Wat je met jouw business online ook mag doen, we hebben uiteindelijk allemaal één ding met elkaar gemeen: we willen niets liever dan onze doelgroep overtuigen. Om een afspraak met ons te maken of een product in de webshop te bestellen, bijvoorbeeld. Maar als het op overtuigen aankomt kan er maar één de winnaar zijn. Robert Cialdini is psycholoog, onderzoeker, auteur en spreker op het gebied van psychologie, in het bijzonder het thema ‘beïnvloeden en overtuigen’. Een populaire theorie van Robert Cialdini is de science of persuasion, de kunst van het overtuigen. Ik heb hier al eens eerder een blog over geschreven. Afgelopen week volgde ik een fascinerend webinar van hem.
‘Overtuigingstechnieken? Daar trap ik niet in!’
Toch wel. Ooit zo’n kaartje zien hangen in de badkamer van het hotel met daarop een vriendelijk verzoek je handdoeken te hergebruiken? Net als ik dacht je waarschijnlijk dat het kaartje geen enkele invloed zou hebben op je gedrag. Onderzoekers concluderen anders: deze kaartjes, gebaseerd op een blueprint van Cialdini’s principe’s, zorgen voor een enorme kostenbesparing voor de hotellerie. De technieken van Cialdini zijn wetenschappelijk bewezen en voor iedereen toepasbaar binnen online marketing. Hierdoor wordt hij gezien als goeroe op dit gebied.
Autoriteit claimen
Cialdini is wereldwijd bekend om zijn visie op het claimen van de autoriteit. Niet alleen heb je dagelijks de kans om autoriteit uit te stralen met je fysieke presentatie; je hebt 24/7 de kans om jouw doelgroep te overtuigen in de online wereld. Mijn belangrijkste learning uit het webinar van Cialdini? Wat je doet moet ten alle tijden passen bij jou en bij jouw merk. Dus als je claimt dat je autoriteit hebt, dan moet je dat ook écht kunnen bewijzen. Je moet er bovenal consistent in zijn, anders val je (alsnog) door de mand.
Net zoals de witte jas van de dokter zijn keurmerken en certificaten van erkende instanties belangrijk: ze wekken vertrouwen en kunnen onzekerheden wegnemen. Hieronder geef ik je 3 tips om je autoriteit te claimen!
Toon logo’s van partners. Logo’s van brancheverenigingen, instanties en keurmerken, je wilt zeker dat je bezoekers deze te zien krijgen. Logo’s are your best friend! Zorg dus dat deze goed opvallen op jouw platform!
Jij verdient de eerste plaats. Laat anderen ook tot die conclusie komen door te vertellen over de prijzenkast waar jij een gooi naar doet. Wij doen bijvoorbeeld jaarlijks mee met de Drupal Splash Awards en vertellen daarover in online media. Maar het kan natuurlijk ook een verkiezing zijn, zoals de Rotterdamse zakenvrouw van het jaar verkiezing, waarmee je de autoriteit claimt in de regio. Ja, óók als niet-winnaar werk je aan je autoriteit door over jouw deelname en leercurve te vertellen!
Sample met jouw kennis. Bijvoorbeeld in de vorm van waardevolle content, en laat daarbij experts je verhaal vertellen. Dat kunnen onafhankelijke experts zijn, maar bijvoorbeeld ook je klanten die als ervaringsdeskundigen hun adviezen geven. We zijn onbewust geneigd om eerder te luisteren naar mensen met een autoritaire rol. We hebben al jong geleerd dat het loont om te luisteren naar mensen die wijzer en vaardiger zijn dan wij, zoals onze ouders. Als we ons door experts de weg laten wijzen, komen we tot betere keuzes, zo luidt de redenatie.
Dus, waar wacht je nog op? Laat al dat harde werken aan jouw website en webshop lonen en claim de autoriteit in de online arena. Show ‘em who’s the boss!