webshop tips online

Tijd voor online groei? 6 tips voor jouw webshop!

Het nieuwe jaar is begonnen. En weet je wat dat betekent? Het is weer tijd voor goede voornemens! Voor jou betekent dat misschien meer sporten, minder vet eten of juist je online onderneming verder ontwikkelen. Met dit laatste kunnen wij, als e-commercebureau, helpen. Wij hebben namelijk ook een goed voornemen voor 2021: nóg meer e-commerceondernemers helpen groeien dan vorig jaar! Daarom, om het jaar goed te beginnen, vertellen onze collega’s Nick en Juliette jou een zestal tips die je webshop gegarandeerd doen groeien. Zo is succes binnen handbereik!

Groeien in 2021?

Neem deze tips ter harte.

Nick Lagendijk, UX specialist

Nick is niet slechts een geweldige UX specialist, hij weet ook van alles over CRO; conversation rate optimalization. Inmiddels werkt hij al jaren bij FRMWRK, dus hij kan ook echt op zijn ervaring bouwen. Dus wat zijn Nicks tips voor een succesvolle webshop?

  1. Gebruik trustbuilders. Elementen die jouw webwinkel vertrouwd laten aanvoelen zijn belangrijk. Zorg dat consumenten producten kunnen retourneren en toon deze mogelijkheid duidelijk op jouw website – en natuurlijk ook binnen welke termijn dit moet. Zorg er ook voor dat de levertijd duidelijk in beeld staat. Consumenten willen nu eenmaal graag zekerheid: wanneer kunnen zij het product thuis verwachten? En heb jij een écht Unique Selling Point? Plaats deze dan bovenaan de homepagina.
  2. Hanteer begrijpelijke prijzen. Een klassiek trucje in de marketingwereld. Zorg ervoor dat de prijzen van jouw product niet ‘raar’ zijn. Geen product voor €2,86, maar juist voor €2,99 of €2,95 – deze prijzen voelen overigens goedkoper aan dan een afgeronde €3,-. Deze ‘normale’ prijzen voelen vertrouwd aan, irreguliere prijzen niet. Dan wordt er al snel gedacht: ‘’hier klopt iets niet’’. 
  3. Gebruik contrasterende kleuren. Door het gebruik van contrasterende kleuren vallen bepaalde elementen of teksten extra op. Dat is een handig instrument, want zo kan je nadruk leggen op een call to action – de oproep tot handelen als bijvoorbeeld kopen, of meer informatie. En wil je dat de boodschap écht opvalt, maar ook prettig aanvoelt? Gebruik dan vooral de kleur groen in jouw call to action.

Juliette van Muyden, Klantscout

Juliette behoort nog niet tot FRMWRKs meubilair, zoals Nick. Juliette is namelijk pas enkele maanden geleden als klantscout aan de slag te gaan. Daarvoor studeerde ze economische psychologie, waardoor zij precies weet wat er in het hoofd van consumenten rondgaat. Nieuwsgierig naar haar drie tips? Check ze hieronder!

  1. Plaats reviewscores op je webshop. Dit lijkt veel op Nicks advies over trustbuilders, alleen dan nét wat specifieker. Klanten de mogelijkheid geven om een review achter te laten werkt goed – het is een trustbuilder. Dit kan aan de hand van tools zoals Kiyoh, waarmee klanten jouw webshop kunnen beoordelen. Los van specifieke meningen van klanten, voegen ratings in de vorm van sterren of 0-10 scores enorm veel toe ter overtuiging van de klant.
  2. Elimineer de mogelijkheid tot spijt. Teleurstelling ontwikkelt zich vaak pas achteraf; als consument willen we geen spijt krijgen van onze aankoop. Hier kun je op inspelen als ondernemer: maak duidelijk dat de consument het product kan retourneren als zij niet tevreden zijn. Maak ook duidelijk dat je garantie biedt op jouw producten – mits je hier de middelen voor hebt, natuurlijk.
  3. Rode knoppen schrikken af. Contrasterende kleuren werken goed bij een call to action, maar rode knoppen zijn een echte no-go. Want: deze schrikken consumenten af, vanwege de negatieve connotatie die rode knoppen toch hebben. Welke kleur is de sinistere knop in een film altijd? Juist, rood. Maar houd je uitverkoop in je webshop? Dan is het een aanrader om de prijzen juist wél rood te maken – daar zijn wij als consument dan wel weer gevoelig voor.

Advies van een expert nodig?

Deze zes tips voelen wellicht vrij arbitrair of zelfs merkwaardig aan, het is slechts een greep uit vele trucjes. Maar geloof ons: ze werken, dat blijkt uit verschillende studies naar prijspsychologie. Het zijn makkelijke stappen om jouw webshop richting een positieve spiraal te sturen. En als het balletje eenmaal gaat rollen, dan zit je goed. Kende je deze tips al en wil je tóch verder groeien? Neem dan contact met ons op. Ook op onze Instagrampagina vind je wekelijks nieuwe tips! 

Blogs, nieuws en kennis

Ontwikkelen doen we dagelijks. We delen onze e-commerce kennis en proberen te inspireren.