Online succes met Moederdag: dít zijn de tips van een moeder!

2/5/2018

Moederdag! Hét jaarlijkse moment waarop moeders over de hele wereld door hun mannen en kroost in het zonnetje gezet worden voor hun liefde en goede zorgen. Met een mooie tekening, ontbijtje op bed en heel veel hugs & kisses. Of met een cadeau, helemaal voor haar. Waar de één deze dag als heerlijk beleeft, vindt de ander het een hoop commercieel gedoe. Met mijn advies richt ik me vandaag tot jou als online retailer. Als moeder en als FRMWRK’er. Want als je het doet, doe het dan goed.

Wat ik écht van Moederdag vind

Wat me opvalt is dat in de weken voor Moederdag winkelproducten rijkelijk beplakt zijn met kortingsbonnen en Moederdagstickers. Van de roze koeken in de supermarkt tot de radijsjes, je ontkomt er werkelijk niet aan. Dat vind ik wat plat; de commerciële stempel wordt het er letterlijk en figuurlijk opgeplakt. Weinig subtiel en nog minder authentiek. Als moeder ben ik hier redelijk allergisch voor, en ik kan me voorstellen dat die mening door een hoop moeders gedeeld wordt.

De vragen die we onszelf meer mogen stellen is: ‘waar gaat het nu écht om met moederdag?’ en ‘waar zit mijn meerwaarde?’.

Een moederhart laten smelten

Wie het principe van Moederdag écht goed in de vingers hebben zijn onze kids. Die knutselen naar hartelust hun eigen creaties in elkaar en presenteren ze vol trots op zondagochtend aan je bed. Dát is waar een moederhart van smelt. Het is met liefde gemaakt. Of, anders gesteld: er heeft écht iemand over nagedacht. Of het nu een onsierlijk bloempotje is of een tekening buiten de lijntjes: de liefde straalt er vanaf.

Geïnspireerd door onze kids wil ik jou als online retailer inspireren om ook op een doordachte, authentieke manier naar Moederdag te kijken. Om de kortingsstickers op te bergen, en vanuit het hart te bedenken wat een moeder écht zou willen hebben. Het Moederdagthema op een oprechte manier koppelen aan je producten, daar is niets verkeerds aan. Met een dankbare boodschap, humor of een leuke knipoog.

Authenticiteit

Ja, écht. Zelfs wanneer je deodorant verkoopt kun je dit oprecht en in stijl vermarkten tijdens Moederdag. De vraag is alleen hoe je dit authentiek aanpakt. Makkelijk is het zeker niet, al helemaal lastig wordt het met een product wat het hele jaar door in de schappen ligt. Hoewel er tal van inspirerende voorbeelden zijn, blijven (online) retailers in de regel binnen de geijkte paden.

Mijn tips voor een authentiek Moederdaggevoel in je marketingcampagne:

  • Stop er (oprecht!) gevoel in;
  • Start tijdig met storytelling in de aanloop naar Moederdag, laat op een verhalende manier zien dat je de kern van Moederdag écht begrijpt;
  • Wees creatief, bedenk leuke bruggetjes en een opmerkelijke context om je producten in te vermarkten;
  • En last but not least: voeg beleving toe. Dit is écht key.

Een nog concretere tip is om kinderen of vaders de mogelijkheid te bieden hun product te personaliseren. Met een handgeschreven boodschap bijvoorbeeld, een filmpje of een geluidsopname. Als moeder kan ik je vertellen dat na het zien, horen en beleven van zo’n persoonlijke boodschap het product er eigenlijk al niet meer toe doet. Hieronder wat inspiratiebronnen:

DOVE wat ik zo mooi vind aan…


NIVEA ode aan mama

Nivea Moederdag_FRMWRK

Er zijn legio voorbeelden van waanzinnige Moederdagcampagnes. Vaak afkomstig van brands met een net zo waanzinnig marketingbudget, maar als je goed kijkt zul je zien dat de kern altijd draait om personalisatie, storytelling en beleving. Dus, online retailer: geef jouw klanten de mogelijkheid om te vertellen wat ze voelen. In geuren en kleuren. Op een persoonlijke manier en recht vanuit het hart. Daar smelt ieder moederhart van.

Blog Categorieën

FRMWRK Podcast 🎙

In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen bespreken we elke week manieren om je webshop te groeien! Luister je mee?

Luister op:

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie