Blog overzicht

De waarde van een goede productdetailpagina.

Het zal je niet verbazen als ik zeg dat het besluit om een product aan te kopen, veelal op de productdetailpagina (pdp) ligt. Deze pagina bevat alle noodzakelijke informatie om het product te kopen, toch? In praktijk blijkt dit vaak niet het geval.

Bijgewerkt:

November 12, 2015

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Het zal je niet verbazen als ik zeg dat het besluit om een product aan te kopen, veelal op de productdetailpagina (pdp) ligt. Deze pagina bevat alle noodzakelijke informatie om het product te kopen, toch? In praktijk blijkt dit vaak niet het geval. In deze blog geef ik je een aantal concrete tips om je productdetailpagina (verder) te optimaliseren, met als doel jouw bezoeker te voorzien van de juiste informatie om zijn aankoopbeslissing te maken op het juiste moment en op de juiste plek.

Om een goede productdetailpagina te ontwikkelen hanteren wij de stelregel: creëer beleving, verleid en wek vertrouwen. In het kort komt het erop neer dat jouw klant zich moet kunnen associëren met het product, er moeten voldoende prikkels (call to actions) zijn om tot aanschaf over te gaan en ten slotte dient jouw klant vertrouwen te hebben dat jouw webwinkel waarmaakt wat je beloofd. Let op! Er is geen "standaard" format te bedenken die toepasbaar is op alle webwinkels of producten, de wijze waarop elementen worden geïmplementeerd is sterk afhankelijk van jouw product en doelgroep. Het is dan ook van belang om goed na te denken welke informatie jouw bezoeker nodig heeft om te komen tot zijn aankoopbesluit. Mocht je dit niet precies weten, geen probleem, je kan het je klanten altijd vragen. Maar je kan er ook voor kiezen om hier onderzoek naar te doen, door middel van bijvoorbeeld A/B testing of multivariatie testen.

Productdetailpagina: Creëer beleving...

Op veel productdetailpagina's zie je vaak de standaard elementen terugkomen in de vorm van een productafbeelding, korte en lange productomschrijving en productspecificaties. Je ziet direct of een webwinkel tijd en aandacht heeft besteed aan dit onderdeel. Ik realiseer mij dat het creëren van content een tijdrovende en soms ook een kostbare zaak is. Maar houdt in je achterhoofd, zoals ik al in mijn introductie aangaf, dat het besluit tot aankoop veelal op deze pagina wordt gemaakt. Je hebt de klant al zover dat ie op jouw productdetailpagina is, nu wordt het tijd om hem te converteren, mee eens toch?

Waar zou je dan zoal aan moeten denken? Zorg voor goede "duidelijke" productafbeeldingen. Het spreekwoord is niet voor niks "een beeld zegt meer dan 1.000 woorden". Is een product in meerdere kleuren beschikbaar toon ze allemaal. Laat de mogelijkheden van het product zien, zodat jouw bezoeker direct weet dat hij het juiste product koopt, en denk hierbij niet alleen aan foto's maar ook zeker aan video. Uit recent onderzoek blijkt dat de gebruiksfilmpjes steeds meer worden gezocht.

48% van de bezoekers verlaat de webshop als deze geen visuele content bevat. Bron: Invodo

Demonstreer op de productdetailpagina het gebruik in de vorm van een video en geef hierbij al wat tips en trucs. Wanneer je productinformatie schrijft kopieer dit dan niet één op één van de leverancier. Zorg ervoor dat je er je eigen verhaal van maakt in je eigen tone of voice. Beperk je niet alleen tot productomschrijvingen, maar geef ook achtergrondinformatie over bijvoorbeeld het merk van het product of over het gebruik van het product. Werk met visuele items (iconen) als je de specificaties weergeeft. Een rood kruisje of een groen vinkje scant makkelijker dan de woorden "Ja" of "Nee". Realiseer je dat jouw klant niet dagelijks het product koopt, zorg er dan ook voor dat je de specificaties toelicht op een duidelijke en eenvoudige manier.

Verleid de bezoeker op de productdetailpagina

Naast het verschaffen van de juiste en uitgebreide (product)informatie in de vorm van tekst en beeld draait het allemaal om de daadwerkelijk klik op de "bestel" button. Zorg er dan ook voor dat het conversiepunt duidelijk zichtbaar is. Het lijkt een open deur, maar toch kom je nog heel veel productdetailpagina's tegen waarbij de "bestel" button mooi in lijn ligt met het visueel design en de huisstijlkleur heeft. Niet doen! Zorg ervoor dat dit element direct duidelijk zichtbaar is met een heldere "actie gedreven" tekst, zoals "bestel nu" of "In winkelmand". Maar niet alleen de bestelbutton doet zijn werk, ook zaken zoals jouw specifieke unique selling points, zoals o.a. "Gratis verzending", "Reserveren in de winkel", "Direct uit voorraad leverbaar" of "Voor 18:00 besteld, morgen in huis" dienen helder en direct zichtbaar te zijn bij de call to action.

Wek vertrouwen op de productdetailpagina

Ten slotte draait het ook om vertrouwen; vertrouwen in het product, maar ook in jouw als webwinkel en het feit dat jij waarmaakt wat je zegt. Om het vertrouwen te winnen van een bezoeker zijn er meerdere mogelijkheden, en wij raden ze allemaal aan.

Onafhankelijke reviews

Door gebruik te maken van een onafhankelijke reviewpartij zorg je ervoor dat jouw bezoeker eenvoudig en objectief kan toetsen of jij waar maakt wat je belooft. Het is helemaal niet erg als je naast de 8'en en 9'es ook slechte reviews krijgt, en een keer een 1 te krijgen. Het is onmogelijk om iedere klant tevreden te houden en zie een slechte review als het de uitgelezen kans om jouw oplossend vermogen als webwinkel te tonen. Zorg er daarnaast voor dat zaken zoals levertijden, verzendkosten en je retourbeleid duidelijk zichtbaar is en eenvoudig te raadplegen. Dit wekt vertrouwen en schept de juiste verwachtingen. Als jouw bezoeker zelf opzoek moet gaan, bestaat de kans dat zij afgeleid raakt of het niet kan vinden en daardoor afhaakt. Weg conversie! Heb je de mogelijkheid om een klant direct bij te staan bij zijn online aankoop, bijvoorbeeld door een webchat, maak hier dan gebruik van. Is dit niet mogelijk, communiceer dan gewoon een telefoonnummer waarop je bereikbaar bent.

Beveilig jouw webshop

Met de hedendaagse privacy zorgen in de wereld, wordt het steeds belangrijker om jouw website secure te maken. In de checkout is dit vaak al het geval, maar zorg er ook voor dat de rest van de website een SSL verbinding heeft. De productdetailpagina is de laatste stap voordat de bezoeker naar de checkout gaat. Is deze pagina voorzien van een secure verbinding (https://), dan is de bezoeker sneller geneigd om de aankoop te doen. Daarnaast is het voor Google ook steeds belangrijker, dus hiermee sla je twee vliegen in een klap.

Keurmerk

Een keurmerk van bijvoorbeeld 'Thuiswinkel waarborg' of 'Webshop Keurmerk' geeft de bezoeker vertrouwen in een goede afloop van de aankoop. Het is namelijk onafhankelijk goedgekeurd.

Voldoet jouw productdetailpagina?

Hopelijk biedt deze blogpost voldoende handvatten om jouw productdetailpagina verder te optimaliseren en kan jij binnenkort ook zeggen dat je conversiepercentage flink is gestegen. Zou je willen dat wij eens een blik werpen op jouw productdetailpagina om te bepalen wat er geoptimaliseerd kan worden, schroom dan niet en neem dan vandaag nog contact met ons.

Thomas van Rooijen
Managing Partner

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie