Hoe brandpreventiewinkel.nl online groeit zonder personeel

Thomas van Rooijen

Managing Partner

21/9/2022

Naar 20 miljoen omzet zonder personeel – Hoe brandpreventiewinkel.nl het doet

Online groeien zónder personeel? Ja, dat kan! Jeroen Bonnemaijers is mede-eigenaar van brandpreventiewinkel.nl en is inmiddels al aardig op weg naar 20 miljoen. Zijn bedrijf is marktleider op het gebied van brandpreventie-artikelen in Nederland en heeft een immense groei doormaakt. Maar, hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? In FRMWRK’s podcast “op weg naar 20 miljoen” gaan Thomas en Muhammed in gesprek met Jeroen om deze vraag beantwoord te krijgen.

Als je het doet, wordt dan de autoriteit!

Ze zijn begonnen met de doelstelling om een autoriteit te worden binnen hun niche. Jeroen richtte in 2016, samen met zijn zakenpartner, Brandpreventiewinkel.nl op. Direct spraken ze uit om de beste te willen zijn. Toen wisten ze nog niet dat er een rookmelder verplichting om de hoek zou komen kijken een aantal jaren later.

Ze hebben sindsdien elk jaar hun omzet verdubbelt. Jeroen geeft aan dat ze door bepaalde keuzes te maken en net even die extra service te leveren, ervoor hebben gezorgd dat ze nu de grootste brandpreventie-artikelen aanbieder in Nederland zijn. Sterker nog, 2022 is een absoluut topjaar voor ze, dankzij de verplichting van rookmelders vanaf 1 juli 2022.

Het ging allemaal alleen niet zo voorspoedig als dat men zou denken. De website die af een toe wegvalt, wisselen van hosting partij, grote containers vol producten die eigenlijk al maanden geleden geleverd moesten worden. Pieken en dalen dus. Zoals hij zelf al aangeeft: “Het was een ware rollercoaster.”

Uitbesteden met een goed gevoel

Het bedrijf bestaat na 6 jaar nog steeds uit maar 5 personeelsleden in eigen dienst. Uitbesteding is een zeer belangrijk onderdeel voor een webshop als brandpreventiewinkel. Er zijn de juiste partijen nodig voor de klantenservice, inpak- en bezorgmethodes, online marketing, etc. De webshop heeft namelijk pieken en dalen in de verkoopcijfers. Na een brand die landelijk op Tv is geweest, zien ze al snel meer bestellingen in de dagen erna. Met vast personeel, zou dit niet te overzien zijn geweest. Daarom is flexibele uitbesteding de perfecte manier om zowel kwaliteit als prijs te waarborgen.

Jeroen geeft aan dat ze met meerdere partijen hebben samengewerkt en dat ze nu eindelijk de perfecte partners hebben gevonden. De klantenservice kan bijvoorbeeld (potentiële) klanten haarfijn uitleggen wat een koolmonoxidemelder is, waarom deze nodig is en kent daarnaast ook de producten binnenstebuiten.

Brandpreventiewinkel.nl is door de jaren heen veel fouten tegengekomen in samenwerking met partners. Klantenservice, marketing, bezorgdiensten, iedereen maakt fouten. “Wij maken ook heel veel fouten, heel de dag” geeft Jeroen aan. Maar dat is geen enkel probleem, zolang je de fouten maar netjes oplost. Dat heeft brandpreventiewinkel.nl nu helemaal goed voor elkaar met de juiste partners op alle vlakken. “Dat geeft vertrouwen”, aldus Jeroen.

Thomas geeft aan dat ook voor hun bedrijf het belangrijk is dat er een sterke klik is met een partner of bureau. Hij vindt het cruciaal dat er de juiste tijd en aandacht word besteed aan de ondernemer.

“Go niche, or go home”

Thomas gooit een spreuk erin die ze vaak bij klanten gebruiken: “Go niche or go home.” Hierin benadrukt hij dat het belangrijk is voor startende bedrijven om zich op een niche te richten.

Jeroen beaamt dit advies. Hij geeft aan dat je als startend bedrijf in een niche, echt een verschil kunt maken. Je kunt de beste zijn in je niche, en zo de grote partijen, zoals Coolblue en Amazon, verslaan op het stukje kwaliteit en kennis. “Pak je niche en wordt er de beste in”, zegt Jeroen.

Jeroen geeft ook aan echt wel geluk te hebben gehad. Dankzij de verplichting van rookmelders vanaf 1 juli 2022, is de verkoop de lucht in geschoten. Brandpreventiewinkel.nl was gelukkig al een bekende naam op het gebied van brandpreventie-artikelen en heeft dus volop kunnen profiteren van de nieuwe wet.

Een eigen merk

Een grote katalysator binnen de groei is het opzetten van een eigen merk geweest. “Als je de beste wilt zijn van je niche, wil je ook het beste product hebben.” – geeft Thomas aan. Jeroen heeft in 2017 zijn eigen merk Savs® en X-Sense opgericht. Een productlijn waarin ook een volledig zelf bedacht product zit, namelijk magnetische plaatjes voor op het plafond, waar een brandmelder eenvoudig op gedrukt kan worden. Zo hoeven klanten niet meer gaten te boren in het plafond.

Thomas geeft aan dat het hebben van een eigen merk en product je al snel laat uitblinken in je niche. Jeroen sluit zich hier bij aan: “Als je alleen maar een doorgeefluik bent met een labeltje brandpreventiewinkel erop, wat voor toekomst heb je dan? “Om te overleven op de markt heb je een eigen product nodig.”

Succesvolle marketing

Het groeien van een bedrijf zonder personeel vereist de juiste vorm van marketing. Aangezien dit veelal wordt uitbesteed, is het een ware uitdaging om dit goed te laten verlopen. Muhammed vraagt Jeroen welke acties op het gebied van marketing de beste resultaten hebben gehad.

Jeroen geeft aan dat ze een aantal succesvolle samenwerkingen zijn aangegaan met Centraal Beheer, DGB en de Nationale Nederlanden. DGB is zelfs teruggekomen voor een tweede samenwerking in juli, die ditmaal een maand heeft geduurd.

Muhammed stelt dat dit niet de meest generieke methode is van marketing. Jeroen krijgt de vraag: “Uit wiens koker komen deze ideeën?” Waarna hij aangeeft dat bijvoorbeeld bij Centraal Beheer, het via-via ging. Voor een dergelijke samenwerking is het van belang is om een autoriteit te zijn in je niche. Dat je erom bekendstaat dat je de klant optimaal kan verder helpen, deze voldoende aandacht geeft en dat de reviews goed zitten - “Dat maakt echt het verschil.”- geeft Jeroen aan. Zo krijg je al snel contact met grotere instanties die een samenwerking willen opzetten, waar je als bedrijf zeker geen nee tegen zegt.

Dit soort acties komen dus niet tot stand via een marketingbureau. Bij marketingbureaus zie je vaak dat er focus gelegd wordt op SEO en SEA, met als doel het bereiken van de consument. Niet zozeer B2B, zoals de bovenstaande voorbeelden.

Bottlenecks in de groei

Bottlenecks kunnen groeiende bedrijven hard raken en er zelfs voor zorgen dat deze failliet gaan. Een van de grootste bottlenecks voor Jeroen was de vertraagde levering van zijn containers eerder dit jaar. Hoewel hij -voor het geval dat- zijn bestelling in tweeën had gesplitst, waren beide containers maanden vertraagd. Jeroen geeft aan dat ze nooit meer volledig afhankelijk zullen zijn van externe voorraad, maar nu zelf ook een voorraad houden voor het geval een levering te laat komt.

De gouden tips op een rij

Nog eventjes de kernpunten op een rij, waar jij als beginnend ondernemer op kan letten:

1.     Word een autoriteit in je markt

2.     Kijk of een klik is met je partners

3.     Kies een niche

4.     Creëer een eigen merk

Houdt deze take-aways van Thomas centraal en wie weet ben jij straks ook op weg naar 20 miljoen (zonder personeel!).

Luister vooral nog even naar de podcast om alle info goed mee te krijgen.

Blog Categorieën

FRMWRK Podcast 🎙

In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen bespreken we elke week manieren om je webshop te groeien! Luister je mee?

Luister op:

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie