Blog overzicht

De Roadmap, werken naar de stip op de horizon.

Als e-commerce bureau houden wij ons dagelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe webshops. Daarbij hanteren wij de agile scrum methodiek en op die manier, met korte intensieve sprints, zetten we een prachtige en goed werkende Magento 2 webshop neer.

Bijgewerkt:

November 3, 2015

(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
(Je) eigen team van e-commerce specialisten
Development en marketing onder een dak
30% jaar op jaar omzet groei
Contents

Als e-commerce bureau houden wij ons dagelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe webshops. Daarbij hanteren wij de agile scrum methodiek en op die manier, met korte intensieve sprints, zetten we een prachtige en goed werkende Magento 2 webshop neer. Daar eindigt onze samenwerking niet, maar gaan we toewerken naar het uiteindelijke doel, de stip aan de horizon. Dit doen wij samen met jou aan de hand van de Roadmap.

Het doel van de Roadmap, de stip

Bij de start van elk project stellen wij de vraag, wat is het doel van de webshop? Dit kan van alles zijn, maar is essentieel om goed te definiëren voor de start van het project, en om mee te werken na livegang.

Het doel van een webshop kan van alles zijn, maar komt vaak terug op de basis, leads en omzet. Toch definiëren wij deze nog verder en kijken wij ook naar de rol die wij kunnen spelen, de branche, eventuele seizoen trends, tijd aan klantzijde etc. Op die manier komt er een scherp, maar haalbaar doel tot stand. Zo kan een doel bijvoorbeeld zijn om een x aantal leads te behalen per maand, maar het kan ook een bepaald conversiepercentage zijn of een gemiddelde orderwaarde van bedrag y.

Dit doel (of doelen) is ook het uitgangspunt van de Roadmap die wij na livegang opstellen. De Roadmap zelf is de weg er naar toe! Doordat iedereen een ander specifiek doel stelt, is elke Roadmap uniek en op maat gemaakt.

Onze specialisten aan de aftrap bij de Roadmap

De eerste fase van de Roadmap wordt ingevuld door onze online marketing specialisten. Met hun ervaring hebben zij direct een goede kijk op de nieuwe website of webshop. Gedurende het bouwtraject worden er veel keuzes gemaakt, en soms kan niet elke wens worden vervuld, of blijkt de wens die toch is meegenomen in de bouw niet het gewenste effect te hebben.

Bij de basis van de Roadmap kijken we dan ook naar de algemene kennis van onze online marketing specialisten. Wat kunnen we aanpassen om dichter bij die stip te komen? Daarnaast zullen er bepaalde best practices worden benoemd op het gebied van A/B testen, heatmaps en algemene aanpassingen en optimalisaties. Al deze aanpassingen en optimalisaties zullen wij in een meeting bespreken. Op die manier wordt er een vliegende start gemaakt richting die stip aan de horizon.

Samen de tactiek bepalen

Met de basis opzet zullen we gezamenlijk kijken naar de te voeren tactiek in de eerste fase van de Roadmap. Aan de hand van een prioriteiten matrix bepalen we samen met jou welke changes en optimalisaties we als eerste gaan oppakken en uiteindelijk hoeveel uur per maand we hier aan mogen besteden. Op die manier weet je precies waar we naar toe werken en ben je verzekerd van optimalisatie slagen zonder dat er onverwachts grote investeringen worden gevraagd.

Tussentijdse evaluaties, maar geen time-out

Om er voor te zorgen dat zowel jij als wij scherp houden wat er speelt en wat er allemaal gaande is, plannen wij periodiek een call of meeting. Dit kan een wekelijkse call zijn, een maandelijkse meeting of zelfs per kwartaal. Hierdoor houd je makkelijk een vinger aan de pols en kunnen we samen snel en eenvoudig bijsturen als er iets anders wordt gevraagd van de website of webshop.

Half-time: 3 punten in de eerste helft

Het eerste deel van de Roadmap is zoals gezegd een optimalisatie uit kennis en kunde van onze online marketing specialisten. De duur van de eerste fase van de Roadmap is afhankelijk van het aantal optimalisaties, het budget en de keuzes met betrekking tot beide die we gezamenlijk maken. Zodra alle genoemde changes en optimalisaties zijn verwerkt, gaan we over naar de tweede fase van de Roadmap.

De tweede helft

De tweede helft van de Roadmap gaat is met name gebaseerd op het testen en maken van data analyses.

Visual website Optimizer

Om de site of shop volledig te optimaliseren gaan we vol aan de slag met A/B testen, multivariate testen, heatmaps en Split URL tests. Geen idee wat dit inhoud? Geen probleem, wij weten precies wat we doen en kunnen op deze manier de juiste testen opstellen, draaien en analyseren. Natuurlijk gaat ook dit in overleg, en zullen we de ideeën en stappen voorleggen aan jou.

Data Analyse: Google Analytics

Vanaf het begin zorgen wij voor een goede implementatie en inrichting van Google Analytics. Hiermee kunnen wij precies het gedrag van de bezoekers analyseren en hierop optimalisaties doorvoeren. Aan de hand van deze analyses kunnen we ook doorlopend optimaliseren.

3 punten: de stip op de horizon

Aan het einde van de van tevoren bepaalde periode, hebben wij hopelijk samen met jou het doel bereikt! Stopt het dan hier? Nee zeker niet, we gaan verder met het verder aanscherpen van het doel, of stellen nieuwe doelen om weer meer resultaat te behalen.

De stip is namelijk altijd in beweging. Wij gaan met elkaar de stip achterna, met de Roadmap als guide.

Blog Categorieën

Kim Holsters
Data Specialist

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie