SEO voor de feestdagen

2 feestdagen tips

Als online retailer zie je natuurlijk graag dat Sinterklaas en de Kerstman hun weg naar jouw webshop kunnen vinden. Helaas ben je niet alleen: de wereld van e-commerce wordt steeds drukker bevolkt en dat merkt Google ook. Of het nu de goedheiligman uit Spanje is, die goedlachse gast van “the Nordics” of consumenten die kinderen en familie met cadeaus willen verrassen; het liefst leid je ze gemakkelijk naar je webshop.

SEO-kansen rond de feestdagen

De decemberperiode zit vol met kansen. Tenminste, als je ze goed benut. Allereerst is het goed je te beseffen dat SEO vaak een kwestie is van de lange termijn. Zaak om op tijd beginnen dus, zodat je stapsgewijs klimt in Google en de concurrentie rond december voor bent. Alles draait om de juiste content op het juiste moment.

Vraag jezelf vervolgens af: wat zijn de producten die goed passen bij de feestdagen? Waaruit bestaat jouw top 10 dames of herencadeaus? Wie met zijn webshop parfum of kersttruien verkoopt heeft het op het eerste oog makkelijker, maar ook een bouwmarkt kan bijvoorbeeld prima inspelen op de decemberperiode met een wishlist voor de stoere doe-het-zelvers.

SEO-technieken die je concurrenten vaak niet toepassen

Gevonden worden rond de feestdagen betekent dat je moet zoeken naar het laaghangend fruit: welke technieken zijn makkelijk in te zetten, en worden door concurrenten nog vaak vergeten?

1. Content is goud waard

Creëer content die past bij de feestdagen door bijvoorbeeld lijstjes te maken met de cadeautips voor Sinterklaas of Kerst. In deze blog vind je een aantal fijne tips. Vanuit de blog kun je weer doorlinken naar onderliggende productpagina’s, die hierdoor linkwaarde krijgen. Google houdt van interne linkjes: in feite vertel je Google welke pagina’s relevant zijn en help je Google je website beter begrijpen. Let wel op met linkjes: hoe meer hoe beter gaat hierbij niet op. Klakkeloos links plaatsen heeft dus geen zin.

2.  Content plus linkbuilding is platina!

Je content succesvol linken?

  1. Alles valt en staat met relevantie. Niet alleen je content moet relevant zijn, ook de externe verwijzer moet bij je passen. Plaats je een blog over parfums op een extern platform, zorg dan dat het platform op zijn minst aan jouw (bredere) vakgebied gelieerd is.
  2. Maak je homepage ‘december klaar’. Een webshop met sportartikelen doet er goed aan de zomerse skeelers van de homepage te halen en deze te vervangen door schaatsen.
  3. Geef je content de zichtbaarheid die het verdient door het actief te delen op social media. Bedenk creatieve captions zodat je de link vaker kunt delen.

Aan de slag dus met het verlichten van jouw webshop in de aanloop naar de feestdagen. Ik wens je veel succes!

Wil je meer weten hoe je jouw SEO kan inrichten voor de feestdagen?

Neem dan eens contact op met:
Marc
Online Marketeer
010 8200 320