Blog overzicht

Webshop marketing: zelf doen of uitbesteden?

Het uitbesteden van webshop marketing kost geld, maar levert ook geld op. Hierbij is het belangrijk dat je op het goede moment de marketing uitbesteedt én in een juiste kosten en baten verhouding.

Bijgewerkt:

December 9, 2021

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Starten met webshop marketing.

Wanneer je start met een webshop zijn de initiële marketing werkzaamheden van beperkte omvang. In veel gevallen groeit je marketing samen met je webshop en vice versa. Een groot verschil is wel hoe je een webshop lanceert. Als je zelf van 0 begint met een minimale investering, dan is het voorafgaande vaak het geval. Maar, soms start je je webshop met een grote investering en heb je daar dan direct al een online marketing plan bij gereed. Dan begin je weliswaar niet bij 0, maar is het nog steeds wel zo dat je marketing zich ontwikkelt naarmate je webshop groeit.

Twee marketing activiteiten waar je direct mee aan de slag gaat:

1) SEO voor webshops.

SEO is een brede term en heeft specialistische kennis nodig. Maar dat betekent niet dat je er direct mee aan de slag kunt! Je kunt SEO onderverdelen in de volgende subdomeinen:

  • technische SEO
  • on-page SEO (content)
  • off-page SEO (linkbuilding)

Idealiter optimaliseer je direct op alle fronten. Maar, als ondernemer of non-specialist kun je beginnen met on-page SEO, oftewel content, en ervoor zorgen dat je voldoende en goede informatie hebt op je webshop.

2) SEA voor webshops.

Waar je ook direct mee kan starten én snel resultaten mee kunt boeken is SEA, oftewel Google adverteren. Met een simpele tutorial op Youtube leer je al snel de basics van de tool en heb je binnen één dag al je advertenties lopen.

Let wel dat je relatief meer kosten maakt omdat je advertenties niet even goed geoptimaliseerd zullen zijn als wanneer een SEA specialist ermee aan de slag zou zijn geweest. Maar, dat betekent niet dat je geen degelijke conversies kunt behalen!

Webshop marketing zelf doen.

Webshop marketing kun je tot een bepaald punt prima zelf doen, vooral als je de technisch inzichten hebt. Met de informatie van vandaag en Google binnen handbereik is het goed mogelijk dat je een webshop groeit en daarbij zelf de marketing onderhoudt. Het voordeel hiervan is dat je zelf als ondernemers een goed gevoel krijgt van de markt en de concurrentie. Nadeel is uiteraard dat je hier relatief veel tijd aan kwijt bent, aangezien een gespecialiseerde marketeer hetzelfde sneller en beter kan uitvoeren.

Webshop marketing uitbesteden.

Het uitbesteden van webshop marketing kost geld, maar levert ook geld op. Hierbij is het belangrijk dat je op het goede moment de marketing uitbesteedt én in een juiste kosten en baten verhouding.

Voordat je kosten maakt wil je een goed beeld hebben van de ROI die je kunt behalen. Oftewel, als je €1 euro kosten maakt, hoeveel euro krijg je daar dan voor terug?

Het moment waarin je marketing uitbesteedt is daarom voor iedere ondernemer anders. Het beste wat je hiervoor kunt doen is in gesprek blijven met potentiële samenwerkingspartner en ze vragen wat een eventuele samenwerking zal opleveren. Bij FRMWRK doen wij dat middels een business case.

Ondernemersverhaal: polyestershoppen.nl.

Kees Schepers is eigenaar van polyestershoppen.nl, welke hij in 2008 van nul heeft gelanceerd en inmiddels heeft kunnen groeien tot 10 miljoen euro jaaromzet. In de podcast Op Weg Naar 20 Miljoen vertelt hij zijn ondernemersverhaal en het succes van zijn webshop.

Kees over de start van polyestershoppen.nl: "Ik ben wel vanaf 0 euro begonnen hè. Ik weet nog goed in 2008, in september of zo, ik zette de webshop live en had eind september de eerste order. Toen wist ik nog niet eens dat je op google kan adverteren."

In de jaren erna verdiepte Kees zich steeds meer in de webshop en ook de marketing. Hij was vooral bezig met SEA. Toen kwam er in 2014 een belangrijk moment: "Ik had 20.000 euro gespaard in de BV. Ik had nog nooit iets uitgekeerd, zoals een salaris of iets. Ik weet nog goed dat ik in een week tijd in die cruciale maand van 2014 het gehele bedrag van 20.000 euro door het bedrijf heen had gejaagd. Ik zag het als leergeld."

Marketing bureau inschakelen.

Kees was zelf al bezig met Google Ads bij een bedrijf waar hij toen voor werkte. Daarmee kon hij enigszins uit de voeten. Maar na de groei van 2014 kwam er een moment waarop het duidelijk werd dat hij de marketing beter kon uitbesteden aan specialisten.

Toen kwam het keuzemoment: "Vanaf een miljoen omzet ongeveer dacht ik wel dat er anderen waren die er beter in zijn. Dus toen zijn wij gaan samenwerken in eerste instantie met een wat kleiner bureau en inmiddels werken we met een redelijk groot bureau.".

Het voordeel van het uitbesteden van de marketing is aan alle kanten zichtbaar voor Kees. Zoals bijvoorbeeld het organisch verkeer wat is verhoogd met SEO werkzaamheden.

Toename organisch verkeer d.m.v. SEO activiteiten over de jaren heen. Het is duidelijk te zien wanneer er een SEO specialist is ingeschakeld.

Conclusie is, er zijn altijd anderen die marketing veel beter kunnen doen. Daarbij is het wel belangrijk om goed te denken aan de kosten ten opzichte van de opbrengsten. Als je kan uitbesteden én het levert wat op, doe het dan ook!

Kijk hieronder de volledige podcast terug.

Blog Categorieën

Muhammed Aydogan
Marketing Specialist

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie