Contentmarketing

Content is king, branding is queen!

Wat is content marketing?

Je zult vast wel eens van content marketing hebben gehoord. Content marketing is een nogal veelomvattend begrip. Teksten, foto’s, video’s, infographics en zo zijn er nog wel talloze andere content vormen te bedenken die allemaal onder “content marketing” vallen. Maar wat is de betekenis van content marketing? Simpel gezegd is content marketing het delen van interessante en relevante informatie toegespitst op de juiste doelgroep. Door deze informatie te delen met de doelgroep, weet je ze aan te trekken en te binden tot jouw merk. Maar let wel op bij het aan de slag gaan met het produceren van content.

Er is namelijk een verschil tussen de content klakkeloos delen (zonder persoonlijke noot of toevoeging waarom je dit deelt) en contentcuratie, waarbij je juist wel een toevoeging plaatst. De tweede variant is waardevoller:

  • Je onderscheidt je hiermee van de grote contentberg
  • SEO: Google houdt niet van een-op-een gekopieerde content en bestraft de kopieerder
  • En vanwege fair use en ethiek

Waarom moet ik aan de slag gaan met content marketing?

Door content marketing in te zetten op een goede manier, zal je er jarenlang profijt van hebben. Hierbij is het belangrijk dat de content:

  • Antwoord geeft op de behoeften van de klant.
  • Interessante, nuttige en grappige kennis/feitjes bevat.
  • Blijvend relevant is/blijft of op de actualiteit is toegespitst.

Als je hier geen duidelijke structuur in aanbrengt, kan er een overload ontstaan aan content die de doelgroep niet interessant vindt. De kans is dan groot dat zij niet meer terugkeren naar de kanalen waar de content op geplaatst wordt.

Nadelen van content marketing

Heeft content marketing ook nadelen? Een nadeel dat bij onze opdrachtgevers naar voren komt, is dat content marketing veel tijd kost. Hierbij gaat het om het bedenken, creëren en plaatsen van de juiste content. Om onze opdrachtgevers te ontzorgen, helpen wij graag mee. Wij gaan aan de slag met het bedenken, schrijven, creëren en plaatsen van alle content op de juiste kanalen.

Onze werkwijze

Hoe zorgen wij binnen al die content en verschillende kanalen voor structuur? Dit doen wij door de klantreis in beeld te brengen, oftewel de customer journey. De customer journey wordt uitgewerkt aan de hand van het STDC-model. Hieronder wordt in vogelvlucht uitgelegd wat het STDC-model precies inhoudt. Het STDC-model brengt de klantreis/customer journey in beeld door middel van vier verschillende fases: See, Think, Do en Care.

stcd model See Think Do Care

See fase:

In de see fase is de klant nog niet bekend met je product of dienst. Hij is passief en heeft nog geen aankoop intentie. Je zorgt ervoor dat je bekendheid wint en dat je product of dienst top of mind komt.

Think fase:

In de think fase is de klant al verder in het aankoopproces. Hij zit nu in de overweging fase. De klant is nu gerichter op zoek naar jouw product of dienst. Uiteraard heb je nog genoeg concurrentie in deze fase.

 

 

Do fase:

De klant is in de do fase overtuigd en gaat over tot aankoop van het product of de dienst. Of dat nu bij jou is, of bij een ander.

Care fase:

De aankoop is gedaan in de do fase en in de care fase is het zaak de klant aan je te blijven binden.

Per fase bekijken wij met onze opdrachtgever wat de behoefte is van hun eigen klanten. Door dit in kaart te brengen is er een duidelijk overzicht van de behoeftes die er leven binnen hun doelgroep. Mede door content kunnen wij antwoord geven op die behoefte.

Wanneer wij content inzetten, kan dit gekoppeld worden aan een marketingkalender. Bijvoorbeeld wanneer er content nodig voor een bepaalde actie of inhaker. Zo ontstaat er een duidelijk overzicht van waar en wanneer de content geplaatst wordt. Dit zorgt voor consistentie en synergie in de plaatsing van de content. Uiteindelijk moet deze vorm van content marketing zorgen voor een groter bereik en er natuurlijk voor zorgen dat jouw product of dienst meer verkocht of geleverd wordt. Uiteindelijk gaat het toch om samen de ambitie te verwezenlijken.

Zorg met FRMWRK voor meer structuur in jouw content marketing!

Wij staan klaar om samen met jou een slag te slaan op het gebied van content marketing! Neem contact op met één van onze content marketing experts.

Samen met ons aan de slag met content marketing?

Neem dan eens contact op met:
Mollo
Digitaal strateeg
010 8200 326
In vier stappen werken aan jouw ambitie?

Vraag gratis onze whitepaper aan!

Download nu