Een innovatiegolf door personal development

Duurzaam groeien, misschien lijkt het voor jou als relatie en lezer van dit artikel alsof we er niet over uitgepraat raken. Dat klopt. Want waar het hart van vol is… daar loopt het bedrijf van over.

Het creëren van duurzame groei is een plan dat wij onder begeleiding van Peekaboo tot uitvoering brengen. Uit deze samenwerking bleek in eerste instantie dat we zeker met innovatie bezig waren. Een innovatiespurt was echter in vrijwel alle gevallen een gevolg van een gesignaleerde klantvraag. Er was simpelweg een kloof tussen dat wat de klant écht verder zou helpen en wat wij ‘m op dat moment konden bieden. “Kunnen we daar wat mee?”, was de vraag die vervolgens intern gesteld werd.

Niks mis mee, zou je zeggen.

Innovatie komt van binnenuit

Toch kwamen we tot de gemeenschappelijke conclusie dat dit losgetrokken moest worden van innovatie. Innovatie betekent niet dat je louter de opdrachtgever faciliteert met iets nieuws wat tot voor kort onbekend was in de markt of in jouw portfolio. In onze beleving moet het van binnenuit ontstaan: het moet groeien vanuit je wortels en de intrinsieke wil om een volgende slag te slaan. Hoe je daarmee begint?

Personal development dag

Innovatiepotentieel schuilt achter iedere medewerker die binnen jouw bedrijf werkzaam is. Bij ons heeft iedere collega één personal development dag per maand, waarover je eerder hebt kunnen lezen. Medewerkers worden tijdens zo’n verkenningsdag geprikkeld in hun interesses, al dan niet behorend bij ons vakgebied. In de regel leidt ‘dat nieuws’ vaak tot iets innovatiefs.

Medewerkers duiken tijdens zo’n dag in de technologische mogelijkheden van morgen, of worden enthousiast omdat ze hun eigen skills hebben uitgedaagd en daar nog in willen winnen. De uitkomst van zo’n dag resulteert vaak in projecten met een innovatief karakter. Medewerkers die geïnteresseerd zijn in dezelfde ‘vondst’ of toekomstvisie sluiten zich bij elkaar aan en worden gefaciliteerd om de mogelijkheden verder uit te denken of zelfs te ontwikkelen in een intern project. Zo ben je ook zonder afdeling innovatie in staat om groei vanuit innovatie te borgen binnen je organisatie.

Het bewijs verkoopt zichzelf

De eerste versie van onze ShopConnector is ontstaan vanuit een klantvraag. Er was simpelweg een behoefte om een probleem op te lossen: Het koppelen van de winkelkassasoftware VMSII van Vendit aan een Magento Webshop zodat er geen handmatige handelingen meer nodig waren. “Zonde van onze tijd al die handmatige handelingen”, zeiden onze klanten. En dus stroopten wij de mouwen op en kwam er een koppeling die dit euvel verhielp. Kijk ik naar de nieuwste versie van onze ShopConnector, dan zie ik dat dit inmiddels een volwassen product is geworden. Hij is nog beter uitgedacht zodat we sneller en beter kunnen inspringen op toekomstige mogelijkheden en ontwikkelingen die ons in de komende periode nog te wachten staan. Zo willen we de ShopConnector bijvoorbeeld niet alleen met Vendit kunnen koppelen, maar ook met tal van andere kassasystemen, webshops en of marketplaces. Collega’s die aan de doorontwikkeling van ShopConnector werken zijn bovenal enthousiast; het is hún project en daar zijn ze trots op. Zo zie je, het bewijs verkoopt zichzelf!

Benieuwd hoe zo'n personal developmentdag eruitziet?

Neem dan eens contact op met:
Ronald
Managing Partner
010 8200 327