Zes tips voor een vliegende samenwerking met jouw internetbureau

Het ontwikkelen van een online platform is een journey op zich. Wanneer je daar als product owner vanuit jouw organisatie bij betrokken bent kom je voor een aantal uitdagingen te staan. Immers, het eindplaatje staat nog niet, en toch zul je daar met een team van specialisten bij uit komen. Vergelijk het met de vogeltrek: hoewel de zuidkust van Afrika nog lang niet in zicht is, houden vogels een stabiele koers en werken alle leden van de zwerm kunstig samen om gezamenlijk te arriveren bij hun bestemming. Het geheim voor hun succes ligt onder andere in de constante verbinding met elkaar en het snel ontwijken van mogelijke gevaren. Geldt dat ook voor de samenwerking in een ontwikkelproces? Jazeker! Ik geef je zes tips voor een vliegende samenwerking met jouw online bureau.

Wees pietje precies in je uitleg

Stel, je test een conceptversie van jouw nieuwe platform. Al snel kom je erachter dat een bepaalde functionaliteit niet werkt. Wanneer je het bureau belt, leg dan uit wát het is dat niet werkt, in hoeverre het niet werkt en wat de context is van de niet werkende functionaliteit. Met dat laatste bedoel ik: in welke browser werkte de functionaliteit niet? Wat was je verwachting? Op welke pagina zit de fout volgens jou precies? Kun je de fout reproduceren? Welke foutmelding krijg je precies? Met deze aanwijzigingen kan een developer veel beter aan de slag. ‘Hij doet het niet’ is dus niet voldoende.

2. Niet naar wens? Trek direct aan de bel

Het tijdig geven van feedback is misschien wel de belangrijkste tip die ik voor je heb. Zodra je iets opmerkt dat afwijkt van jouw eindplaatje is het zaak om dat direct te communiceren. Ga er niet standaard vanuit dat iets nog wel gaat veranderen. Developers mogen dan wel superkrachten hebben; ze kijken vooralsnog niet in je hoofd. Tijdig communiceren voorkomt een hoop tijdsverspilling en onkosten omdat functionaliteiten anders of opnieuw moeten worden gebouwd.

Belangrijk dus dat we met ‘dezelfde snelheid vliegen’: laten we er samen voor zorgen dat onze visies op elkaar zijn afgestemd zodat het ontwikkelproces in een stroomversnelling raakt.

3. Testen met echte gegevens

Stel dat we een nieuw menu voor jouw website hebben gemaakt en jou een inkijkje geven in de testomgeving. Even checken of het werkt? Doe dat altijd met echte gegevens. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat jouw menu-items nét niet op de nieuwe navigatiebalk passen, en voorkom je een teleurstelling bij de livegang.

4. Iets niet mooi vinden, daar kunnen we niet zoveel mee

Wees niet bang een vormgever of ontwerper te beledigen. Leg altijd uit wát je niet mooi vindt en bovenal waarom niet. We willen jouw beleving van mooi graag leren begrijpen. Wanneer wij snappen wat jij te druk of te gedetailleerd vindt, hebben we aanknopingspunten voor een nieuw ontwerp.

5. Aannames zijn killing

Misschien vind jij het heel logisch dat iets werkt op manier A, maar werken wij standaard op manier B. Aannames veroorzaken misverstanden. Maak dus al je wensen, eisen en ideeën kenbaar en communiceer je verwachtingen in concrete taal om interpretatiefouten te voorkomen.

6. Waarom dan?

Ontwikkelaars zijn logica fanaten. Ze willen graag begrijpen waarom je een bepaalde functionaliteit (anders) wilt zien. Stel, jij wilt de knop voor directe chat op je homepagina stukken groter. Als developer ben ik het daar misschien in eerste instantie niet mee eens. Tót je me uitlegt dat de telefoonlijn van de klantenservice roodgloeiend staat en je graag meer webcare via de chat wilt verlenen. Wanneer jij ons het probleem uitlegt, heb je grote kans dat wij met een nog betere oplossing komen dan je zelf bedacht had!

1 team, 1 taak, 1 taal. Met goede communicatie aan beide kanten ontwikkelen we jouw droomplatform doelgericht en met een hoop plezier on the way.

Meer tips voor een vliegende samenwerking?

Neem dan eens contact op met:
Kevin
Frontend developer
0108200320