Overtuig jouw doelgroep met de kracht van copywriting

De eeuwenoude basis van overtuigen. Ook binnen online marketing.

Copywriting, wat is dat eigenlijk?

Als je aan copywriting denkt, waar denk je dan aan? Een product promoten? Een merk aan de man brengen? Of iets breders, meer alomvattends? Welke definitie je ook hanteert, het heeft uiteindelijk te maken met het overtuigen van mensen. Persuaderen is een kunst die al eeuwen wordt beoefend, het vindt zijn oorsprong bij de oude Grieken. Rond 500 voor Christus had je een stel rondreizende leraren in het toenmalige Griekenland die lesgaven in het redeneren, genaamd sofisten. Zij leerden mensen – tegen betaling natuurlijk – om argumenten te vormen en discussies te winnen. De sofisten waren zo slim met taal en zulke goede redenaars, dat zij bij lang niet iedereen geliefd waren en soms zelfs gehaat werden.

De kracht van taal

‘’Leuk feitje hoor, maar wat heeft dit met copywriting te maken?’’ Meer dan je denkt. De oude Grieken waren hoogontwikkeld, ze hebben de basis gevormd voor veel wat wij nu kennen en als normaal beschouwen. Zo zit dat ook met redevoering. De sofisten hadden als een van de eersten door welke kracht retoriek en taalgebruik kunnen hebben, iets wat de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. We zien tegenwoordig de hele dag door overal taal, waar we ook zijn: van grote borden langs de weg tot etiketten achterop een flesje gootsteenontstopper. Daarbij komt ook nog eens de uitvinding van het internet, de plek waar kattenfoto’s en eurodance vredig samenkomen. Zonder dat we hierbij stilstaan, onderwerpen we ons hier dagelijks aan taal, redevoering en retoriek.

Marketing begint bij taal

Het internet heeft een oneindige wereld aan mogelijkheden gebracht, iets waar online marketing dankbaar gebruik van maakt. Marketeers kunnen nu bijvoorbeeld gericht een product bij een doelgroep aanbieden door middel van gepersonaliseerde, technisch verfijnde advertenties. Maar het allerbelangrijkste – en misschien meest onderbelichte – is nog altijd datgeen waar de sofisten goed in waren: taal. Taal is de basis voor elke vorm van marketing: niks is in potentie zó invloedrijk als juist taalgebruik, iets waar zelfs technische ontwikkeling niet tegenop kan. Al meer dan tweeduizend jaar niet.

De onderschatte kunst van schrijven

Even concreet, hoe kan taal en copywriting een website dan helpen? Allereerst, met taal creëer je een tone-of-voice voor een website. En tone-of-voice bepaalt wie jij bent, wie jouw website interessant vindt en hoe je wordt gezien door de consument: het is in feite een soort visitekaartje. ‘’Oh, dat doe ik wel even’’, is vaak de gedachte. Maar zo simpel is het niet. Een stijl ontwikkelen kost tijd, het is een vaardigheid waar niet iedereen over beschikt. Daarnaast, schrijven is meer dan alleen geen spelfouten maken, het is begrijpen hoe je een boodschap het beste overbrengt. Een copywriter snapt welke boodschap jij wilt overdragen en hoe dat geframed moet worden, want iedere website en iedere doelgroep vraagt voor een andere aanpak. Soms is humor in een tekst belangrijk, soms compassie en soms zelfs een vorm van primitieve woede. Een copywriter begrijpt dit als geen ander.

Copywriting en online marketing

Duizenden jaren geleden had men al door dat sommigen beter waren met taal dan anderen: sofisten versus degenen zonder gevoel voor taal of redenatie. Hoewel men nu steeds vaker hoog is opgeleid, blijft het een vak apart. Een goede copywriter combineert twee vaardigheden met elkaar, schrijven en overtuigen. Eén van de twee is simpelweg niet genoeg. In het verlengde van copywriting ligt content marketing – een vak waarbij dezelfde regels en wetten gelden. Prominente zoekwoorden in tekst verwerken zonder dat het ten koste gaat van kwaliteit, dat is lastig. Zoekwoorden zijn vaak niet eenvoudig in een tekst te gebruiken, aangezien zij niet altijd logisch zijn. Niemand googelt in grammaticaal correcte volzinnen. Daarom is het een gave op zich om zoekwoorden goed te verwerken in tekst, zonder dat de tekst onleesbaar wordt. Ook hierbij is schrijfvaardigheid en overtuigingskracht van kritiek belang. 

Overschat jezelf niet

Tot slot wil ik mijn betoog afsluiten met een tip, misschien eentje die voor de hand ligt. Huur een copywriter in, het is geen geldverspilling – ook al lijkt het geen lastig werk. Dat is het wel. Hij of zij is gespecialiseerd in de effecten van taal, en jij hoogstwaarschijnlijk niet. En dat is niet denigrerend bedoeld, maar juist hartelijk advies in jouw belang. Een goede copywriter brengt jouw website of webshop naar een hoger niveau. Wie wil dat nou niet?

Meer weten over copywriting?

Neem dan eens contact op met:
Caspar
Copywriter
010 8200320