STDC model content marketing

Content marketing met behulp van het see-think-do-care model

Wat is content marketing?

Je zult vast wel eens van content marketing hebben gehoord. Content marketing is een nogal veelomvattend begrip. Teksten, foto’s, video’s, infographics en zo zijn er nog wel talloze andere content vormen te bedenken die allemaal onder “content marketing” vallen. Maar wat is de betekenis van content marketing? Simpel gezegd is content marketing het delen van interessante en relevante informatie toegespitst op de juiste doelgroep. Door deze informatie te delen met de doelgroep, weet je ze aan te trekken en te binden tot jouw merk.

Wil je een relatie opbouwen met een consument, dan zul je een hoop over hem moeten weten. En net als bij een interview begint dat met een waslijst aan vragen; dingen die je écht over de consument wilt weten. Het see-think-do-care model (STDC model) kan je daarbij helpen.

Voor wie is het STDC model? Heel simpel: voor iedereen. Of je nu als start-up voet aan de grond wilt krijgen of al een grote speler bent die een nieuw marktsegment wil aanboren, het STDC model geeft je de handvatten om daar strategisch aan te werken. Door het in kaart brengen van de klantreis, kun je beter werken aan jouw (online) ambitie. Het doorlopen van de stappen behorend bij dit model levert dan ook voor iedereen extra rendement op én zorgt voor meer tevreden klanten.

Waarom je dit whitepaper moet lezen:

  • We vertellen je hoe de customer journey (klantreis) bijdraagt aan jouw ambitie
  • We leggen je uit hoe je door middel van 4 stappen kunt werken aan jouw ambitie
  • We lichten het see-think-do-care model toe waarmee je de klantreis van jouw klant in kaart brengt

Download nú het whitepaper!

Vul het formulier in en je ontvangt de download link direct in je mailbox!

Onze STDC werkwijze

Hoe zorgen wij binnen al die content en verschillende kanalen voor structuur? Dit doen wij door de klantreis in beeld te brengen, oftewel de customer journey. De customer journey wordt uitgewerkt aan de hand van het STDC-model. Hieronder wordt in vogelvlucht uitgelegd wat het STDC-model precies inhoudt. Het STDC-model brengt de klantreis/customer journey in beeld door middel van vier verschillende fases: See, Think, Do en Care.

See fase:

In de see fase is de klant nog niet bekend met je product of dienst. Hij is passief en heeft nog geen aankoop intentie. Je zorgt ervoor dat je bekendheid wint en dat je product of dienst top of mind komt.

Think fase:

In de think fase is de klant al verder in het aankoopproces. Hij zit nu in de overweging fase. De klant is nu gerichter op zoek naar jouw product of dienst. Uiteraard heb je nog genoeg concurrentie in deze fase.

Do fase:

De klant is in de do fase overtuigd en gaat over tot aankoop van het product of de dienst. Of dat nu bij jou is, of bij een ander.

Care fase:

De aankoop is gedaan in de do fase en in de care fase is het zaak de klant aan je te blijven binden.

Per fase bekijken wij met onze opdrachtgever wat de behoefte is van hun eigen klanten. Door dit in kaart te brengen is er een duidelijk overzicht van de behoeftes die er leven binnen hun doelgroep. Mede door content kunnen wij antwoord geven op die behoefte.

Wanneer wij content inzetten, kan dit gekoppeld worden aan een marketingkalender. Bijvoorbeeld wanneer er content nodig voor een bepaalde actie of inhaker. Zo ontstaat er een duidelijk overzicht van waar en wanneer de content geplaatst wordt. Dit zorgt voor consistentie en synergie in de plaatsing van de content. Uiteindelijk moet deze vorm van content marketing zorgen voor een groter bereik en er natuurlijk voor zorgen dat jouw product of dienst meer verkocht of geleverd wordt. Uiteindelijk gaat het toch om samen de ambitie te verwezenlijken.