Blog overzicht

Magento zoekmachine optimalisatie.

Het Magento platform staat bekend om de talrijke mogelijkheden wat betreft e-commerce. Echter heeft het pakket ook een aantal beperkingen. Magento biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van de standaard zoekmachine functionaliteit en op categorieniveau door middel van filtering naar de juiste productkeuze te leiden.

Bijgewerkt:

April 2, 2019

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Als jouw zoekfunctie op jouw Magento 2 webshop goed functioneert, is het eigenlijk een ‘vindfunctie’. Dat laatste klinkt jou als ondernemer waarschijnlijk als muziek in de oren. Net als ons.

Het leuke is: het word je met Sooqr best makkelijk gemaakt. Met de inzet van deze functionaliteit hebben we in de afgelopen maanden te gekke conversie- en omzetverbeteringen gerealiseerd. Of dit voor jouw webshop ook een waardevolle toevoeging is? De resultaten liegen er bij onze opdrachtgevers in ieder geval niet om.

Van onsite search naar keiharde omzet

Je denkt er misschien niet direct aan, maar de zoekmachine op je webshop zou zomaar eens een onbenut conversie en omzetpotentieel kunnen hebben. Veel bezoekers gebruiken namelijk deze functionaliteit om hun producten te vinden. Hierbij verwachten ze een zo goed mogelijk resultaat te vinden. Een webshop met een goede zoekfunctionaliteit heeft een betere gebruikerservaring wat zorgt voor een hogere conversie. Meer dan een handig extraatje dus.

Een interne zoekmachine die tempo maakt

Het Magento platform staat bekend om de talrijke mogelijkheden wat betreft e-commerce. Echter heeft het pakket ook een aantal beperkingen. Magento biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van de standaard zoekmachine functionaliteit en op categorieniveau door middel van filtering naar de juiste productkeuze te leiden.

Maar wat als je je bezoeker direct bij het juiste product wilt krijgen, zónder de categorie structuur te moeten gebruiken? Misschien heb je een aanbieding die je direct onder de aandacht wilt brengen, een product waar je veel marge op hebt of een merk dat populair is. In dat geval wil je de bezoeker een razendsnelle en slimme interne zoekmachine bieden. Dit is waar de module van onze partner Sooqr te hulp schiet.

Voorbeeld: stel dat een bezoeker zoekt op een specifiek type fiets van het merk Gazelle bij onze opdrachtgever Aanbiedingsfiets. Dan biedt Sooqr de mogelijkheid om een ander type fiets voorrang te geven op dit zoekresultaat. Het kan zijn dat Aanbiedingsfiets hier liever een model toont dat duurder is of wellicht een geheel ander merk waar meer marge op zit. Zo kun je heel gericht met je ‘zoekers’ omgaan

Verlies geen kostbare seconden

Op basis van datafeeds (koppeling met onze partner Channable) geeft Sooqr direct resultaat, zonder kostbare seconden te hoeven wachten. De veeleisende consument is immers zo vertrokken, al helemaal op mobiel. Binnen een split second toont de Sooqr zoekmachine de resultaten. Zoekt de bezoeker op een merknaam, maar is deze fout gespeld? Dan helpt Sooqr de bezoeker direct met een suggestie door autocorrectie. Sooqr begrijpt wat de bezoeker bedoelt en geeft daarop direct antwoord.

De hoofdvraag: wat levert het op?

We hebben Sooqr inmiddels bij meerdere opdrachtgevers geïmplementeerd. Ten opzichte van de nulmeting zien we een groot verschil in omzet. Een paar interessante voorbeelden:

CROP

Bij CROP, één van onze opdrachtgevers, steeg de omzet uit interne zoekopdrachten in slechts een paar maanden tijd met 25%! Daarnaast zien we dat het aandeel in de omzet uit onsite search ook flink is toegenomen. Ook het aantal aankopen is logischerwijs meegestegen!

25%

meer omzet uit zoekopdrachten met Sooqr

Bekijk meer van ons werk voor CROP

CROP

CROP

Over deze case

Aanbiedingsfiets

Ook bij één van de grootste online webshops op het gebied van fietsen zijn de resultaten prachtig. Wanneer de bezoeker gebruik maakt van de interne zoekmachine is de omzet gestegen met 15%. Het conversiepercentage steeg nog een stuk spectaculairder, namelijk meer dan 35%!

15%

meer omzet uit zoekopdrachten met Sooqr

Bekijk meer van ons werk voor Aanbiedingsfiets

Aanbiedingsfiets

Aanbiedingsfiets

Over deze case

Oomssport

In een vergelijkbare periode vorig jaar is het verschil bij Oomssport ook bijzonder groot. De omzet uit onsite search nam toe met 17% en het aantal verkopen is toegenomen met meer dan 100%.

17%

meer omzet uit zoekopdrachten met Sooqr

Bekijk meer van ons werk voor Oomssport

Oomssport

Oomssport

Over deze case

Zoekers zijn kopers

Bezoekers die de zoekmachine op je webshop raadplegen zijn gericht op zoek. Doorgaans zijn deze bezoekers ook sneller geneigd om een aankoop te doen. Het verschil met de standaard Magento 2 zoekmachine is dan ook heel duidelijk zichtbaar.

Karsten Lommers
Tech Lead

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie