Client-side tracking vs. server-side tracking

7/2/2022

Halverwege 2023 is het zover, dan haalt Google de trekker over in Chrome en verdwijnen de third-party cookies voorgoed. Andere browsers zoals Safari en Firefox hebben al eerder maatregelen getroffen om third-party tracking en cookies tegen te gaan in de vorm van ITP en ETP-initiatieven. Echter nu ook Google Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd, de third-party cookies aan banden legt zal dit enorm veel impact hebben op de marketing activiteiten van bedrijven.

Gelukkig is er een oplossing om de impact van third-party tracking preventie te minimaliseren: server-side tracking. In deze blog leg ik je uit wat het verschil is tussen cliënt-side en server-side tracking is en waarom iedere webshop vroeg of laat over moet stappen op een volledig first-party manier van data verzameling.

Client-side tracking

Als webshop eigenaar ben je geïnteresseerd in resultaat, daarom wil je graag de impact van je recente Facebook campagne meten. Om dit te kunnen meten diende je tot kortgeleden de Facebook pixel te installeren. Een stukje code die bijhoudt waar een bezoeker vandaan komt en welke acties deze uitvoert op de webshop. Zo houdt de Facebook pixel bij of de bezoeker via een Facebook-advertentie op je webshop is beland én of er vervolgens een aankoop is gedaan door de bezoeker. Zo kan je in Facebook de ROAS (return on ad spend) inzien, oftewel hoeveel resultaat de campagne heeft opgeleverd en hoeveel dat jou heeft gekost. Zo'n Facebook pixel noemen we client-side tracking, waarbij er in de browser van de gebruiker een stukje code wordt ingeladen om vervolgens bepaalde data te verzamelen.

Client-side tracking: aanbieders zoals Google hebben direct toegang tot data vanuit de browser van de gebruiker.

Wat zijn third party cookies?

Zo'n Facebook pixel (of een ander stukje code van een andere aanbieder) wordt ook wel een third-party cookie genoemd. De term cookie wijst op het stukje code en de term third-party geeft aan dat de code niet op jouw domein staat, maar op een extern domein (i.e. third-party). Hieronder vindt je de Facebook Pixel Code die je laadt op je eigen domein om gegevens te verzamelen van je webshop bezoekers. Zoals je kunt zien wordt hierin een script geladen dat niet gehost wordt op jouw webshop domein, maar op het domein van Facebook zelf. Dit is wat het een third-party cookie maakt. Dat betekent dus dat het een first-party cookie wordt genoemd als het stukje code verwijst naar jouw eigen domein. Dat gebeurt in het geval server-side tracking.

Facebook Pixel Code waarin er wordt verwezen naar een ander domein dan jouw eigen. In dit geval naar facebook.com.

Server-side tracking

In het geval van server-side tracking plaats je als het ware een grote muur met een mooie deur tussen de data van jouw bezoekers en bedrijven als Facebook of Google. Vervolgens kan jij zelf bepalen welke data je door de deur laat en ter beschikking stelt voor tools van Facebook, Google of welk bedrijf dan ook. Vind jij dat Facebook helemaal niet hoeft te weten wat de locatie is van jouw bezoekers, dan regel je in je server-side omgeving dat deze data niet doorgezet wordt. Met server-side tracking wordt het mogelijk om externe tools alleen te voeden met data die cruciaal is voor deze tools en zo bescherm je de privacy van je bezoekers.

Server-side tracking: jij bepaalt welke data er wordt verzameld op jouw server én je bepaald vervolgens welke data vanuit de server wordt doorgezet naar aanbieders zoals Google.

Voordelen Client-side tracking

Ondanks de bezorgdheid over de geleidelijke afschaffing van client-side tracking, zijn er enkele belangrijke voordelen aan deze vorm van gegevensverzameling.

  • Directe toegang tot gegevens: Aangezien client-side tracking plaatsvind in de browser van je bezoeker, geeft deze vorm van dataverzameling direct toegang tot meer concrete gebruikersgegevens die gebruikt kunnen worden voor ad targeting.
  • Implementatie: Aangezien client-side tracking al heel vaak is gebruikt, wordt het meestal gezien als de standaardoptie. Daarom is het vaak eenvoudig te implementeren met een stukje kant-en-klare code.
  • Lagere kosten: client-side tracking wordt meestal beschouwd als een lagere kostprijs in vergelijking met server-side. Je hoeft er immers minder voor te doen om het te implementeren.

Voordelen Server-side tracking

Tracking op de server kan worden beschouwd als een betrouwbaardere, veiligere en beter controleerbare manier om data te tracken, aangezien hierbij gegevens niet rechtstreeks worden opgevraagd bij de browser van een bezoeker. Hier zijn enkele belangrijke voordelen van server-side tracking:

  • Meer controle over de gegevens en hogere veiligheid: Zelf verzamelde gegevens blijven in handen van de adverteerder en kunnen niet worden bekeken of gebruikt worden door derde partijen. Dit brengt meer veiligheid met zich mee voor het bedrijf.
  • Meer onafhankelijkheid: Met server-side tracking zijn bedrijven minder afhankelijk van browsers en de manier waarop deze werken. Dit minimaliseert problemen zoals browserbeperkingen of adblockers.
  • Geoptimaliseerde marketing analytics: De verzamelde gegevens kunnen worden gebruikt als basis voor marketing activiteiten, zoals personalisatie en marketing automation.
  • Hogere laad snelheid: Veel hogere laad snelheid met betrekking tot de front-end omdat er geen scriptjes zijn die in de weg kunnen zitten. Aangezien server-side de mogelijkheid heeft om de snelheid van je webshop te verhogen, zal het niet alleen de gebruikerservaring verbeteren, maar heeft het ook impact ook de SEO.

Kortom, server-side tracking is de toekomst van marketingdata en hoewel er wat (kleine) kosten bij komen kijken voor het laten draaien  ervan, weegt dat nadeel niet op tegen de voordelen van betrouwbare data die je helemaal in eigen beheer hebt!

Ben je geïnteresseerd in wat server-side tracking voor jouw webshop kan betekenen of wil je meer weten over de werkwijze van FRMWRK? Neem dan contact op met Patrick, hij helpt je graag verder met jouw online uitdagingen!

Blog Categorieën

FRMWRK Podcast 🎙

In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen bespreken we elke week manieren om je webshop te groeien! Luister je mee?

Luister op:

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie