Inpakken met contentmarketing in december

4 tips ter voorbereiding

Als er één periode in het jaar is waarin je overloopt van het werk, dan is het waarschijnlijk de decembertijd. Waar consumenten zich in de aanloop naar de feestdagen massaal storten op de zoektocht naar het perfecte cadeau, proberen online retailers met man en macht een creatieve campagne op poten te zetten.

Ben jij een vroege vogel?

Slimme ondernemers beginnen al vroeg met de voorbereiding van hun december content. Eerder heb je kunnen lezen wat je kunt doen om de content goed vindbaar te maken. In dit blog geef ik je nog eens vier tips voor een strak staaltje contentmarketing tijdens de feestdagen.

Contentmarketing rond de feestdagen: 4 tips

1. Right place, right content

Contentmarketing rond de feestdagen is geen kwestie van een blogje hier en daar. Relevante content plaats je bij voorkeur op alle kanalen en op een consistente manier. Hoe kun je jouw homepage inrichten op de zoektocht naar het perfecte cadeau? En wat te denken van je social media, nieuwsbrieven en landingspagina’s? Je content hoeft overigens niet per se commercieel te zijn; je kunt ook een warme kerstwens delen of andere engaging content.

2. Wees consistent

Heeft jouw webshop een feestdagenactie? Maak deze dan op alle relevante kanalen zichtbaar. Hang de virtuele slingers op, van je social media tot aan een slim tekstje onder je e-mail handtekening.

3. Plan your work (and work your plan!)

Net als de bezorgdiensten draaien ook marketeers rond deze tijd overuren. Maak dus een strakke contentplanning. Wie schrijft wat? Wie plaatst wat? Wie controleert wat? Zorg dat alles klaar staat. Zo zet je met een druk op de knop je content online.

4. Recycle je content

Wacht even. Moet content niet altijd uniek en authentiek zijn? Ja, dat klopt. Maar toch kun je jezelf een hoop werk besparen door het format van de content te bewaren. Kijk eens kritisch naar je december content van vorig jaar. Misschien heb je een mooie wishlist gemaakt voor je klanten en hoef je slechts enkele musthaves te vervangen voor nieuwe producten uit je shop. Hetzelfde geldt natuurlijk voor social media templates en de landingspagina's die je rondt deze tijd inzet.

Jouw concurrenten gaan ook dit jaar weer los met hun content. Doe je niets? Dan val je sowieso niet op. Ga je erin mee? Dan maak je zomaar kans om op te vallen. Mits je goed voorbereid bent natuurlijk. Back to work dus!

Benieuwd hoe wij contentmarketing inzetten?