Crop redesign

Een datagedreven redesign

Een beter design door data

Nieuw is beter, vinden velen. Ieder e-commerceplatform is vroeg of laat aan vernieuwing toe; na een aantal jaar is het design vaak gedateerd. Soms moet de hele webshop onder handen worden genomen, terwijl het soms volstaat om enkele elementen te moderniseren. Tijdens dit vernieuwingsproces ligt er een gevaar op de loer: het redesigntraject wordt gebaseerd op gevoel en emotie. Men denkt: ‘’onze webshop ziet er verouderd uit. Laten we hem mooier maken!’’ Vervolgens krijgt het een nieuwe look en feel. Het design is vaak prachtig, alleen in deze verbeteringswaan wordt vaak iets vergeten: de positieve webshopelementen worden klakkeloos veranderd voor iets wat er mooier uit ziet, maar minder goed werkt. En dat is zonde. Want dan blijf je achter met een prachtige shop die minder goed werkt. Daarom pakken wij het bij FRMWRK anders aan. We maken designs die voldoen aan jouw esthetische eisen op basis van objectief bewijs: data. 
 

Klauwen uit de mouwen

Een pragmatische en zorgvuldige aanpak.

De casus: CROP paints en nonpaints

In 2020 zijn wij samen met één van onze klanten, CROP, een redesigntraject aangegaan. Natuurlijk moest de vernieuwde webshop overeenkomen met de designwensen van CROP. We wilden de webshop opfrissen en verbeteren; de positieve elementen behouden en niet vervangen door matige sierpaarden. Daarom zijn onze experts gestart met de webshop te beoordelen vanuit allerlei expertises: UX, UI, CRO, SEO en design. Dit proces begon met de homepage, waarvan ieder individueel element kritisch onder de loep werd genomen. Enkele elementen waar op werd gelet zijn: de header, het hoofdmenu, de categoriepagina’s, de PDP en de prijscommunicatie. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van nieuwe designs voor íeder onderdeel van de webshop. Zodra het designvoorstel werd goedgekeurd zijn we deze gaan testen. Testen, testen en nog eens testen. Dat hield in dat we de vernieuwde elementen stapsgewijs hebben geïmplementeerd en vergeleken met hun voorgangers op basis van data. 

A/B-testen tot je een ons weegt

Als ontwerper vind je altijd dat jouw nieuwe ontwerp een verbetering is. De look en feel zijn beter en de webshop lijkt gebruiksvriendelijker. Toch zegt dit weinig. Jij als vormgever snapt het gestructureerde idee achter het design, maar de gebruiker van de webshop niet. Deze kan het nieuwe ontwerp juist als minder prettig ervaren – ook als deze op esthetisch gebied een verbetering is. Om uit te zoeken of het design inderdaad een stap in de goede richting is, gaan we A/B-testen.

Voor CROP hebben we talloze A/B-testen gelanceerd op de gerenoveerde elementen en de resultaten vergeleken met het huidige ontwerp: is het verschil in resultaat significant? Zo ja, dan gingen we door naar het volgende element. Zo niet, dan bleven we schaven aan het ontwerp totdat dit wel het geval was. Want de webshop moet beter werken na een redesign, niet even goed of slechter. We hebben actief getoetst of het nieuwe design een positieve invloed had op het uiteindelijke resultaat (lees: omzet) voor de klant. De A/B-testen worden niet eenmalig uitgevoerd maar structureel, zodat we de webshop continu kunnen verbeteren. Hierdoor is de webshop van CROP niet alleen voorzien van een mooier aangezicht, maar behaalt hij ook betere resultaten.

Niet lullen, maar poetsen

Het redesign traject van CROP was een arbeidsintensief proces en is in twee etappes online gegaan. In de zomer van 2020 was het eerste deel, de bovenzijde, klaar voor livegang. En in januari 2021 was de onderzijde gereed voor livegang. Het was een langdurig traject, maar het werpt zijn vruchten af! Want: de nieuwe homepage van CROP ziet er aantrekkelijker uit én zorgt voor een bewezen hogere omzet. Wil je meer over datagedreven redesigns weten? Neem dan contact met ons op.

 

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem dan eens contact op met:
Ronald
Managing Partner
010 8200 320