E-commerce vanuit een vereniging
Deze aflevering gaat over de e-commerce activiteiten van Scoutshop, de winkel van Scouting Nederland. Scoutshop faciliteert scouts in het aanschaffen van benodigdheden voor het scoutingspel, zoals blouses, insignes en outdoorartikelen. Met een webshop, tien fysieke winkels en drie mobiele verkoopwagens bedient Scoutshop de 118.000 leden van Scouting Nederland.

Boudewijn van der Giessen en Scoutshop.nl
Boudewijn is al 8 jaar e-commerce manager bij Scoutshop, de winkel van Scouting Nederland. Scoutshop faciliteert de hobby van de 118.000 jeugdleden door het aanbieden van scoutingkleding, insignes en outdoor producten voor het scoutingspel. Het bedrijf heeft een webshop, 10 fysieke winkels gerund door vrijwilligers, en 3 mobiele verkoopwagens. Met een assortiment van ongeveer 2000 SKU's onderscheidt Scoutshop zich van andere outdoor winkels door specifieke scoutingproducten en kennis van de doelgroep. Boudewijn focust zich op het verbeteren van de webshop, het optimaliseren van het assortiment en het implementeren van e-mail marketing om de conversie en orderwaarde te verhogen. De winsten van Scoutshop vloeien terug naar Scouting Nederland.
Scoutshop verbetert e-commerce voor leden Scouting Nederland
Scoutshop is als winkel van Scouting Nederland nauw verbonden met de vereniging en haar leden. Dit biedt unieke kansen, maar ook uitdagingen voor de e-commerce activiteiten. Enerzijds heeft Scoutshop een duidelijk afgebakende doelgroep en weet het precies wat scouts in verschillende leeftijdscategorieën nodig hebben. Anderzijds moet het assortiment wel goed aansluiten op de behoeften van de leden en is er in bepaalde productcategorieën concurrentie van reguliere outdoorwinkels. Om de e-commerce activiteiten naar een hoger plan te tillen, heeft Scoutshop de afgelopen jaren geïnvesteerd in een nieuwe webshop en het optimaliseren van het assortiment. Daarbij is kritisch gekeken naar de behoeften van scouts in verschillende leeftijdsgroepen en zijn artikelen beter gepositioneerd. Ook is er meer focus gelegd op e-mailmarketing om leden op het juiste moment te benaderen met relevante producten. Door te blijven luisteren naar de wensen van de achterban en stapsgewijs verbeteringen door te voeren, wil Scoutshop uitgroeien tot dé plek waar scouts al hun benodigdheden aanschaffen.

Uitdagingen voor Scoutshop: beperkte resources en sterke concurrentie
Een van de uitdagingen voor Scoutshop is het feit dat het een relatief kleine speler is met beperkte resources. Het e-commerceteam bestaat slechts uit drie personen die naast hun taken op het gebied van webshop, inkoop en klantenservice ook verantwoordelijk zijn voor online marketing. Dit dwingt tot het maken van duidelijke keuzes en prioriteiten. Een andere uitdaging is de concurrentie van reguliere outdoorwinkels zoals Bever. Hoewel Scoutshop uniek is in zijn aanbod van scoutingspecifieke artikelen, bestaat er op het gebied van outdoorproducten zoals slaapzakken en rugzakken overlap met het assortiment van andere winkels. Scoutshop zal zich hierin moeten onderscheiden met een sterk merk, goede service en een aanbod dat naadloos aansluit op de behoeften van scouts. Tot slot is er de uitdaging van het meegroeien met de klant. Waar in eerste instantie vooral ouders aankopen doen voor hun kinderen, nemen scouts deze taak op latere leeftijd zelf over. Scoutshop wil zijn communicatie hierop afstemmen, maar beschikt nog niet over de juiste data om deze transitie te maken. Investeren in klantdata en gerichte communicatie is daarom een belangrijk verbeterpunt voor de toekomst.
Zo laat je je e-commercebedrijf groeien: 5 praktische tips
Maak duidelijke keuzes in waar je je als klein e-commerceteam op richt en bouw dit stapsgewijs uit. Luister goed naar de behoeften van je doelgroep en stem je assortiment en communicatie hierop af. Focus op het opbouwen van een sterk merk en onderscheidend aanbod om de concurrentie voor te blijven. Verzamel de juiste klantdata en zet dit in voor persoonlijke communicatie passend bij de levensfase van de klant. Optimaliseer de synergie tussen webshop en fysieke winkels om klanten een naadloze ervaring te bieden.
Onze blik op zaken
Als e-commercepartner van Scoutshop zien wij een organisatie die de kracht van zijn community slim weet in te zetten. Door continu de verbinding te zoeken met de achterban en hun wensen en behoeften als uitgangspunt te nemen, kan Scoutshop uitgroeien tot een onmisbare schakel voor scouts in alle levensfasen. De combinatie van een onderscheidend assortiment, een sterk merk en gerichte communicatie biedt volop kansen om klanten aan zich te binden en ze optimaal te bedienen. Daarbij is het zaak om de balans te vinden tussen focus en vernieuwing en stapsgewijs de e-commerce activiteiten uit te bouwen. Met de juiste tools en data-gedreven aanpak liggen er mooie groeikansen in het verschiet voor Scoutshop als dé referentie voor alles wat je als scout nodig hebt.

Andere Afleveringen
Maak nóg betere beslissingen door naar de volgende afleveringen te gaan.
Maak betere beslissingen in jouw online groei
In deze wekelijkse podcast gaan we in gesprek met experts en ondernemers over hoe je jouw webshop naar 20 miljoen euro jaaromzet brengt.