Wie is de echte winnaar?

Over de FD Gazellen Awards

Gefeliciteerd! Dit zijn de échte winnaars van de FD Gazellen Awards

Oké, de titel van mijn blog is een beetje sarcastisch, dat geef ik toe. Maar voor alles is een reden. Vandaag wil ik je laten nadenken over de échte waarde van de ondernemersprijs, zoals de FD Gazellen Awards. Voordat ik verder ga: nee, ik ben geen sore loser van zo’n verkiezing die zijn gal over de werkwijze wil spuwen. Mijn ondernemersmissie staat in het teken van ontwikkeling, en dus volg ik de ontwikkelingen van andere ondernemers met veel plezier. Ook wil ik met dit blog geen vraagtekens plaatsen bij de objectiviteit of validiteit van deze verkiezing. Maar wat dan wel?

Prijswinnaars, in het geval van de FD Gazellen Awards, ook wel Gazellen genoemd, voldoen aan een reeks van vooraf bepaalde criteria. Eén van de criteria om voor de FD Gazellen Awards in aanmerking te komen is een omzetgroei van minimaal 20% over een periode van drie jaar. Hoewel 20% geen exorbitante groei is – een artikel op Accountancy Vanmorgen laat zien dat de gemiddelde omzetgroei binnen MKB Nederland gemiddeld 16% is in de periode van 2015 t/m 2017 - mag er zeker van een mooie prestatie gesproken worden.

‘Mag ik al uw data, alstublieft?’

De bedenkers achter de FD Gazellen Awards verdienen wat mij betreft zélf zo’n beeldje. Eerlijk waar, die mogen wel eens in het zonnetje gezet worden. Want de kosten voor de marketing rondom de campagne en het produceren van een paar vrachtwagens met beeldjes wegen waarschijnlijk bij lange na niet op tegen alle free publicity en conversie die voor het Financiële Dagblad (FD) en Company.info uit deze campagne voortkomt. Wat zeg ik; niet alleen free publicity en conversie, maar vooral insights. Say what?

Ondernemers die willen meedingen naar zo’n Award staan vrijwillig diepgaande financiële inzichten uit hun bedrijfsadministratie af aan de organisatoren, maar ook aan de sponsoren ING en DAS. Vier partijen dus die maar wat graag toegang krijgen tot de cijfers en eigenschappen van snelgroeiende bedrijven. En die kunnen ze krijgen ook. Op een presenteerblaadje, wel te verstaan. Voldoen de cijfers van een ondernemer aan de vooraf gestelde criteria, dan weet hij of zij bij voorbaat al dat er een nominatie aankomt.

Het principe van wederkerigheid

Het regent berichten van genomineerden op LinkedIn. Apetrots schrijven ondernemers over hun nominatie, vergezeld door een team van even trotse collega’s. Even trots moeten de bedenkers zijn van deze campagne; wie had toch ooit gedacht dat een beeldje en een redelijke set aan instapcriteria zouden converteren in zoveel online buzz?

Het lijkt haast te mooi om waar te zijn, maar voor niets gaat de zon op. Het is geven en nemen. En dat geldt ook bij mooie prijzen als die van het FD Gazelle. Het bekende beïnvloedingswapen van wederkerigheid, wereldberoemd geworden door meester psycholoog Cialdini, draait om de onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift. Een beeldje en een nominatie ruilen tegen een waardevolle dataset? Dat lijkt me geen slechte deal, en bovenal een slimme toepassing van Cialdini’s beïnvloedingsprincipe.

Gefeliciteerd!

Alle winnaars van de FD Gazellen Awards 2018: namens FRMWRK én namens mij van harte gefeliciteerd. Ondernemen is topsport. En wanneer die topsport leidt tot bijzondere prestaties mogen die gevierd worden.

Toch wil ik ook van de gelegenheid gebruikmaken om de grootste winnaars te feliciteren: het Financiële Dagblad, Company.info, de ING en DAS verdienen hulde voor een fantastische dataverzameling actie.

Jouw mening delen over FD Gazellen awards?

Neem dan eens contact op met:
Thomas
Managing Partner
06-10204241