ROI

Kijk jij naar de kosten of het resultaat?

ROI-gebonden investeren

De coronacrisis heeft de (ondernemers)wereld flink opgeschud. Ons ook. Begin 2020, toen COVID-19 ons allen trof, zijn we daarom gaan brainstormen, filosoferen en rekenen. Hoe kunnen wij onze klanten én onszelf beter opwassen tegen een crisis? Wat kunnen wij als e-commercebureau beter doen? Welke oplossingen liggen in het verschiet? Onze conclusie kwam uit op twee belangrijke waarden: wederzijds vertrouwen en toegevoegde waarde. Deze twee pijlers zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vervolgens zijn we gaan denken in oplossingen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we zo efficiënt mogelijk werken én diepgaand wederzijds vertrouwen kweken? Nou, door toepassing van een ROI-aanpak!

Wat is een ROI-aanpak?

ROI staat voor return on investment. Of wel: wat is het rendement van mijn investering? Voordat we gaan samenwerken met een klant krijgen wij vaak de vraag wat de ontwikkeling van een nieuwe webshop kost en dat is logisch, echter wordt daarbij slechts vanuit één kant, de kostenkant, geredeneerd en niet het perspectief wat de samenwerking kan opleveren, de resultaat kant. Met een ROI-aanpak maken we dit vooraf bespreekbaar. We bespreken vooraf wat de benodigde en of de gewenste ROI dient te zijn. Dit wordt onder andere gedaan met behulp van een business case. Wij becijferen of jouw gewenste ROI reëel en haalbaar is in onze samenwerking. Zo blijven niet hangen aan de kostenkant, maar denken we constructief na over wat de investering je gaat opleveren. Niet lullen, maar poetsen dus.

Wat zijn de voordelen van een ROI-aanpak?

Werken middels een ROI heeft legio voordelen. Voor jou als klant, maar ook voor ons. Als je een online marketing dienst afneemt, weet je één ding zeker: de afgenomen uren worden allemaal gespendeerd en vanzelfsprekend ook in rekening gebracht. Maar of resultaat in balans is met hetgeen wat het zou moeten opleveren, is maar de vraag. Bij een ROI-aanpak wel. We bespreken vooraf wat de geïnvesteerde euro móet opleveren – dat is immers het doel van deze aanpak. Continue maken we de afweging welke activiteiten een positieve bijdrage leveren aan jouw ROI. Zo creëeren we een bepaalde zekerheid aan rendement. Wanneer je een vast aantal uren inkoopt, dan blijven er mogelijk goede ideeën op de plank liggen. Want: de maandelijkse uren zijn immers op. En dat is zuur, want nieuwe en goede ideeën kunnen voor een groeiende omzet zorgen. Met een ROI-aanpak kunnen wij als e-commercebureau nog intensiever over de activiteiten nadenken. En als zo’n idee daadwerkelijk zó goed is: dan kunnen wij er ook direct mee aan de slag, zonder overleg zolang we de ROI maar behalen.

Maar wanneer werkt een ROI-aanpak juist niet?

Natuurlijk zijn er ook scenario’s waarin het niet logisch is om ROI-gebonden te werken. Bijvoorbeeld wanneer jij als ondernemer veel focus hebt op branding. Het ROI-traject is namelijk voornamelijk gericht op een stijgende omzet door middel van toetsen en implementeren van conversie verhogende elementen, functionaliteit en of media. Je ziet dan heel snel wat werkt en wat niet. Bij branding is dit proces lang en zijn de resultaten vaak minder snel zichtbaar en hierdoor lastiger te vertalen naar directe euro’s. Onze ervaring leert ook dat bij ondernemingen waarbij de ecommerce omzet minder dan 30% van hun totale omzet bedraagt deze aanpak suboptimaal is. Zij hebben meer focus en aandacht op andere kanalen om een ROI-aanpak te kunnen implementeren. En tot slot: je moet als (online) ondernemer wel in staat zijn om het roer deels uit handen te willen geven. De vrijheid die dat met zich meebrengt – juist dát maakt deze aanpak zo waardevol.

Advies nodig?

Een ROI-aanpak is een afspraak waar wij, FRMWRK, en jij, de ondernemer, zich aan committeren. Dat geeft houvast én vrijheid. Wil je weten of zo’n ROI-aanpak iets voor jou is? Neem daarom vooral contact met ons op, dan kunnen we de mogelijkheden samen bespreken.

ROI klanten van FRMWRK

NonPaints en Correctbook Europe

Een greep uit het klanten bestand van FRMWRK

Wij werken met diverse ecommerce klanten samen zowel BtoC alsook BtoB klanten. Bekijk hier onder een greep uit de cases.

Wil jij meer weten over een ROI samenwerking met FRMWRK?

Neem dan eens contact op met:
Ronald
Managing Partner
010 8200 320