Content met een kerstvibe, zó doe je dat!

Kerst draait om samenzijn. De gezelligheid, het heerlijke eten en de cadeaus doen velen al vroeg in het jaar verlangen naar de feestdagen in december. En dat weten retailers maar al te goed. De aanloop naar kerst werd de afgelopen jaren dan ook gekenmerkt door hartverwarmende campagnes die inmiddels in ons geheugen gegrift staan.

Hoewel menig online retailer rond de feestmaanden met kerstkorting strooit, draagt een dergelijke actie niet direct bij aan een kerstgevoel. Natuurlijk wil je de verkoop op je online platform stimuleren en daar is in wezen ook niets mis mee. Wil je echter memorabel zijn en een goed gevoel oproepen bij je doelgroep, dan is emotie het sleutelwoord.

Samen

Ik raad je aan om op creatieve wijze te zoeken naar het bruggetje tussen jouw product of dienst en de kerstperiode. Maak om te beginnen bijvoorbeeld een mindmap van alle woorden die bij je op komen wanneer je aan kerst denkt. Probeer daarbij je doelgroep of de indirecte doelgroep centraal te stellen, en minder vanuit de verkoop te denken. Hoe kan jouw product of dienst, letterlijk of figuurlijk, bijdragen aan het kerstgevoel? Zit er een ‘samen’ ingrediënt in? Deze vragen doen een beroep op je creativiteit. Het ingrediënt ‘samen’, waar ik in een eerdere blog over schreef, zie je in veel succesvolle kerstcampagnes terugkomen. Maar denk ook eens aan het tegenovergestelde: alleen zijn. Ook dat is iets wat met kerst extra gevoelig ligt. Dit merk speelt daar goed op in:

En raakt het je? Grote kans van wel. Zorg wel dat je campagne een glimlach oproept, anders geef je je doelgroep alsnog een vervelend gevoel.

Jouw boodschap

KLM koos er ook voor om eenzaamheid als invalshoek te kiezen, en won daarmee recent een award. Maar je kunt ook een andere invalshoek kiezen. Zo kun je natuurlijk ook de zoektocht naar een passend cadeau nemen. Immers, net zoals niet iedereen in goed gezelschap is met kerst, weten velen ook niet wat voor cadeau ze moeten kopen voor een ander. Hoe kun jij jouw doelgroep helpen om op goede ideeën te komen? Denk daarbij niet alleen aan je directe doelgroep, maar stel ook eens je indirecte doelgroep centraal. Neem nu bijvoorbeeld een webshop gevuld met auto gear. “Heeft jouw man ook zo’n passie voor auto’s, maar gaat een nieuwe auto onder de boom dit jaar nét niet lukken? In deze blog lees je tien cadeautips waar autoliefhebbers je dankbaar voor zullen zijn!”. Een blog waar niet alleen de autoliefhebber in kwestie blij mee is, maar bovenal zijn vrouw. Dus, wat kun jij als merk doen om mensen, cadeaus en de kerstsfeer met elkaar te verbinden?

Het hoeft niet altijd groots

Veel kerstcampagnes zijn all about video. Niet zo gek natuurlijk, want video is een fantastische drager van emotie. Echter, met een leuke woordgrap, afbeelding of homemade video op social media kun je jouw doelgroep prima verrassen. Mijn tip: zorg dat emotie centraal staat en dat je je creativiteit de vrije loop laat. Zorg voor feel good content, het zit ook met kerst in de kleine dingen!

 

Wil je nog meer content tips?