Vergroot je omzet met Conversie Optimalisatie

UX specialist Nick Lagendijk van FRMWRK legt het uit.
nick

Als je webshop veel bezoekers krijgt, loont het al snel om te onderzoeken hoe je het conversiepercentage opschroeft. Want bij veel verkeer maken tienden al enorme verschillen in euro’s. Met Conversie Optimalisatie maakte FRMWRK zelfs ruim 2 miljoen extra omzet in een jaar mogelijk voor een klant. UX specialist Nick Lagendijk van FRMWRK legt uit hoe Conversie Optimalisatie werkt en wat je ermee kunt bereiken. 

Conversie Optimalisatie voor hogere conversie

Als UX specialist laat Nick bestaande webshops beter presteren. Naast het bedenken, creëren en verbeteren van gebruikerservaringen, test Nick op basis van data verschillende optimalisaties die kunnen leiden tot hogere conversiepercentages; het percentage bezoekers dat tot aankoop overgaat: “Conversie Optimalisatie is een continu proces van testen. Bij succesvolle tests voeren we de verbeteringen door en leidt de conversieverhoging direct tot hogere omzetten uit je webshop."

Wanneer is een webshop gebaat bij Conversie Optimalisatie?

Conversie Optimalisatie zorgt voor significante omzetstijgingen, maar het testen, verbeteren en implementeren is ook een tijdrovend proces. En dus kostbaar. Daarom is Conversie Optimalisatie vooral interessant als je al een volwassen webshop hebt met hoge bezoekvolumes: “Bij FRMWRK hanteren we een grens van meer dan 20.000 bezoeken per maand. Dan zijn de resultaten uit A/B-tests snel zichtbaar en verdien je de investering ook sneller terug. Een succesvolle wijziging in je webshop merk je dan direct in je portemonnee. Voor een webshop met minder dan 20.000 bezoekers is Conversie Optimalisatie minder interessant, omdat andere activiteiten dan een hogere prioriteit hebben.” 

De aanpak voor Conversie Optimalisatie

Data-analyse

Welke wijziging zou kunnen leiden tot meer bezoekers die converteren? Die vraag beantwoordt FRMWRK niet op onderbuikgevoel, maar op basis van data. 
Nick: “Wij analyseren de bruikbare gegevens uit Google Analytics en Crazy Egg; onze tools om kwantitatieve data te verzamelen en inzicht te krijgen in hoe gebruikers door je pagina’s scrollen en klikken. We kijken bijvoorbeeld naar de pagina’s met de meeste pageviews, of juist met hoge bounce rates. Hoe zorgen we ervoor dat goed scorende pagina’s nog beter gaan scoren en de slechtst presterende pagina’s beter? Daar liggen de grootste winsten. 
Ook analyseren we heatmaps en recordings van bezoeken aan je webshop. Daaruit leiden we af waar bezoekers naar zoeken en wat ze interessant vinden. In de praktijk zit de meeste winst vaak in productdetailpagina’s, categoriepagina’s en de homepage.”

Hypotheses

De volgende stap is het opstellen van hypotheses: “Op basis van wat we zien in de data, doen we voorstellen voor wijzigingen. Die visualiseren en valideren we in datagedreven designvoorstellen. Denk aan een andere button, content op andere posities, of een andere layout van de pagina. Dan begint het testen.”

Testen

Elke voorgestelde wijziging wordt getest via Google Optimize: “Met die tool draaien we A/B-tests. A is de ongewijzigde pagina, B is de gewijzigde pagina. Google Optimize legt als het ware een overlay over de webpagina en schotelt bezoekers beide pagina’s 50/50 voor. We draaien die test een maand om genoeg data te verzamelen voor een betrouwbare uitkomst. Wij houden onze opdrachtgevers tussentijds op de hoogte van de resultaten en bespreken de eindresultaten.” 

Optimaliseren

Het testen is een continu proces, dat leidt tot verbetering van de conversie: “Zijn we nog niet tevreden met een test en denken we dat het beter kan, dan verbeteren we de test. Bewijst de test zijn waarde, dan ontwikkelen we de wijziging en zetten die in. Een dergelijke optimalisatie kan al met een paar tienden van een procent serieus geld opleveren.”

Is alles zo kwantitatief te testen? Volgens Nick niet: “Sommige zaken zijn niet makkelijk te A/B-testen, zoals een navigatiemenu. Als alternatief doen we dan een kwalitatieve test. Bijvoorbeeld via surveying of usability tests met een groep gebruikers.

Voorbeelden van Conversie Optimalisaties

Wat zijn veel voorkomende wijzigingen die veel resultaat opleveren? Volgens Nick gaat het vaak om de som der delen: “Als we uit de data-analyse zien dat goed presterende componenten niet direct in beeld zichtbaar zijn, dus ‘onder de vouw’, dan halen we die naar boven zodat bezoekers niet hoeven te scrollen. Een gebruiker moet zo snel mogelijk de best presterende onderdelen vinden. Een ander voorbeeld is overzichtelijke navigatie en filters. Zorg ervoor dat bezoekers zo min mogelijk hoeven na te denken, maak belangrijke onderdelen goed vindbaar en scanbaar en beperk het aantal keuzes. Tot slot is ook een goede zoekfunctionaliteit in je webshop van belang, omdat veel bezoekers die gebruiken om snel te vinden wat ze zoeken. De kunst is om de belangrijkste informatie te tonen en toch overzicht en rust te behouden.” 

Een praktijkcase: CROP

 

CROP

CROP (Car Repair Online Products) is het bedrijf achter de webshop Nonpaints.com, een internationale webwinkel met meer dan 6.000 producten. 

Geteste pagina's:

  • Homepage
  • Categoriepagina's
  • Productdetailpagina's

Optimalisaties o.a.:

  • Belangrijke content zoals USP's boven de vouw
  • Drempels verlagen voor de gebruikers
  • Content visualiseren voor meer duidelijkheid
  • Multilingual tests met eurotekens bij prijzen
  • Navigatie op homepage verbeterd o.b.v. datagedreven design

Resultaten:

De AB-test heeft geleid tot een stijging in conversieratio van 43%.
De overall conversieratio groeide daarmee in 2019 van 3,14% naar 4,49%
Weten wat wij nog meer voor CROP hebben gedaan?

Bekijk de case van CROP

Toe aan Conversie Optimalisatie voor je webshop? Doe de scan:

Conversie Optimalisatie is een belangrijk onderdeel van je online marketing en levert al snel meer rendement op. Is jouw webshop toe aan conversieoptimalisatie? 

Doe de gratis quickscan

Wil je meteen aan de slag? Bel FRMWRK op 010 8200 320.