SEO in de juiste versnelling

Content is king, de gevleugelde uitspraak die regelmatig langs komt zodra het gaat over zoekmachine optimalisatie en social media. Het is ook erg belangrijk om veel goede en vooral unieke content op je website of webshop te hebben. Vooral de woorden “veel” en “uniek” komen op veel klanten over als een brug te ver. Hoe neem je de klant mee in de mooie reis, die zoekmachine optimalisatie (SEO) is?

Voor onze klant Aanbiedingsfiets.nl lag deze vraag er in 2015 ook. De omzetresultaten waren toen prima, maar samen met de klant wilden wij de omzet naar grotere hoogtes brengen, en in 2016 een groei realiseren ver in de dubbele cijfers. Een van de belangrijkste pijlers voor de groei was een groei in bezoekers en dan met name de groei in SEO bezoek. De site converteert zoals we hoopten, en de verwachting was dan ook dat met een groei in kwalitatief organisch verkeer de omzet mee gaat groeien. 

De brug te ver, die door veel klanten wordt ervaren, heeft meestal te maken met het kennisniveau en de verwachte kosten die bij hun in gedachten rond spoken. Wij zijn ons hier van bewust en maken dan ook per klant een op maat gemaakt plan om mooie resultaten te boeken. Dit kan verschillen van alle SEO werkzaamheden in-house nemen voor de klant, tot het op consultancy niveau adviseren van klanten in periodieke sessies. Voor Aanbiedingsfiets was dit een mix tussen beide, waar de klant zelf voor een groot deel verantwoordelijk was voor de content onder de supervisie van ons team van online marketeers. 

Content is écht king

In het tweede half jaar van 2015 werd er gestart met een eerste SEO workshop voor Aanbiedingsfiets.nl, hierbij werd de eigenaar Martijn en Annemieke  meegenomen in de wondere wereld van SEO. Met een nuttige bak kennis is er vervolgens begonnen met een grote content slag. 

Honderden pagina’s met unieke, relevante en kwalitatieve content werden afgelopen jaar geproduceerd. Uiteraard heeft ons team van online marketeers een content plan gemaakt en ook daarna nog een adviseerde rol gehad over welke content er geschreven moest worden. Zo kon Aanbiedingsfiets heel gericht content gaan schrijven voor hun website.

Om de kwaliteit te waarborgen zorgden wij met ons online marketing team ervoor dat elk stuk content werd gecontroleerd en daar waar nodig aangepast. Belangrijk hierbij was dat de wijzigingen met de klant werden besproken om de kennis en kunde van hen te verhogen. 

Door de groei in kennis en ervaring van Martijn en Annemieke van Aanbiedingsfiets.nl ging de kwaliteit steeds verder omhoog en waren er elke maand mindere aanpassingen nodig. Dit was een soepele en efficiënte manier van samenwerken en het samen toewerken naar het grote doel.

Techniek niet vergeten

Naast de content is een degelijke technische ondergrond voor SEO natuurlijk erg belangrijk. De klant was zich hier na de workshop ook van bewust. In samenspraak met Aanbiedingsfiets.nl werden er elke maand, naast conversie optimalisatie, ook SEO optimalisaties doorgevoerd op de webshop.

Zo kregen de zogenaamde bots de juiste plek toegewezen op de website, URL’s werden onderhanden genomen en verbeterd, redirects werden scherp ingericht en er zijn meerdere rich snippets geïmplementeerd. Bij rich snippits hebben wij bijvoorbeeld reviews en ratings toegevoegd, deze worden dan getoond bij de zoekresultaten. Alles om de SEO resultaten van de webshop te optimaliseren, een behoorlijke optimalisatieslag dus.

Niet direct resultaat

Zoals bekend met SEO is het een kwestie van de lange adem. De eerste resultaten zijn vaak pas in een later stadium zichtbaar en dit was ook bij Aanbiedingsfiets.nl het geval. Hoewel we direct een licht effect zagen, werd dat na vier tot vijf maanden pas echt zichtbaar in een echte groeispurt. Deze groei was niet van tijdelijke aard maar is nog steeds aanwezig, oftewel de content is van goede kwaliteit.

Martijn was tijdens onze workshop goed ingelicht over de tijdspanne van de SEO werkzaamheden en wist dus ook dat dit niet direct zichtbaar zou zijn. Samen hebben we hier dan ook een succes momentje gevierd na de eerst echt positieve resultaten.

De resultaten

Met deze super samenwerking en zowel een groei in content als in kennis bij de klant, hebben we in één jaar tijd een stijging gerealiseerd van meer dan 155% in organisch verkeer. Niet alleen de kwantiteit is gestegen, ook de kwaliteit van het organische verkeer nam toe. Dit zien we onder meer in een daling van het bouncepercentage van meer dan 25%, een stijging van het conversiepercentage van 140% en de omzet uit organisch verkeer met 147%.

Samen met de Martijn en Annemieke hebben wij een ontwikkeling gerealiseerd waar we trots op zijn.


Aanbiedingsfiets.nl is een succesvolle klant van de Roadmap strategie van FRMWRK.

Wil jij ook zo'n succesverhaal?

Neem dan eens contact op met:
Mollo
Klantontwikkelaar
010 8200 326