In drie stappen naar online resultaat in 2020

hoe wij onze klanten jaarlijks helpen groeien

De jaardoelen voor 2020

In mijn vorige blog blikten we in een raketvlucht terug op 2019, maar vandaag kijken we vooruit naar de plannen voor 2020. Elk jaar helpen wij onze klanten met groeien. Jaar in, jaar uit maken we samen met onze klanten plannen voor het komende jaar. Wat het werk als Klantontwikkelaar zo leuk maakt, is dat al onze klanten een totaal andere visie hebben. Dat is niet alleen leerzaam, het is ook uitdagend. Want hoe komen doelstellingen voor zó veel verschillende ondernemers tot stand? Aan het einde van het jaar maken wij samen met onze klanten de balans op, en stellen we een plan op voor het aankomende jaar, in drie stappen. In deze blog leg ik je uit hoe doelstellingen voor een nieuw jaar tot stand komen.

Stap 1: uitvraag doen naar ambities en doelstellingen

Kopjes koffie en goede gesprekken, zo kun je de eerste stap bijna samenvatten. Allereerst blikken we terug op het voorgaande jaar: wat ging goed? Wat kan beter? Zijn jullie tevreden? Het is een leermoment, voor de klant, én voor de ons: reflectie is namelijk waardevol om vooruit te kunnen blikken. Daarna gaan we door. Als een trein. Het woord is aan de klant, hun ideeën voor het aankomende jaar komen aan bod. Welke doelen willen zij graag bereiken in 2020? Ik begeef mij dan op de achtergrond, dit is écht bedoeld zodat de klant zijn ei kwijt kan. Het is prachtig om te zien hoe ambitieus onze klanten zijn, ze hebben namelijk allemaal andere doelen. Je kunt doelstellingen opdelen in twee categorieën: harde en zachte doelen. Harde doelen zijn cijfers: de klant wil minimaal 20 procent groeien in omzet, een hogere ROAS of een hoger conversieratio. Daarnaast heb je ook nog zachte doelen. Ervoor zorgen dat de online en offline omgeving samensmelten, overstappen van Magento 1 naar Magento 2, of een nieuwe, hechtere vorm van samenwerking met ons aangaan.

Stap 2: brainstormen met het team

Zodra we de doelen helder hebben, roep ik het hele klantontwikkelteam bij elkaar, als de superhelden die ze zijn. We gaan dan kritisch kijken naar de doelen die de klant heeft uitgesproken en beoordelen of dit realistisch is. Onze developers bekijken wat de mogelijkheden op technisch gebied zijn. Kunnen we een app maken, of wellicht een configurator? Configurators zijn tools waarmee mensen zelf online een product kunnen samenstellen, superhandig voor sommige Magento 2 webshops. Onze marketeers van het online marketing team kijken naar de doelstellingen en bepalen of deze realistisch zijn. Alle mogelijkheden worden in kaart gebracht en doorberekend naar een jaardoelstelling, die uiteindelijk wordt teruggerekend naar een kwartaal- en maanddoelstelling. Verder spreken we KPI’s met elkaar af, Key Performance Indicators, dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld een percentage groei of een conversieratio. Dit wordt allemaal in Klipfolio verwerkt, een dashboard waarin klanten kunnen zien hoe het met hun doelstellingen gaat. Zo creëren wij overzicht, voor ons en de klanten.

Stap 3: pitchen bij de klant

Zodra wij voor onszelf alles goed in beeld hebben gebracht, is het tijd voor het spannendste onderdeel van dit proces: het plan aan de klant pitchen. Wij presenteren onze ideeën - gebaseerd op wat de klant wil en op haalbaarheid - en de klant mag ze dan helemaal afschieten. Het is een open sessie waarin we eerlijk tegen elkaar zijn. Gelukkig worden we zelden kanonnenvoer, want we werken écht met een vertrouwensband. Als wij advies geven neemt de klant dit serieus, daarom zitten we na de pitch snel op één lijn. Wat erg helpt, is dat we intensief contact hebben met onze klanten. We zien elke klant maandelijks voor sprintmeetings, maar soms ook intensiever als de situatie daar om vraagt. We weten wat we aan elkaar hebben, en tijdens al deze meetings wordt gebouwd aan vertrouwen. Dit betaalt zich uit wanneer we samen nieuwe plannen maken, omdat we elkaars visie begrijpen.

Niet lullen, maar poetsen

Na de pitch is het een kwestie van aan de slag gaan. De doelstellingen zijn scherp, we zitten op één lijn, nu gaan we aan de bak. Maandelijks toetsen we de ideeën van de klant en het team aan de doelstellingen. In deze maandelijkse sprintmeetings zijn we geen passieve luisteraar, maar juist een proactieve sparringpartner. Iemand waar je écht iets aan hebt en je verder helpt. Want FRMWRK ontwikkelt.

Ook online resultaat in 2020 behalen?

Neem dan eens contact op met:
Sanne
Klantontwikkelaar
0108200320