De Growth Mindset: exponentiele groei met growth marketing
Deze aflevering gaat over growth marketing en hoe je dit succesvol kunt implementeren binnen een e-commerce bedrijf. Patrique Benes, Head of Growth bij Ecom (het moederbedrijf van EasyToys), deelt zijn ervaringen en inzichten over hoe ze bij Ecom een growth mindset hebben ontwikkeld en toegepast om exponentiële groei te realiseren.

Patrique Benes en EasyToys
Patrique Benes is de Head of Growth bij Ecom, het moederbedrijf van succesvolle e-commerce merken in de seksspeeltjes industrie zoals EasyToys, Adam and Eve, Beate Uhse en Amorali. Met 12,5 jaar ervaring in het bedrijf, is Patrique opgeklommen van een rol in de logistiek naar zijn huidige positie waarin hij verschillende teams uitdaagt op het gebied van e-commerce, branding, marketing, performance marketing en owned channels. Als vijfde werknemer heeft Patrique een cruciale rol gespeeld in de groei van Ecom, dat nu tussen de 250 en 300 medewerkers telt en een jaaromzet van bijna 200 miljoen euro heeft. Met een hoofdlocatie in Veendam en kantoren in Noorwegen en Duitsland, heeft Ecom indrukwekkende groeicijfers laten zien, waaronder een groei van 362% in 2014 en een succesvolle internationale uitbreiding. Patrique zijn aanpak wordt gekenmerkt door een sterke focus op schaalbaarheid, data-gedreven besluitvorming en een bereidheid om gecontroleerde risico's te nemen voor exponentiële groei, wat perfect aansluit bij Ecom's focus op e-commerce, branding en performance marketing.
Growth marketing: de sleutel tot exponentiële groei
Growth marketing draait om het vinden van manieren om exponentiële groei te realiseren door continu te testen, analyseren en optimaliseren. Het vereist een mindset waarbij men constant op zoek is naar nieuwe kansen en bereid is risico's te nemen. Belangrijke elementen zijn het geven van vrijheid en eigenaarschap aan medewerkers, het durven maken van fouten en hiervan te leren, en het snel uitvoeren en analyseren van ideeën. Wanneer de basis van een bedrijf goed staat, kan growth marketing helpen om op alle fronten te groeien, niet alleen qua marketing maar ook op het gebied van product, operations en klantenservice. Daarbij is het cruciaal om alles te meten en op basis van data beslissingen te nemen over waar verder op in te zetten.

Uitdagingen bij implementatie van growth marketing
Een van de uitdagingen bij het toepassen van growth marketing is dat het soms botst met de gevestigde orde binnen een bedrijf. Afdelingen zijn gewend binnen hun eigen domein te opereren en growth marketing gaat daar dwars doorheen. Dit kan weerstand opleveren. Ook is het een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen het geven van vrijheid en het stellen van kaders. Teveel vrijheid kan leiden tot chaos, maar te weinig vrijheid belemmert de groei. Daarnaast is het vinden van de juiste mensen met een growth mindset een uitdaging. Niet iedereen durft buiten zijn comfortzone te treden en fouten te maken. Tot slot vergt internationalisering met een growth aanpak de nodige aanpassingen en lokalisatie, wat complex kan zijn met een beperkt budget.
Zo bouw je een succesvolle growth strategie voor je e-commerce bedrijf
Zorg dat de basis van je e-commerce bedrijf goed staat voordat je met growth marketing begint. Denk aan zaken als logistiek, klantenservice en de techniek van je webshop. Geef medewerkers de vrijheid en het mandaat om met ideeën te komen en deze uit te voeren. Maar koppel hier ook ownership aan; ze moeten verantwoordelijkheid nemen voor de uitvoering. Wees niet bang om fouten te maken; zie het als een leermoment. Zorg wel dat je alles meet zodat je op basis van data kunt analyseren of iets werkt of niet. Begin klein met het testen van growth ideeën en kijk wat werkt. Investeer vervolgens meer in de zaken die goed werken en stop met de dingen die geen resultaat opleveren. Maak budget vrij waar medewerkers voor kunnen pitchen. Hiermee stimuleer je ondernemerschap en eigenaarschap en komen de beste ideeën naar boven. Kijk voor internationalisering eerst wat goed werkt in je thuismarkt en pas dit vervolgens aan op de nieuwe markt. Begin met een beperkt budget de kanalen te testen die in je thuismarkt het beste werken.
Onze blik op zaken
Growth marketing is dé manier voor ambitieuze e-commerce bedrijven om hun volledige potentieel te benutten en explosieve groei te realiseren. Het vraagt lef en doorzettingsvermogen om bestaande patronen te doorbreken, maar de resultaten zijn ernaar. Door op alle fronten de groeikansen op te zoeken en hier vol op in te zetten, kun je in korte tijd enorme sprongen maken. De sleutel ligt in het creëren van een bedrijfscultuur waarin eigenaarschap, experimenteren en leren centraal staan. Succesvolle e-commerce ondernemers omarmen deze growth mindset en sturen hun hele organisatie hierop aan. Pas als je bereid bent om buiten de gebaande paden te treden, kun je boven de rest uitstijgen en jouw e-commerce bedrijf tot grootse hoogten brengen.

Andere Afleveringen
Maak nóg betere beslissingen door naar de volgende afleveringen te gaan.
Maak betere beslissingen in jouw online groei
In deze wekelijkse podcast gaan we in gesprek met experts en ondernemers over hoe je jouw webshop naar 20 miljoen euro jaaromzet brengt.