ROI Strategie.

Wat verdien je onderaan de streep? Dat is de vraag die centraal staat bij al onze specialisten. We sturen op ROI. Dat betekent dat we eerst kijken naar de opbrengsten en dan pas de kosten maken.

Wat is ROI?

ROI staat voor return on investment en is het getal wat het rendement op jouw investering aangeeft. Binnen e-commerce is je investering natuurlijk je webshop. Waarvan je wilt dat de ROI positief is en zo hoog mogelijk. Je wilt immers dat de kosten die je maakt voor je webshop, ook uiteindelijk geld opleveren.

Hoewel er vaak wordt gekeken naar hoeveel omzet een webshop draait, is het effectiever om te kijken naar de ROI. Hoge omzet zegt namelijk weinig over het rendement, terwijl een hoge ROI exact aangeeft of je investering wat heeft opgeleverd.

Door de ROI te berekenen maak je inzichtelijk welke activiteiten ook echt wat opleveren en wordt duidelijk of je webshop een succes is of niet. In geval van een webshop kun je ROI eenvoudig berekenen.


Rekenvoorbeeld.

Stel er waren 15.698 bezoeken op je webshop in het afgelopen maand. Waarbij er een conversie ratio was van 3,12% en een gemiddelde orderwaarde van €1331,64.

Laten we er van uit gaan dat er daar in totaal €68.980 voor is geïnvesteerd. Met investering doelen we op de arbeid die er verricht is en het mediabudget wat is gespendeerd.

Dan kunnen we berekenen:

ROI
Bezoekers x Conversie x Orderwaarde
Investering
ROI
15698 x 3,12% x €1331,64
€68.980
ROI = 9,45


Dit betekent dat voor elke €1 geïnvesteerd, er een rendement was van €9,45. Oftewel, €1 erin €9 er uit.

Wat is een ROI strategie?

Met een ROI strategie bepaal je de e-commerce activiteiten die je gaat ondernemen gebaseerd op verwachte ROI. Je kunt namelijk kijken naar bestaande cases en wat daar de ROI is geweest van bepaalde activiteiten. Daarvandaan kan je een inschatting maken van de verwachte ROI.

Een ROI strategie is het uitgangspunt dat je áltijd kijkt naar de verwachte opbrengst en deze afweegt tegen de verwachte kosten. Dit zorgt ervoor dat je genoodzaakt bent je activiteiten specifiek, meetbaar en realistisch te formuleren.

Het éérste wat we doen bij FRMWRK voor onze klanten is het opstellen van de business case. Oftewel, inzichtelijk maken wat de potentie van de desbetreffende markt is, wat er geïnvesteerd moet worden en wat de verwachte opbrengst is daarbij. Dit gieten we in een verloop van 3-5 jaar en tonen vervolgens de groeipotentie per jaar.

ROI strategie voor jouw webshop.

Een ROI strategie voor jouw webshop houdt in dat je bij de investeringen in webshop ontwikkeling en online marketing stil staat bij wat deze gaan opleveren.

Binnen het e-commerce domein zijn er namelijk héél véél mogelijkheden. Denk aan platformkeuze, de verschillende functionaliteiten van je webshop of de legio mogelijkheden binnen online marketing. Hoe maak je een keuze? Juist. Als ondernemer wil je de keuze maken gebaseerd op wat het je oplevert, oftewel ROI.

Maar, wat is het rendement van een marketing activiteit? Van een bepaald platform? Of van bepaalde functionaliteiten? Antwoorden op deze vragen is wat wij bieden bij FRMWRK. Zo helpen wij e-commerce doorgroeiers de juiste keuzes maken en de groeipotentie maximaal te benutten.

Ook groeien met jouw webshop?

Zo ziet ons voortraject er uit. In 4 stappen bepaal jij of je je webshop gaat groeien bij FRMWRK.

1

Kennismakingsgesprek

Een kort gesprek waarin we kijken of we een match zijn.

2

Strategische sessie

We duiken in jouw business  en je ambities.

3

Business Case

We gaan analyseren en komen terug met een ROI.

4

Go / No go

Je krijgt een voorstel om je webshop te groeien!

Plan een afspraak