Afscheid nemen van klanten

Waarom en wanneer we dat doen

Eerder las je waarom je niet iedere klant zomaar moet aannemen. Vandaag leg ik uit waarom en wanneer het soms tijd is om van een fijne klant afscheid te nemen. Best een bijzondere strategie voor een business developer en ondernemer zoals ik, niet?

Nou nee, eigenlijk is dit hoe het hoort te zijn. Tenminste, als je écht het beste met je klanten voor hebt.

De beste jaren van het huwelijk

In onze strategie en visie staat opgetekend hoe wij willen samenwerken met klanten en wat daarvoor onze randvoorwaarden zijn. Een van de belangrijkste: we willen toegevoegde waarde kunnen leveren aan onze klanten. Toegevoegde waarde, zo simpel kan het zijn.

Maar wat is toegevoegde waarde nou? En denken we als internetbureau niet al te gauw dat we van toegevoegde waarde zijn? Wat mij betreft is er wat dat betreft een moment van komen, en dus ook een moment van gaan. Ik neem dit ook altijd mee in gesprekken met potentiële klanten. We bekijken samen de businesscase en wat we mogelijk in een periode van drie tot vijf jaar voor elkaar kunnen betekenen. Welke ambities kunnen we samen invulling geven?

Natuurlijk zijn wij het liefst voor altijd van toegevoegde waarde voor onze klanten en beloven we je eeuwig trouw. Maar in het huwelijk tussen FRMWRK en opdrachtgevers gaan wij puur en alleen voor de gouden jaren waarin beide groeien.

Een stijgende lijn (en niets minder dan dat)

Iedereen wordt blij wanneer er zichtbaar meters worden gemaakt. Meer leads, meer klanten, meer omzet, meer klanttevredenheid, winst, en ga zo nog maar even door. Het is een voorrecht om aan dit soort groeifeestjes van bedrijven te mogen meebouwen. Maar op een gegeven moment hebben wij vanuit FRMWRK al onze bouwstenen ingezet. Het feestje staat als een huis. De figuurlijke slingers sieren de website en webshop. En onze online marketingafdeling heeft hard gewerkt: het feestje is goed vindbaar en er wordt flink genuttigd.

‘Kunnen we er een nóg groter feestje van maken?’, vragen we onszelf dan af. ‘Nee, tot hier reikt ons vermogen’, is dan soms het antwoord. Zo kunnen we prachtige webshops bouwen, maar we bouwen geen Coolblue of bol.com. Dat kunnen we niet. En dat geeft niets, want met onze kwaliteiten helpen we webshops die andere groei-uitdagingen hebben dan deze twee reuzen. En laten we daar nu net heel goed in zijn.

Wat doen die gasten eigenlijk?

Het moment dat ik als ondernemer nooit wil meemaken: klanten die zich afvragen ‘wat we eigenlijk aan het doen zijn’. Toch zie ik het om mij heen, en niet alleen in onze branche. Eigenlijk is de toegevoegde waarde zo’n beetje vergane glorie, maar de maandelijkse factuurtjes worden tegen beter weten in gewoon gestuurd. ‘Wil je wel zo je geld verdienen?’, vraag ik me dan af. Wij zeker niet.

Het getuigt van klasse en kracht als je dit met je klant kunt bespreken. Het gaat niet alleen om klanten binnenhalen. Je moet met een goed gevoel de toekomst kunnen bespreken. En soms betekent dat uitzwaaien. In harmonie, wel te verstaan. Een klant op het juiste moment uitzwaaien is het beste wat je kunt doen. Alleen al omdat de klant aan jou zal terugdenken aan de partij die op ieder moment van de samenwerking waardevol was. Zo’n ervaring vergeet een klant nooit meer.

Dus ondernemer; wees kritisch met wat je binnenhaalt, maar wees ook kritisch op jezelf en op de samenwerking. Het gaat niet alleen om de omzet. Ken je toegevoegde waarde en weet tot waar die reikt. Het begint met het formuleren van ambities. Waar ligt jouw maximale toegevoegde waarde?

Meer weten over onze strategie en visie?

Neem dan eens contact op met:
Ronald
Managing Partner
010 8200 320