Waarom online marketing hot topic zou moeten zijn voor MKB’ers

3/5/2017

Als student aan de opleiding Small business & Retail management sta ik veel in contact met MKB organisaties. Ik heb altijd al een passie voor online marketing gehad, dus wanneer ik de online prestaties van organisaties onder de loep neem ben ik daar doorgaans extra scherp op. Het valt me op dat het MKB nog weinig tijd besteed aan de inzet en mogelijkheden van online marketing. En wanneer er wél tijd en budget aan gespendeerd wordt, laat men vaak steekjes vallen; het wordt vaak gezien als een variabel onderdeel, terwijl het juist een structureel onderdeel moet zijn van de bedrijfsvoering. Ik besloot dan ook al tijdens mijn studie: ‘Ik wil MKB organisaties op weg helpen met online marketing’.

Zwakke schakel

Nu vraag je jezelf misschien af: ‘waar gaat het dan mis bij die MKB’ers?’. En bovenal: ‘what about me?’. Allereerst valt me op dat organisaties met regelmaat worden opgeslokt door alledaagse processen. Daarbij komt dat online marketingactiviteiten vaak niet zijn ondergebracht in de portefeuille van de aangewezen medewerker waardoor het een spook binnen de organisatie blijft. Men realiseert zich doorgaans gelukkig wel dat ‘er iets met online marketing moet gebeuren’, maar komt er dus niet aan toe. Het besef dat het inzetten van online marketing wel loont uit zich vaak in een noodgreep naar de meest gebruikte middelen, zoals social media. Kijkende naar de posts zie ik echter dat daar vaak geen doel achter zit. Je post wat, maar voor wie? Wie is je doelgroep eigenlijk, en waarmee kun je ze helpen op social media? Het bewustzijn waarom je als organisatie vertegenwoordigt bent op social media is doorgaans vertroebeld. Oftewel: het motief om aan social media te beginnen en om content te plaatsen wordt vergeten. En dat terwijl interactie met de doelgroep van onmiskenbaar belang is voor zakelijk succes.

Waarom online marketing hot topic zou moeten zijn

In plaats van een belasting zouden MKB’ers online marketing moeten zien als een onderdeel van hun bedrijf dat een bijdrage levert aan de continuïteit voor de organisatie. Online marketing draagt bij aan de interactie die je hebt met klanten. En daar zijn we het vast unaniem over eens: het contact met de klant mag je nooit verliezen. De stem van de klant klinkt niet alleen door in de communicatie, zoals op social media, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van conversieratio’s, ratings en Google Analytics data.

Online marketing ondersteunt niet alleen je directe salesfunctie, maar levert je ook relevante inzichten op basis waarvan jij strategisch kunt sturen op je marktpositie. En in plaats van op social media aanwezig te zijn ‘omdat het moet’, kies je er liever voor om te posten ‘omdat het kan’. Toon je unieke zelf, dat is tenslotte waarom klanten voor jou kiezen.

Dus MKB’er, ga op zoek naar de schat aan inzichten die online marketing je kan brengen. En als je ‘m al hebt gevonden, geef het dan een structurele rol binnen je organisatie. En vergeet niet, je hoeft het niet alleen te doen. Er zijn diverse internetbureaus en marketeers die je hier dolgraag mee helpen. Sterker nog, de passie ‘voor online marketing in bedrijf’ maakt dat ik bij FRMWRK mijn afstudeerscriptie schrijf.

Blog Categorieën

FRMWRK Podcast 🎙

In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen bespreken we elke week manieren om je webshop te groeien! Luister je mee?

Luister op:

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie