Personalisatie met Datatrics

Tot 30% meer omzet op jouw Magento 2 webshop

Welke bezoeker van je webshop koopt eerder denk je? Een bezoeker die een webshop ziet die is ingericht voor iedereen, of een webshop die etaleert wat die bezoeker wil zien? Een no-brainer natuurlijk. Nu is personalisatie niks nieuws meer, toch kunnen nog veel webshops hun aanbod relevanter maken voor klanten. FRMWRK zet daarvoor Datatrics in. De eerste resultaten geven aan dat je met deze tool je webshop niet alleen ideaal maakt voor je klanten, maar ook voor je omzet.

Wat is Datatrics?

Datatrics is een tool van Nederlandse bodem. Met een stukje code implementeer je Datatrics in je webshop. Vanaf dat moment verzamelt de tool interne en externe data van je bezoekers en bouwt klantprofielen op. Met die data bouw je customer journeys voor elke klant en kun je gepersonaliseerde content tonen. Zo ben je relevanter, verhoog je jouw conversie en de klantloyaliteit. Geen zorgen om privacyregels: alleen bezoekers die toestemming geven, krijgen een gepersonaliseerde ervaring op je webshop. Bekijk hier hoe Datatrics werkt!

Hoe werkt dat dan in de praktijk?

Normaal gesproken richt je een standaard e-commerce journey in voor elke klant. Maar op geen enkele klant is één label te plakken. Heb je bijvoorbeeld particuliere en zakelijke bezoekers? Mannelijke en vrouwelijke? Verschillende doelgroepen hebben elk hun eigen koopmotieven en andere beslismomenten. We brengen alle stappen van de customer journey in kaart, van oriëntatie tot loyaliteit. Met de data uit Datatrics tonen we de uitingen op je webshop die interessant zijn voor de unieke bezoeker.

Voorbeelden per fase in de customer journey

SEE-fase

Zit je bezoeker in de oriëntatiefase, dan tonen we bijvoorbeeld een product in een lightbox dat past bij het profiel dat Datatrics heeft opgebouwd voor die bezoeker. Een passend blog is ook mogelijk. 

THINK-fase

Overweegt je bezoeker jouw producten, dan zetten we bijvoorbeeld een productvergelijking in tussen twee relevante alternatieven. Of we stimuleren het inschrijven voor de nieuwsbrief om top-of-mind te blijven.

DO-fase

Besluit je bezoeker te gaan kopen, dan zetten we passende triggers in die twijfels wegnemen en de motivatie verhogen. Is iemand gevoelig voor verleiding? Dan zijn voorbeelden ‘Nog maar ... uur om te bestellen’, of het tonen van een kortingscode. Heeft je bezoeker bijvoorbeeld een voorkeur voor achteraf betalen, dan bieden we dat prominent aan.

CARE-fase

In de loyaliteitsfase kun je denken aan het inschrijven voor de nieuwsbrief, het stimuleren van herhaalaankopen of producten tonen die passen bij de aankoop die je klant heeft gedaan. Een grote rol is in deze fase ook weggelegd voor e-mail automation.

De personalisatie-case van onze opdrachtgever: CROP

Voor CROP zetten we Datatrics in om meer omzet te halen met de data die we van bezoekers opbouwen. CROP is het bedrijf achter de webshop Nonpaints.com, een internationale webwinkel met meer dan 6.000 producten in paints en non-paint voor de auto.

Datatrics verdeelt bezoekers in 3 groepen:

  1. hide (bezoekers zonder personalisatie)
  2. show (bezoekers met personalisatie)
  3. overige (bezoekers die nog geen profiel hebben, bijvoorbeeld omdat er nog onvoldoende gegevens verzameld zijn).

Resultaten met Datatrics

Datatrics draait voor CROP nu twee maanden. De cijfers spreken voor zich. Datatrics belooft op de eigen website een gemiddelde omzetstijging van 5 to 30%. Naast het harde voordeel van de cijfers is er ook een zacht voordeel: door in elke fase van de customer journey in te spelen op de behoefte van de klant, help je jouw klanten beter. Je helpt ze sneller op weg en laat ze betere keuzes maken.

 

De resultaten voor CROP:

22%
hogere conversieratio
24%
omzet toename
3%
hogere orderwaarde

Voor wie is personaliseren met Datatrics interessant?

Over het algemeen geldt dat je webshop gemiddeld minimaal 20.000 sessies per maand moet krijgen om de waarde van Datatrics te verzilveren. Het hangt daarnaast af van je gemiddelde orderwaarde en je conversiepercentage. Is één van beide relatief hoog, dan is het aantal sessies minder van belang.

Klinkt ideaal? We vertellen je graag meer!

Wil jij ook meer uit je bezoekers halen? Neem contact met ons op voor meer informatie. FRMWRK is Datatrics-partner, we helpen je graag met een eerste campagne door Datatrics, waarna we bepalen wat customer journeys zijn die passen bij jouw klanten. Vervolgens helpen we je met contentcreatie, monitoring en optimalisatie om het maximale rendement te halen. Je kunt de voortgang zelf volgen via het Datatrics Dashboard. Gepersonaliseerd voor jou.

De Plug & Grow oplossingen

Datatrics is onderdeel van de bewezen Plug & Grow oplossing binnen ons FENIX Magento 2 platform. FENIX is een sterk fundament dat ontwikkelt is op de open source software van Magento 2. Benieuwd wat FENIX voor jou kan betekenen?

Ontdek FENIX

Heb je vragen over personalisatie?

Neem dan eens contact op met:
Marc
Online Marketeer
010 8200 320