we dat het aandeel in de omzet uit onsite search ook flink is toegenomen. Ook het aantal aankopen is logischerwijs meegestegen!

Aanbiedingsfiets

Ook bij een van de grootste online webshops op het gebied van fietsen zijn de resultaten prachtig. Wanneer de klant gebruik maakt van de interne zoekmachine is de omzet gestegen met 15%. Het conversiepercentage steeg nog een stuk spectaculairder, namelijk meer dan 35%!

Oomssport

In een vergelijkbare periode vorig jaar is het verschil bij Oomssport ook bijzonder groot. De opbrengst uit onsite search nam toe met 17% en het aantal verkopen is toegenomen met meer dan 100%.

Zoekers zijn kopers

Mensen die de zoekmachine op je webshop raadplegen zijn gericht op zoek. Doorgaans zijn deze mensen ook sneller geneigd om een aankoop te doen. Het verschil met de reguliere Magento zoekmachine is dan ook duidelijk zichtbaar.