Blog overzicht

E-mail automation met Mailchimp en Magento 2.

E-mail ontstond al in 1971, maar het bewijst zich vandaag de dag nog steeds als marketinginstrument. Volgens sommige onderzoeken haal je er een return-on-investment van 3200% mee en houdt e-mail je klanten loyaal. Alle reden om e-mail in te zetten, helemaal als je het automatiseert.

Bijgewerkt:

March 3, 2020

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

E-mail ontstond al in 1971, maar het bewijst zich vandaag de dag nog steeds als marketinginstrument. Volgens sommige onderzoeken haal je er een return-on-investment van 3200% mee en houdt e-mail je klanten loyaal. Alle reden om e-mail in te zetten, helemaal als je het automatiseert. Dan haal je makkelijk het maximale uit je e-mailmarketing. FRMWRK zet e-mail automation in met Mailchimp . En met resultaat. Al na twee maanden testen openen significant meer ontvangers de e-mails en klikken vaker door naar de webshop.

Wat is e-mail automation?

E-mail automation is het geautomatiseerd versturen van e-mails met een relevante boodschap aan de juiste doelgroep, op het juiste moment. Het startsein voor het automatisch versturen van e-mails noemen we een trigger. Dat kan bijvoorbeeld een verlaten winkelmandje zijn. Of een reactivatie als een klant een bepaalde periode niets meer heeft besteld sinds zijn laatste aankoop.

Hoe werkt Mailchimp met Magento 2 in de praktijk?

Mailchimp is een tool waarmee je onder andere e-mailnieuwsbrieven kunt maken en versturen. Deze tool koppel je eenvoudig met Magento 2, waardoor je ook je orderdata en productdata als triggers kunt inzetten. Heeft je klant bijvoorbeeld product X gekocht, dan kun je hem na een bepaalde periode een e-mail sturen om bijpassende producten onder de aandacht te brengen, of je klant te helpen met tips voor zijn aankoop. Of wat dacht je van een beloning voor klanten die 5 jaar trouwe klant zijn?

Mailchimp

Voorbeelden van e-mail automations:

  • Automatische e-mails nadat je bezoeker een download heeft aangevraagd, bijvoorbeeld een handleiding of brochure
  • Automatische herinnering nadat je bezoeker zijn gevulde winkelwagen heeft achtergelaten zonder te bestellen
  • Automatische e-mails die upsell en cross-sell stimuleren; bijvoorbeeld herhaalaankopen of aanverwante artikelen
  • Automatische e-mails als service na een aankoop; bijvoorbeeld een video met uitleg hoe je klant jouw product het best kan gebruiken
  • Automatische wake-up call voor klanten die al een tijdje niet meer hebben besteld. Met een korting of aanbieding kun je slapende klanten reactiveren en fris je jouw maildatabase op, wat ten goede komt aan je cijfers voor de open- en click through-ratio

De e-mail automation case van onze klant: CROP

Voor CROP zetten we e-mail automation in om meer omzet te halen uit e-mailmarketing. Dat doen we in meerdere landen. CROP is het bedrijf achter de webshop Nonpaints.com, een internationale webwinkel met meer dan 6.000 producten in paints en non-paint voor de auto.

Voor CROP zetten we nu de volgende automations in:

  • Verlaten winkelwagen
  • Reactivatie (win-back)
  • Ordergedrag o.b.v. productaankoop

Klanten die bijvoorbeeld een lakstift of polijstmachine hebben besteld, krijgen automatisch een mail met tips en tricks om het product goed te gebruiken. Ook bieden we gerelateerde producten aan. Na een bepaalde periode krijgen klanten een extra mail met de vraag hoe hun aankoop bevalt, met tips voor handige accessoires.

CROP - email automation

Resultaten

We zetten sinds vorig jaar e-mail automations in voor CROP. Voor de campagne ‘verlaten winkelmand’ zien we al duidelijke verschillen.

  • Open ratio (verlaten winkelmand)

Het percentage van ontvangers dat de e-mail opent is gestegen naar 60%, terwijl de gemiddelde open ratio voor de nieuwsbrief 30% is.    

  • Click through-ratio (verlaten winkelmand)

Het percentage kliks vanuit een e-mail naar de webshop ligt gemiddeld op 12,7% voor de reguliere nieuwsbrief. Met de automation laten de cijfers een doorklikratio van 20% zien.

Met e-mail automation zorg je voor persoonlijke en relevante content. En het mooie is: het kost relatief weinig tijd om in te richten. Daarna loopt het vrijwel automatisch. Natuurlijk is het slim om te blijven optimaliseren. Test voortdurend wat beter werkt: een ander verzendmoment? Andere content? Ook belangrijk is het om de balans te bewaken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat klanten niet twee e-mails tegelijkertijd van je krijgen en ze je als ‘spam’ gaan zien.

Het vervolg? Elke maand twee nieuwe e-mail automations

De eerste successen smaken naar meer. Daarom gaan we voor CROP elke maand twee nieuwe automations aanmaken. Op het programma staat onder meer een video die we gemaakt hebben over het gebruiken van een 2-componenten 2K-spuitbus. Bestel je dat product, dan krijg je de mail. Ook een jubileumactie is in de maak: na een bepaald aantal jaar klant-zijn, belonen we loyale kopers met een incentive.

Ook getriggerd door Mailchimp met Magento 2?

Wil jij ook meer uit je e-mailmarketing halen met automations? Vraag het ons online marketing team. We helpen je graag met het bepalen van de strategie. Daaropvolgend zetten we campagnes op en helpen we je met het maken van de e-mails. We monitoren vervolgens de resultaten en optimaliseren de e-mailflows voor het grootste effect. Je kunt het zelf volgen via je Mailchimp dashboard. Helemaal automatisch!

Blog Categorieën

Denise Wijmenga
E-commerce Specialist

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie