Blog overzicht

Voortschrijdend inzicht, dat heb ik toch niet?

Al voor de handtekening spreek ik over voortschrijdend inzicht. Waarom? Om zo goed mogelijk de juiste verwachtingen te scheppen. De meeste opdrachtgevers kunnen zich goed voorstellen dat voortschrijdend inzicht iets is wat je als ondernemer in een dergelijk IT traject kunt verwachten.

Bijgewerkt:

July 19, 2017

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Al voordat de handtekening onder een samenwerking met de opdrachtgever gesloten is spreek ik over voortschrijdend inzicht. Waarom? Om zo goed mogelijk de juiste verwachtingen te scheppen. De meeste opdrachtgevers kunnen zich goed voorstellen dat voortschrijdend inzicht iets is wat je als ondernemer in een dergelijk IT traject kunt verwachten. Ze zien echter vaak niet in dat dit niet alleen bij anderen kan voorkomen, maar ook bij henzelf. Voortschrijdend inzicht kan namelijk schuilgaan achter allerhande aannames, waarvan je misschien wel met zekerheid denkt dat het geen belemmeringen zal vormen.

Onze aanpak

Goed uitvragen, - en de opdrachtgever daarin uitdagen -, is een taak die bij ons berust. Door onze ruime praktijkervaring kunnen we doorgaans zelf ook al een hoop zaken voorzien. Omdat een opdrachtgever enig gevoel wil hebben bij het verloop en de omvang van een ontwikkeltraject organiseren we een ‘sprint 0’. Het doel? Tot een zo reëel mogelijke inschatting van tijd, resultaat en kosten komen. Misschien wel de belangrijkste sprint van allemaal, want tijdens deze sprint krijgen we al een deel van het voortschrijdend inzicht op het netvlies. Toch is het doorgaans lastig al het voortschrijdend inzicht te bevangen. Gelukkig werken we met een Agile Scrum aanpak, waardoor we tijdens de realisatiefase (na sprint 0) toch altijd binnen planning en budget blijven werken. Het sleutelwoord is ‘keuzes’: tijdens de sprints kiezen we samen welke zaken we wel en niet gaan realiseren.

Een aantal voorbeelden uit de praktijk

Onze opdrachtgever wilde zijn retourafhandeling vereenvoudigen voor klanten en had daarvoor zijn optimalisaties reeds uitgedacht. Dat kunnen we natuurlijk simpelweg beoordelen en inschatten. Echter, wij herinnerden de opdrachtgever er tijdens sprint 0 aan dat hij een keurmerk heeft, wat duidelijke kaders en regels stelt voor het te volgen retourbeleid.

Een andere opdrachtgever gaf aan dat hij gebruik maakte van een bepaalde payment service provider. Wij schatten de implementatie hiervan in tijdens sprint 0. Echter, de opdrachtgever én wij hadden tijdens sprint 0 over het hoofd gezien dat deze provider een bepaalde betaalmethode niet meer ondersteunt. Hier kwamen we pas achter tijdens de realisatiefase. Geen man over boord, we stelden samen de prioriteit hiervan vast en uiteindelijk werd de betaalmethode gewoon toegevoegd binnen het afgesproken budget en de planning.

Accepteren dus!

Acceptatie van voortschrijdend inzicht in van belang in alle projecten die wij uitvoeren. Zelfs wanneer je denkt dat er in jouw project tot op zekere hoogte geen voortschrijdend inzicht zit, kun je er het best op rekenen dat dit tóch het geval is. Je zult na het lezen van dit blog hopelijk begrijpen dat wij niet vooraf kunnen aangeven wat dit voortschrijdend inzicht zal zijn; als we dit zouden kunnen, dan zou voortschrijdend inzicht niet bestaan. Het beste dat wij kunnen doen is het voortschrijdend inzicht zo snel mogelijk inzichtelijk krijgen en een flexibele projectaanpak hanteren voor zaken die alsnog boven komen drijven.

FRMWRK ontwikkelt.

Blog Categorieën

Johan van den Bosch
Chef Operatie

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie