Heeft jouw webshop de juiste SEO hiërarchie?

Yoerik legt in 4 stappen uit hoe je dit aanpakt
SEO hierarchie

Met de juiste SEO hiërarchie scoor je structureel meer bezoekers op jouw webshop. Met name voor webshops is een juiste hiërarchie van levensbelang omdat je met veel verschillende (soorten) pagina's te maken krijgt. Met de juiste structuur levert dat al snel meer resultaat op. SEO specialist Yoerik legt in 4 stappen uit hoe je dit aanpakt.

Inhoudsopgave:

  1. Linkstructuur: de plattegrond van je webshop
  2. Breadcrumbs: help bezoekers met de juiste navigatie
  3. Canonicals: voorkom concurrentie op je eigen webshop
  4. Linkbuilding: leg de juiste linkrelaties aan
 

Google houdt niet van chaos

Veel webshops verdelen hun aanbod over categorieën. Die bevatten weer producten met meerdere varianten, zoals maten en kleuren. Een grote webshop heeft zo al snel honderden of zelfs duizenden pagina’s. Dat biedt kansen. Want optimaliseer je die pagina’s, dan kunnen positiestijgingen in Google voor veel hogere organische bezoekersaantallen zorgen. En er is nog een reden om ermee aan de slag te gaan.

Yoerik: “De hoeveelheid pagina’s, je zogenaamde crawlbudget, is belangrijk voor SEO. Heeft je webshop te veel pagina’s en is ook nog eens de relatie ertussen onduidelijk, dan kan je dat juist veel bezoekers kosten.” 

Met meer structuur en duidelijkheid in je webshop, bouw je sneller linkwaarde op in Google en werk je structureel aan meer bezoekers. Tijd voor de grote opruiming met linkstructuur, breadcrumbs, canonicals en interne linkbuilding.

Stap 1: linkstructuur - de plattegrond van je webshop

De interne linkstructuur van je webshop werkt als een plattegrond voor zowel je bezoeker als voor Google. Alle hoofdingangen van je webshop staan erop aangegeven.

Yoerik: "Veel webshops hebben een categoriestructuur, zoals Aanbiedingsfiets.nl, waar je de categorieën ‘elektrische fietsen’ en ‘stadsfietsen’ kunt onderscheiden. Een andere structuur die veel voorkomt is die van productgroepen. Zo heeft Oomssport bijvoorbeeld ‘schaatsen’ en ‘skates’ als hoofdingangen. En dan zijn er nog merken-ingangen. Als je al die silo’s, of ingangen, met elkaar verbindt en daarin de juiste hiërarchie aanbrengt, help je Google en je bezoekers snel te vinden wat ze zoeken. Specifiek voor Magento 2 webshops verbeteren wij continu de interne linkstructuur."

SEO verandert continu, FRMWRK verandert mee. “Wij ontwikkelen waar het nóg beter kan. Zo denken we onder meer over variabele menu’s. Dus niet meer één menu voor de hele webshop, maar menu’s per categorie-ingang. Dan toont bijvoorbeeld de ingang ‘schaatsen’ alle onderliggende schaatspagina’s en de ingang ‘skates’ alle subcategorieën onder de skate-URL. Overzichtelijker voor bezoekers én voor Google. Hiermee gaan we in 2020 aan de slag voor onze klanten.”

FRMWRK maakt onder meer gebruik van canonical tags om te voorkomen dat overlappende pagina’s met elkaar concurreren en geeft met breadcrumbs de hiërarchie aan in je webshop.

Stap 2: breadcrumbs - vertel je bezoekers en Google waar ze moeten zijn

Met breadcrumbs, ook wel bekend als kruimelpad, laat je bezoekers zien waar ze zich bevinden. Yoerik: “Als je bezoeker op de homepage een categorie selecteert en vervolgens een product, zullen de breadcrumbs de afgelegde weg laten zien: home > categorie > product. Zo help je bezoekers in minder kliks door je assortiment te navigeren en leg je waardevolle links tussen je producten en categorieën om hoger in de zoekmachines te komen.”

SEO4

De rode lijn ontbreekt als je de productpagina via de zoekmachine bereikt. Met een zoekmachine vriendelijke breadcrumb kunnen zowel bezoekers als crawlers de bovenliggende categoriepagina’s bereiken. Zo kunnen bezoekers met twee klikken naar andere vergelijkbare producten navigeren.

Er zit een standaard module voor breadcrumbs in Magento 2, maar die is niet zoekmachine vriendelijk. En dat biedt verbeterkansen voor veel webshops, vindt Yoerik. “De standaard module toont de breadcrumbs op basis van wat zoekmachines volgen. Kom je als bezoeker vanaf Google binnen, dan heb je geen pad gevolgd en laat je webshop dat dan ook niet zien. Een gemiste kans. Daarom bieden wij onze klanten nu ook statische breadcrumbs aan.”

FRMWRK is bezig een module te ontwikkelen die beide oplossingen combineert. Die dynamisch werkt als de bezoeker een pad volgt op je webshop en statisch als er geen pad is gevolgd. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als zoekmachines via de XML-sitemap je (product)URL’s gaan crawlen. Producten kunnen bijvoorbeeld in verschillende categorieën voorkomen. Met de oplossing die wij ontwikkelen, toont je webshop het meest logische pad aan bezoekers en tegelijkertijd ook het pad dat optimaal is voor zoekmachines. 

Stap 3: canonicals - voorkom concurrentie in je eigen aanbod

Als er meerdere ingangen naar je webshop zijn, zit er ook al snel overlap in. Wat als meerdere pagina’s in je webshop antwoord geven op dezelfde zoekterm? Er gaat dan waardevolle linkwaarde verloren, met lagere rankings als mogelijk gevolg.

Yoerik: “Waar bezoeker A zoekt op een merk, zoals een fiets van Cortina, daar zoekt bezoeker B bijvoorbeeld op ‘elektrische fiets’. Ze kunnen dan beiden vanuit verschillende ingangen terechtkomen op aanbod van ‘Cortina elektrische fietsen’. Beide ingangen leiden dan weliswaar naar verschillende pagina’s, maar met dezelfde content. Zo ontstaat ‘duplicate content’, waar Google strafpunten voor geeft. Wij lossen dat op door canonical tags te plaatsen. Daarmee verbinden we de ‘dubbele’ pagina’s en vertellen Google welke pagina het meest relevante antwoord biedt op het zoekwoord. Dit geldt natuurlijk voor sortering-URL’s en vergelijkbare URL’s, maar nu passen we dat ook toe op andere delen van een webshop. Google indexeert dan je primaire pagina, die structureel profiteert van de linkwaardes in andere relevante delen van je webshop.”

Onderliggende pagina's kunnen met elkaar concurreren:

SEO3

Door een canonical-tag toe te voegen die verwijst naar je primaire pagina:
1. Voorkom je wildgroei en interne concurrentie;
2. Hoeven bezoekers niet doorverwezen te worden naar een andere ingang;
3. Profiteert de je primaire pagina van de SEO-waarde van de niet-canonieke URL’s.
 

Stap 4: interne linkbuilding - leg relaties tussen je producten

Voor zowel zoekmachines als bezoekers geldt: duidelijkheid scoort. Wat dat betreft is het helder als elke pagina over één onderwerp gaat. Maar in de praktijk hebben  verschillende pagina’s vaak gemeenschappelijke onderwerpen.

Yoerik: “Bezoekers hebben verschillende zoektochten, waardoor een webshop ook meerdere ingangen krijgt. In het geval van een webshop voor fietsen kan een bezoeker bijvoorbeeld binnenkomen op een specifiek merk fietsen zoals Batavus, maar ook op een categorie als ‘E-bikes’. Dan gaan pagina’s elkaar overlappen. Met een goede interne linkstructuur leg je een goede relatie tussen categorie, merk en product en voorkom je dat je linkwaarde verliest.” 

Interne links verduidelijken de hiërarchie binnen een domein. Als pagina’s onderling een link krijgen, is de relatie tussen de pagina’s duidelijk. Fijn voor bezoekers, maar ook voor je vindbaarheid in Google. “Bezoekers klikken dan makkelijk door naar vergelijkbare pagina’s en het helpt Google sneller te begrijpen hoe je pagina’s zich tot elkaar verhouden. Met meer relevante backlinks verbeter je de ranking in de zoekmachines.”

Interne links pas je op meerdere manieren toe. “In categorie- en productteksten, maar bijvoorbeeld ook via contentblokken in je webshop. Zoals in blogartikelen met verwijzing naar specifieke producten in je assortiment. Dat is ook een handige manier om aandacht te schenken aan pagina’s die zich diep in de hiërarchie bevinden.”

Betere SEO voor je webshop?

SEO is een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie en levert met de juiste aanpak een duurzaam rendement op. Wil je dat FRMWRK je webshop tegen het licht houdt en optimaliseert op techniek, autoriteit en content? Neem dan contact met ons op. Of gebruik gratis onze online SEO hiërarchie scan en beoordeel of jij op de goede weg bent.

Start de gratis quickscan