UX voor webshops

.

UX (User Experience) richt zich op de klantervaring en het optimaliseren hiervan om uiteindelijk hogere conversies te realiseren. Een hogere conversie is meer omzet!

Wat is UX?

UX is de ervaring van je klanten op jouw webshop en hangt van meerdere factoren af, zoals bruikbaarheid, toegankelijkheid, geloofwaardigheid en plezier. Je wilt dat je klanten langs de gehele klantenreis een goede ervaring hebben. Dit is van belang omdat het aankoopproces niet uit één actie bestaat, maar een reeks van acties die de gebruikers uitvoert tot de daadwerkelijke aankoop.

UX design is een marketing activiteit die er op gericht is de klantervaring op je webshop continu te testen en te verbeteren.

Hoe UX design je webshop groeit.

Als je kijkt naar de ROI formule, dan is UX design een verbetering op de conversie van je webshop . Om deze reden wordt dit ook wel CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd. Zo optimaliseer je je webshop voor (potentiële) klanten, wat bijdraagt aan een hogere conversie.

Dit is anders dan SEO, omdat UX niet er op gericht is om bezoekers binnen te halen, maar juist om de bezoekers die er zijn een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Het is dus van essentieel belang dat je enerzijds werkt aan het binnenhalen van bezoekers en anderzijds het zo goed mogelijk bedienen van deze bezoekers. Indien je dit goed doet, dan levert dat ook wat op!

UX design: de voordelen.

  • UX verbetert de betrokkenheid van de bezoekers middels design, consistentie van de teksten en goede interacties.
  • UX verbetert de bruikbaarheid en maakt het gemakkelijk voor bezoekers om je producten te kopen.
  • UX zorgt voor geloofwaardigheid en creëert vertrouwen bij bezoekers.
  • UX bouwt klantenloyaliteit op, waardoor je klantretentie toeneemt.
  • UX vergroot je marktbereik door aandacht te besteden aan een mobiel vriendelijk ontwerp.
  • UX vermindert de laadtijd waardoor bezoekers minder snel afhaken én je webshop beter scoort op Google.


De aanpak voor CRO.

FRMWRK optimaliseert conversies in vier stappen. Welke wijziging zou kunnen leiden tot meer bezoekers die converteren? Die vraag beantwoorden we niet op onderbuikgevoel, maar op basis van data. Op basis van deze data worden er hypotheses gesteld en wordt er uiteindelijk getest. De resultaten geven een indicatie hoe de webshop geoptimaliseerd kan worden

Bij FRMWRK hanteren we een grens van meer dan 20.000 bezoeken per maand. Dan zijn de resultaten uit A/B-tests snel zichtbaar en verdien je de investering ook sneller terug.

Stap 1: Data.

Wij verzamelen eerst kwantitatieve data uit onze tools om inzicht te krijgen in hoe gebruikers door je pagina’s scrollen en klikken. We kijken bijvoorbeeld naar de pagina’s met de meeste pageviews, of juist met hoge bounce rates. Hoe zorgen we ervoor dat goed scorende pagina’s nog beter gaan scoren en de slechtst presterende pagina’s beter? Daar liggen de grootste winsten.

Ook analyseren we heatmaps en recordings van bezoeken aan je webshop. Daaruit leiden we af waar bezoekers naar zoeken en wat ze interessant vinden. In de praktijk zit de meeste winst vaak in productdetail pagina’s, categorie pagina’s en de homepagina.

Stap 2: Hypotheses.

Op basis van wat we zien in de data, doen we voorstellen voor wijzigingen. Die visualiseren en valideren we in data gedreven designvoorstellen. Denk aan een andere button, content op andere posities, of een andere layout van de pagina. Dan begint het testen.

Stap 3: Testen.

Elke voorgestelde wijziging wordt getest via Google Optimize. Met die tool draaien we A/B-tests. A is de ongewijzigde pagina, B is de gewijzigde pagina. Google Optimize legt als het ware een overlay over de webpagina en schotelt bezoekers beide pagina’s 50/50 voor. We draaien die test een maand om genoeg data te verzamelen voor een betrouwbare uitkomst. Wij houden onze opdrachtgevers tussentijds op de hoogte van de resultaten en bespreken de eindresultaten.

Stap 4: Optimaliseren.

Het testen is een continu proces, dat leidt tot verbetering van de conversie. Zijn we nog niet tevreden met een test en denken we dat het beter kan? Dan verbeteren we de test. Bewijst de test zijn waarde? Dan ontwikkelen we de wijziging en zetten die in. Een dergelijke optimalisatie kan al met een paar tienden van een procent serieus geld opleveren.

Is alles zo kwantitatief te testen? Niet altijd. Sommige zaken zijn niet makkelijk te A/B-testen, zoals een navigatiemenu. Als alternatief doen we dan een kwalitatieve test. Bijvoorbeeld via surveying of usability tests met een groep gebruikers.

Aan de slag met UX.

Wil je jouw klanten beter bedienen op jouw webshop? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Met behulp van technieken en een grondige kennis van de nieuwste tools, kunnen onze UX specialisten oplossingen creëren die zowel intuïtief in gebruik zijn als afgestemd op specifieke doelen.

We zorgen er altijd voor dat de eindgebruiker centraal staat bij onze ontwerp overwegingen, en bieden een scala aan ontwerp diensten, van UX-onderzoek tot interactieontwerp, evenals volledige bruikbaarheid audits. Gedurende onze samenwerking bouwen we roadmaps naar succes die worden ondersteund door data gedreven gebruikersonderzoek, marktonderzoek plus onze schat aan ervaring. Wil je meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ook groeien met jouw webshop?

Zo ziet ons voortraject er uit. In 4 stappen bepaal jij of je je webshop gaat groeien bij FRMWRK.

1

Kennismakingsgesprek

Een kort gesprek waarin we kijken of we een match zijn.

2

Strategische sessie

We duiken in jouw business  en je ambities.

3

Business Case

We gaan analyseren en komen terug met een ROI.

4

Go / No go

Je krijgt een voorstel om je webshop te groeien!

Plan een afspraak