Blog overzicht

Personalisatie met Datatrics.

Welke bezoeker op je webshop koopt eerder denk je? Een bezoeker die een webshop ziet die is ingericht voor iedereen, of een webshop die specifiek ingericht is die bezoeker? Een no-brainer natuurlijk! Nu is online personalisatie niks nieuws. Maar toch kunnen nog veel webshops hun aanbod veel relevanter maken voor hun bezoekers.

Bijgewerkt:

May 23, 2019

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Welke bezoeker op je webshop koopt eerder denk je? Een bezoeker die een webshop ziet die is ingericht voor iedereen, of een webshop die specifiek ingericht is die bezoeker? Een no-brainer natuurlijk! Nu is online personalisatie niks nieuws. Maar toch kunnen nog veel webshops hun aanbod veel relevanter maken voor hun bezoekers. Wij zetten voor webshop personalisatie de tool Datatrics  in. Onze resultaten bewijzen dat je met deze tool je webshop niet alleen ideaal maakt voor je bezoekers, maar juist ook dat je omzet toeneemt!

Is jouw webshop klaar voor online personalisatie? Doe de gratis quickscan »

Wat is Datatrics?

Datatrics is een tool van Nederlandse bodem. Met een stukje code implementeer je Datatrics in je webshop. Vanaf dat moment verzamelt de tool interne en externe data van je bezoekers en bouwt klantprofielen op. Met die data bouw je customer journeys voor elke klant en kun je gepersonaliseerde content tonen. Zo is je webshop relevanter, verhoog je jouw conversie en de klantloyaliteit. Geen zorgen om privacyregels: alleen bezoekers die toestemming geven, krijgen een gepersonaliseerde ervaring op je webshop te zien. Bekijk hier hoe Datatrics werkt!

Hoe werkt webshop personalisatie?

Normaal gesproken richt je een standaard e-commerce journey in voor iedere bezoeker op je webshop. Maar op geen enkele bezoeker is één journey te plakken. Heb je bijvoorbeeld particuliere en zakelijke bezoekers? Mannelijke en/of vrouwelijke? Verschillende doelgroepen hebben elk hun eigen koopmotieven en andere beslismomenten. Daarvoor brengen we alle stappen van de customer journey in kaart, van oriëntatie tot loyaliteit. Met de data uit Datatrics personaliseren we je webshop die persoonlijk is voor de unieke bezoeker.

Voorbeelden per fase in de customer journey

SEE-fase

Zit je bezoeker in de oriëntatiefase, dan tonen we bijvoorbeeld een product in een lightbox dat past bij het profiel dat Datatrics heeft opgebouwd voor die bezoeker. Een passende blog is ook mogelijk.

THINK-fase

Overweegt je bezoeker jouw producten, dan zetten we bijvoorbeeld een productvergelijking in tussen twee relevante alternatieven. Of we stimuleren het inschrijven voor de nieuwsbrief om top-of-mind te blijven.

DO-fase

Besluit je bezoeker te gaan kopen, dan zetten we passende triggers in die twijfels wegnemen en de motivatie verhogen. Is iemand gevoelig voor verleiding? Dan zijn voorbeelden ‘Nog maar ... uur om te bestellen’, of het tonen van een kortingscode. Heeft je bezoeker bijvoorbeeld een voorkeur voor achteraf betalen, dan bieden we dat prominent aan.

CARE-fase

In de loyaliteitsfase kun je denken aan het inschrijven voor de nieuwsbrief, het stimuleren van herhaalaankopen of producten tonen die passen bij de aankoop die je klant heeft gedaan. Een grote rol is in deze fase ook weggelegd voor e-mail automation.

Praktijkcase van onze opdrachtgever CROP

De cijfers spreken voor zich. Datatrics belooft op hun eigen website een omzetstijging tot 30%. Naast het harde voordeel van de cijfers is er ook een zacht voordeel: door in elke fase van de customer journey in te spelen op de behoefte van de klant, help je jouw klanten beter. Je helpt ze sneller op weg en laat ze betere keuzes maken.

Voor CROP zetten we Datatrics in om meer omzet te halen met de data die we van bezoekers opbouwen. CROP is het bedrijf achter de webshop Nonpaints.com , een internationale webshop met meer dan 6.000 producten in paint en non-paint.

Onze resultaten met Datatrics voor CROP

22%

hogere conversieratio

24%

omzet toename

3%

hogere orderwaarde

Voor wie is personaliseren met Datatrics interessant?

Over het algemeen geldt dat je webshop gemiddeld minimaal 500 sessies per dag moet hebben om de waarde van Datatrics te verzilveren. Het hangt daarnaast af van je gemiddelde orderwaarde en je conversiepercentage. Is één van beide relatief hoog, dan is het aantal sessies minder van belang.

Certified Datatrics partner

Wil jij ook meer uit je bezoekers halen? Neem contact met ons op voor meer informatie. FRMWRK is certified datatricspartner. We helpen je graag met een eerste campagne door Datatrics, waarna we bepalen wat customer journeys zijn die passen bij jouw klanten. Vervolgens helpen we je met contentcreatie, monitoring en optimalisatie om het maximale rendement te halen. Je kunt de voortgang zelf volgen via het Datatrics Dashboard. Gepersonaliseerd voor jou.

Is jouw webshop klaar voor online personalisatie?

Blog Categorieën

Muhammed Aydogan
Marketing Specialist

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie