Is toch responsive design?!

In de online wereld wordt er maar al te graag met termen gesmeten. Responsive en adaptive worden het vaakst genoemd als het op webdesign aankomt. Daarnaast is er nog een legio aan andere synoniemen, denk aan bijvoorbeeld aan liquid en fluid. Vaak worden deze termen onjuist gebruikt of anders geïnterpreteerd. Ook bij FRMWRK houden wij er onze eigen visie op na. Tijd dus om wat verwarring uit de wereld te helpen.

De oorsprong van responsive en adaptive design

Responsive is de meest bekende term en werd voor het eerst door Ethan Marcotte gebruikt in 2010. Volgens hem draait het bij een responsive website om een flexibele layout met flexible afbeeldingen en media. Zowel de layout als media schaalt mee met het schermformaat. Aan de hand van breekpunten, ook wel media-queries genoemd, kan vervolgens worden aangegeven wanneer er wijzigingen in de layout moeten optreden. Bijvoorbeeld het onder elkaar tonen van de content en sidebar wanneer de website op een smartphone wordt bekeken.

Aaron Gustafson gebruikte anderhalf jaar later, in zijn blog ‘On Adaptive vs. Responsive Web Design’, de term adaptive om aan te geven dat het bij webdesign om meer draait dan slechts een flexibele layout. Adaptive design gaat ervan uit dat er per scherm aanpassingen worden gedaan om de gebruikerservaring te optimaliseren. Daarbij gaat het om zowel vorm als functie. Als het om de layout gaat is een adaptive layout dus niet flexibel, maar wordt er per apparaat een andere layout voorgeschoteld. In eerste instantie waren dat vaak drie verschillende layouts, voor desktop, tablet en mobiel. Tegenwoordig zijn dat er vaak meer. Die layouts worden daarnaast verrijkt met andere functionaliteit, speciaal voor apparaten die van dat type layout gebruik maken. Het meest bekende voorbeeld is een menu dat op tablet of mobiel wordt vervangen door een icoontje. 

Bij zowel responsive design als adaptive design draait het er om over de linie van apparaten een goede gebruikerservaring neer te zetten. Het verschil zit hem in de manier waarop de responsive en adaptive design methodes dit bereiken.

Responsive en adaptive design vandaag de dag

Het huidige landschap van mobiele apparaten is inmiddels zo gevarieerd dat er nauwelijks nog kan worden gesproken over drie verschillende layouts (desktop, tablet, mobiel). Tegelijkertijd zorgt ook de opkomst en groei van mobiel internet, zowel qua dekking als qua snelheid, ervoor dat het belang van een goede responsive of adaptive website alleen maar groter wordt.

Aan de andere kant zijn er steeds meer (technische) mogelijkheden om websites voor diverse apparaten te optimaliseren. Zo kunnen er verschillende afbeeldingen worden geladen voor verschillende schermgroottes, wat de laadtijd op mobiele apparaten kan bevorderen. Ook het weglaten van bepaalde content draagt bij aan de laadtijd en zorgt ervoor dat op kleinere schermen de belangrijkste informatie de juiste focus krijgt. Daarnaast zijn er functionele trucs voor content die niet direct geschikt is voor kleinere schermformaten, denk daarbij aan grote tabellen.

Conclusie

Waar vier tot vijf jaar geleden een relatief hard onderscheid gemaakt kon worden tussen responsive en adaptive is de grens nu steeds meer aan het vervagen. Dat kan ook niet anders, want responsive en adaptive gaan tegenwoordig hand in hand. Veel responsive websites maken gebruik van adaptive elementen. Dat is tevens waar de verwarring in terminologie vandaan komt. Bij ons op kantoor gebruiken wij de term responsive. Daarmee bedoelen we dan ook dat een website geoptimaliseerd is voor mobiel en tablet. Het is voor ons vanzelfsprekend dat, wanneer tijd en budget dat toelaten, er functionaliteit op de schop gaat om de gebruikerservaring op verschillende apparaten te verbeteren.

Ook een responsive platform?

Neem dan eens contact op met:
Nick
Visueel ontwikkelaar
010 8200 320