Klimmen in Google: 3 slimme SEO tips voor 2018!

SEO, het blijft voor marketeers een flinke uitdaging. Omdat een organisch hoge positie in Google in de regel zorgt voor meer traffic (en potentiële klanten) naar je website, is SEO-optimalisatie een geliefde missie van menig marketeer. Over missies gesproken: Google heeft er ook een. Zij wil gebruikers voorzien van relevante en kwalitatief hoogwaardige zoekresultaten. Immers, wanneer gebruikers tevreden zijn over hun ervaring, zo luidt de denkwijze, komen ze vaker terug. Niet verwonderlijk dus dat Google een hekel heeft aan websites die met een scala aan trucs en middelmatige inhoud tóch hoger in de zoekresultaten proberen te komen.

De factoren die Google weegt in de SEO-ranking zijn continu aan verandering onderhevig. De meeste factoren die je kent kun je dus waarschijnlijk weer vergeten. Opvallend is dat Google vanaf heden kiest voor factoren die gelden voor separate industrieën. Ik heb de drie belangrijkste SEO-trends voor de E-commerce branche voor je geselecteerd.

De belangrijkste SEO-trends voor 2018

1. Het aantal en de kwaliteit van interne links

Interne linkbuilding wordt nóg belangrijker. Opvallend is dat er in de e-commerce wereld relatief veel interne links gebruikt worden in vergelijking tot andere industrieën. Dat ziet Google ook, en dus weegt dit nog zwaarder mee. Voor marketeers een wake-up call. Wanneer er content wordt geschreven voor de website, ontbreken de interne links nog vaak. Belangrijk bij interne linkbuilding is dat het niet alleen om het aantal interne links gaat, maar vooral om de waarde en de positie van de link. Helpen deze linkjes de bezoekers naar de juiste categorie of het juiste product? Zijn ze nuttig? Google is watching you en ziet of bezoekers gebruikmaken van de gelinkte content die jij voorstelt.

2. Het aantal woorden

Niet alleen het aantal links, maar ook het aantal woorden dat gebruikt wordt door online retailers ligt opvallender hoger. Die woorden zijn vaak ook nodig, want geen website kan zonder volledige productinformatie, reviews en categorieën. Google hecht waarde aan waarde: zorg dus voor content waarmee je de bezoeker van je website service verleent. Wees compleet in je productbeschrijvingen en beantwoord de vragen die leven bij de klanten. Zowel op productniveau als categorieniveau. Ga na welke vragen er leven bij je doelgroep, alleen zo kun je deze vragen beantwoorden. Doe dat zeker, want wanneer je de vragen van de doelgroep beantwoordt, heb je goud in handen: zo’n 70% van de zoekopdrachten in Google zijn longtail. Daarmee bedoelen we een keyword dat langer is dan 3 woorden. Gebruikers maken steeds vaker hele zinnen als zoekopdracht, zoals “hoe lang doe ik met de accu van een elektrische fiets?”. Dit heeft met name te maken met diensten als Siri en Google Voice Search. Diensten waarmee de telefoon een spraakopdracht kan worden gegeven.

3. Bulletpoints

Lijstjes, Google is hier dol op. Met name in de vorm van bulletpoints. Gebruik ze om de specificaties van je product in te presenteren, of maak een uiteenzetting van plus en minpunten. Google loves it, want de informatie kan gebruikers helpen in het beoordelen of kiezen van een product. Met name op webshops die organisch hoog scoren zijn meer ‘lijstjes’ te zien. In de e-commerce wordt er meer gebruik gemaakt van dit soort lijstjes dan in andere industrieën.

Zet de klant centraal

Pas bovenstaande SEO-tips toe en creëer duurzaam waarde door relevante content te ontwikkelen waarmee je jouw doelgroep écht helpt en verrast. Je zult zien dat niet alleen je doelgroep, maar ook Google steeds meer van je gaat houden.

En voor jezelf

Betaalde advertentiecampagnes in Google Adwords kunnen weliswaar effectief zijn; ze zijn ook kostbaar. Daarnaast geldt dat wanneer je dergelijke campagnes stopzet of verlaagt, je organische verkeer nog belangrijker wordt. Neem SEO daarom niet alleen serieus voor Google, maar ook voor jezelf. Het kost wellicht een hoop tijd, maar minder budget en is een duurzame(re) oplossing; je werkt immers toe naar een hogere positie in Google. Mijn richtlijn is dat SEO verantwoordelijk zou moeten zijn voor circa 50% van de traffic naar je website (mits je gebruikt maakt van meerdere kanalen als SEA, E-mail en Social). Ik adviseer je om in 2018 met nóg meer aandacht aan SEO-optimalisatie te werken; wie weet ligt er een groeipotentieel voor je in het verschiet! Wil je meer tips op het gebied van SEO? Neem dan eens contact met ons op!

Meer weten over SEO-trends voor 2018?

Neem dan eens contact op met:
Marc
Online Marketeer
010 8200 320