Waarom gebruiken wij de Scrum Agile projectmethodiek?

Thomas van Rooijen

Managing Partner

2/11/2015

Onlangs heb ik een blog geschreven over Sprint 0 binnen ons Agile Scrum aanpak. In deze blogpost leg ik beknopt aan je uit waarom wij voor de Agile Scrum aanpak hebben gekozen en waarom deze in onze ogen het beste past bij onze werkzaamheden: website en webshop ontwikkeling.

Webontwikkeling is een creatief proces

Na 17 jaar ervaring op het gebied van webontwikkeling en het bouwen van websites en webshops, kunnen we wel zeggen dat het onmogelijk is om vooraf alle requirements te bepalen en op basis hiervan het project aan een vaste deadline en een vast budget te koppelen. Ik hoor je denken, waarom is het onmogelijk? Het ontwikkelen van een website of webshop is per definitie onderhevig aan aannames, verschillen in interpretatie, miscommunicatie, voortschrijdend inzicht en fouten.

"Geen standaard bouwblokjes, maar iets uitvinden"

Kortom, het is niet een kwestie van het in elkaar zetten van een aantal standaard bouwblokjes wanneer we een website of webshop ontwikkelen. Je kan het beter zien als ‘iets uitvinden’. Het is een creatief proces. Om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen is een aansluitende methodiek noodzakelijk. In onze ogen is dat de Agile Scrum aanpak.

Sturing op budget en timing

De Agile Scrum aanpak kenmerkt zich door de sturing op budget en timing, dit in tegenstelling tot andere projectmethodes, zoals de watervalmethode. Bij onze aanpak is de projectscope flexibel. Hiermee bieden we jou de mogelijkheid om keuzes te maken op het moment dat er zaken tegenzitten – lastiger dan initieel verwacht – of dat een onderdeel anders moet worden ontwikkeld op basis van voortschrijdend inzicht. Bij het maken van keuzes wordt altijd rekening gehouden met wat wij samen moeten bereiken aan het einde van het project. Wij dagen je ui en geven je inzicht in de verschillende oplossingsrichtingen. Wij behoeden je voor het doen van desinvesteringen! Onze Scrum Master – de projectleider – zorgt ervoor dat het proces vlekkeloos verloopt. Hij faciliteert het team en zorgt ervoor dat bottlenecks worden weggenomen. Hij bewaakt nauwgezet het budget, de voortgang en het eindresultaat. Wij werken open en transparant zodat het beste resultaat behaald kan worden samen met jou. Met onze planning wordt het project binnen planning en budget opgeleverd, waarna op basis van testen en analyses snel resultaat wordt geboekt. Stap voor stap gaan we naar het maximale resultaat!

  • Verantwoord investeren
  • Binnen tijd en budget opleveren
  • Snel resultaat boeken
  • Stapsgewijs naar het maximale resultaat

Hoe gaan wij er in de praktijk mee om?!

Het traject start altijd met een Sprint 0, waarbinnen wij – in nauwe samenwerking met jou – een reële inschatting maken van de werkzaamheden, een planning opstellen en zoveel mogelijk projectrisico’s in kaart brengen en weg proberen te nemen. Daarnaast werken wij aan concrete deliverables, zoals de inrichting van de ontwikkelstraat (OTAP), basis installatie van de website of webshop en high level visual designs.

Na de Sprint 0 fase gaan wij aan de slag met het ontwikkelen van het eindproduct. Dit doen wij op basis van korte ontwikkelrondes (sprints). Iedere ontwikkelronde begint dus met een sprintmeeting, waarbinnen we gezamenlijk bepalen welke items dienen te worden ontwikkeld. Deze items worden inhoudelijk doorgesproken en hiervan wordt direct de impact bepaald. Onze Scrum Master daagt jou – de Product Owner – uit om te focussen op de ‘echte’ musthaves. Zo voorkomen we dat we teveel bezig zijn met details terwijl de echte musthaves blijven liggen. Gedurende de ontwikkelronde wordt als team samengewerkt waar jij ook onderdeel van uit maakt. Eventuele tegenslagen of voortschrijdend inzicht worden (inhoudelijk) besproken en indien mogelijk direct opgelost. Dit voorkomt vertragingen in het proces. Aan het einde van de ontwikkelronde dienen alle items afgerond te zijn, zodanig dat ze direct online kunnen worden geplaatst. Het eindresultaat wordt aan jou gepresenteerd in een demo-omgeving. Jouw feedback hierop wordt toegevoegd aan de lijst met to do's en op basis van prioriteit uitgevoerd in de volgende ontwikkelrondes.

De laatste ontwikkelronde staat in het teken van finetunen, content vullen en het voorbereiden op de livegang. Er kan nog een (klassieke) periode voor een volledige acceptatietest worden ingepland, maar meestal is dit niet nodig, omdat jij tijdens de voorgaande ontwikkelronde al in de gelegenheid bent geweest om opgeleverde onderdelen te testen.

Het is een mooie aanpak, maar je dient je wel te realiseren dat ..

.. het mogelijk is dat tijdens de realisatie wordt afgeweken van high level requirements die zijn besproken in Sprint 0. Deze afwijking kan resulteren in het toevoegen van nieuwe requirements of (deels) uitsluiten van requirements die (veel) meer tijd kosten dan ingeschat.

.. bovengenoemde afwijkende realisatie kan komen door voortschrijdend inzicht na een sprint meeting. Dit kan zowel van uit onze kant als jouw kant komen. In dit geval wordt altijd afgestemd met elkaar en worden indien relevant andere keuzes gemaakt. Er worden door ons nooit zaken gewijzigd die niet zijn afgestemd met jou.

.. afspraken die tijdens een sprint meeting worden gemaakt in principe niet worden vastgelegd. Er wordt tijdens een sprint meeting veel tijd besteed aan communicatie over de op te leveren werkzaamheden. Alle aanwezige team leden maken hiervan (korte) notities; door hun aanwezigheid bij de meetings weten zij wat er van hen verwacht wordt. Het vastleggen van alle gemaakte afspraken en het met jou delen mist de context van de sprint meeting, waardoor het een eigen leven gaat leiden, onduidelijkheid over en weer oplevert en onnodig veel tijd kost.

Ben je - net zoals wij - overtuigd van het feit dat onze projectaanpak de methode is om een succesvol webproject te realiseren en zit je met een ontwikkelvraagstuk, neem dan vandaag nog contact met ons op. De koffie (of thee) staat voor je klaar!

Blog Categorieën

FRMWRK Podcast 🎙

In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen bespreken we elke week manieren om je webshop te groeien! Luister je mee?

Luister op:

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie