Blog overzicht

5 handige tips om de orderwaarde in jouw webshop te verhogen!

Naast de conversiepercentage en aantal orders is de orderwaarde een belangrijke peiler in het verhogen van je webshop omzet en hieraan gerelateerd een hoger rendement. In deze blog belicht ik 5 mogelijkheden om je orderwaarde in je webshop te verhogen.

Bijgewerkt:

December 9, 2015

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Naast de conversiepercentage en aantal orders is de orderwaarde een belangrijke peiler in het verhogen van je webshop omzet en hieraan gerelateerd een hoger rendement. In deze blog belicht ik 5 mogelijkheden om je orderwaarde in je webshop te verhogen en zo doende, je conversie te optimaliseren.

1. Bied gratis verzending aan bij een bepaalde orderbedrag

Veel bezoekers zijn geneigd om hun order te vergrote als zij hiermee de grens van gratis verzending bereiken. Het is dan ook zaak om slim na te denken over je productprijsbeleid en de drempel van gratis verzending. Neem maar eens de proef op de som binnen de webshop van Bol.com in de boekensectie van Bol. Een zeer groot deel van de boeken zijn net onder de 20 euro geprijsd. Is dit toeval of bewust?

2. Gebruik kassakoopjes in je winkelmand

Je staat in de rij bij de kassa van jouw supermarkt en tijdens het wachten zie je ineens dat setje batterijen die je nog nodig hebt voor de afstandsbediening die af en toe hapert. Je had dit product niet op je boodschappenlijstje staan, maar toch leg je ', nog snel even op de band. Deze producten liggen hier niet voor niks. Dit is ook prima mogelijk binnen een webshop. Zorg ervoor dat je een plek maakt op je winkelmand omgeving, waar de klant met slechts één druk op de knop een extra product in zijn winkelmand kan leggen. Geen generiek product, nee zorg ervoor dat het product relevantie heeft op de aankoop van de klant. Denk hierbij aan een slot bij de aanschaf van een fiets. Verhoog je orderwaarde door het toevoegen van die slimme kassakoopjes!

3. Geef voordeel bij aankoop van meer dan 1 van hetzelfde product

Je kent ze wel, producten waarvan de korting oploopt naar mate het aantal toeneemt. De zogenaamde staffelkortingen. Een prijsbewuste klant en een product die een beperkte lifetime heeft, zijn de ideale combinatie. Het is hierbij zaak om te bepalen wat de juiste mix is tussen het aantal en de te geven korting. Neem de proef op de som en zie wat een staffelkorting doet op jouw orderwaarde.

4. Maak gebruik van voordeelbundels

In veel webshops wordt er al gebruik gemaakt van gerelateerde producten. De bezoeker dient nog wel zelf te beslissen of hij of zij het product erbij wil gaan bestellen. Eén stapje verder is het aanbieden van één of meerdere voordeelbundels. De klant hoeft niet meer zelf na te denken over gerelateerde producten, nee, dat heb jij al voor ze gedaan. Bepaal op basis van jouw ervaring welke producten vaak in combinatie met elkaar worden verkocht (off- en online) en zorg ervoor dat je deze bundels direct aanbiedt. Biedt ze een beetje voordeel om ze over de streep te trekken en "ka ching!" je orderwaarde is verhoogd.

5. Geef een korting bij een minimale besteding

Kortingen werken altijd, zeker bij ons Nederlanders. Speel slim op deze behoefte in en creëer een drempel vanaf welk orderbedrag de korting geldt. Je kan dit doen op een specifieke productgroep, om je onverkochte voorraad zo snel mogelijk van de hand te doen, of je kiest ervoor om de korting te laten gelden op de hoogte van het orderbedrag. Je bent zelf in controle. Give some, take some!

Bonus tip! Haal meer uit bestaande klanten

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een terugkerende klant meer besteedt per order. Daarnaast bestaat er een duidelijke correlatie tussen het aantal bestellingen en de kans dat de klant bereid is om opnieuw een order te plaatsen. Kortom, hoe vaker een klant terugkeert des te groter de potentiële lifetime value wordt. Je richten op terugkerende bezoekers is dan ook van belang om je orderwaarde in je webshop te vergroten. Een interessante blog post van Alex McEachern onderbouwt waarom herhaal bezoekers waardevoller zijn en hoe zij je orderwaarde verhogen.

Geïnteresseerd hoe wij de orderwaarde van jouw webshop kunnen verhogen? Neem vandaag nog contact met ons op en wij bespreken graag met jou de mogelijkheden.

Blog Categorieën

Thomas van Rooijen
Managing Partner

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie