Drie onder-de-radar tools voor CRO binnen je webshop.

Bijgewerkt:

12/1/2023

Contents
Drie manieren om je webshop conversie te verhogen zijn site search, product recommendations en merchandising. Dit zijn CRO technieken waar je snel mee aan de slag kunt en vervolgens goed kunt uitbreiden om meer te halen uit je webshop.

De drie CRO tools zijn site search,  product recommendations en merchandising. We leggen je uit wat ze zijn en hoe jij ze kunt toepassen voor conversieverhoging binnen je webshop.

Als e-commerce specialist of ondernemer is de kans groot dat je weet wat CRO is. Het de continue verbetering van je webshop om er het maximale uit te halen.

CRO is een acroniem voor conversion rate optimization, oftewel conversieoptimalisatie.

Ongeacht je contentstrategie of verkoopkanalen, kan conversieoptimalisatie je helpen meer conversies en een hogere omzet te genereren met het bestaande verkeer naar je webshop. Het niet optimaliseren van je conversie betekent dan ook dat je geld laat liggen.

Daarnaast is het veel efficiënter om te optimaliseren voor bestaande bezoekers van je webshop in plaats van het aantrekken van nieuwe bezoekers.

In deze blog presenteren we daarom 3 simpele CRO technieken om binnen je webshop je klanten beter bedienen en daarmee een hogere conversie te behalen. Namelijk, site search, product recommendations en merchandising.

Site Search

Je hebt een zoekbalk. Dat is een gegeven. Maar, wist je dat tot wel 30% van je bezoekers hun klantreis binnen je webshop beginnen met de zoekbalk? Dit doen ze om snel een bepaald product te vinden. We noemen deze bezoekers dan ook wel de man-met-een missie.

De man-met-een missie weet wat hij wil en wilt het zo snel mogelijk. Denk aan een missend ingrediënt voor de avondmaaltijd; je komt in de supermarkt, vraagt het product aan de medewerker en wilt zonder poespas betalen en snel weer naar huis.

Je kunt je voorstellen dat deze man met een missie snel afhaakt als de zoekbalk zich niet gedraagt naar verwachting. Oftewel, als de zoekbalk niet relevante artikelen toont.

Met een geoptimaliseerde site search kun je direct de meest relevante artikelen tonen zodra bezoekers de eerste letters van hun zoekopdracht intikken. En dat mét filteropties.

Site search op kookpunt.nl

Zonder geoptimaliseerde site search krijgen bezoekers niet de relevante producten te zien, komen daardoor op de verkeerde pagina's terecht, moeten soms hun zoekopdracht herzien of -in het ergste geval- verlaten ze de webshop. Gedoe dus.

Bovendien genereert de man met missie tussen de 30% en 50% van je webshop omzet én kopen ze 5 keer vaker.

Bron: Bloomreach Customer Data

De zoekbalk is overigens niet alleen goed voor de vindbaarheid van je producten. Je kunt er ook blogs, FAQs of andere pagina's laten indexeren, ter verbetering van de klantreis.

En dan de kers op de taart: personalisatie. Je kunt namelijk met data van je bezoekers, op individueel niveau de zoekervaring personaliseren. Zo worden de individuele voorkeuren van bezoekers weerspiegeld in de zoekresultaten, zodat bv. hun favoriete producten als eerste worden getoond. Dit leidt tot een betere winkelervaring en stimuleert o.a. herhaalaankopen.

Product Recommendations

Oftewel product aanbevelingen. Recht-toe-recht-aan zou je denken. Maar, wist je dat 35% van wat consumenten kopen op Amazon en 75% van wat mensen bekijken op Netflix afkomstig is van productaanbevelingen (bron: McKinsey)?

In 2009 reikte Netflix een miljoen dollar uit aan het team "Bellkor Pragmatic Chaos" voor een 10% verbetering van de aanbevelingen.

In dit artikel van de Universiteit van Helsinki wordt aangegeven dat product aanbevelingen de webshop omzet een boost kunnen geven van 30%. Ze stellen daarbij dat het belangrijk is om

  1. producten aan te bevelen en
  2. de relevantie van aanbevelingen te verbeteren.

Hoe ziet dat er uit op je webshop? Bij leef.nl tonen we product aanbevelingen op de PDP (i.e. product detail pagina) onder het kopje "Misschien iets voor jou?". De producten die hier worden getoond zijn op basis van het gedrag van de bezoeker én de geaggregeerde data van alle bezoekers van de webshop.

Maar, je kunt product aanbevelingen op verschillende manieren en op verschillende plekken tonen. Denk aan carrousels op de categoriepagina of een sectie "Populair deze maand" op de homepagina. Zo creëer je upsell en cross-sell mogelijkheden en zijn klanten die aanbevolen producten kopen vaak loyaler, geven meer uit en kopen vaker.

Merchandising 

Je PLP (i.e. product listing page) is als het ware je etalage. De manier waarop je je producten daar presenteert heeft impact op je verkopen. Met merchandising tools krijg je grip op welke producten daar staan om zo tot de hoogste conversie te behalen. Je kunt producten in een gewenste volgorde presenteren, denk aan

  • nieuwe producten,
  • seizoensgebonden producten,
  • hoogst converterende producten of
  • margerijke producten.

Daarnaast kun je allerlei regels instellen die ervoor zorgen dat je producten weergeeft op basis van bepaalde productkenmerken of specifieke trefwoorden. Denk aan het promoten van skeelers in de zomer en schaatsen in de winter (net zoals we doen bij Oomssport).

Als je je nu afvraagt welke tools je hiervoor kunt gebruiken? Dan zijn dat er veel. Maar, vaak is het goed om makkelijk en snel te beginnen (met genoeg ruimte om het uit te breiden). Daarvoor gebruiken we bij FRMWRK de conversietool Sooqr.

Wil jij nou weten wat site search kan opleveren voor jouw webshop, wat dat je kost en hoe snel het geregeld kan worden? Plan dan een afspraak in. Kost je niets, maar levert wel inzichten op.

Blog Categorieën

Dylan Rademaker
UX specialist

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen bespreken we elke week manieren om je webshop te groeien! Luister je mee?

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie